Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Skrota gamla sagor?

sagor är en del av den kultur som formar våra barn. de påverkar mycket mer än vad vissa verkar tro.

tänker inte läsa vad som helst. t.ex sagor om väna prinsessor som behöver bli räddade av prinsen. vad lär det ut liksom? spär på kulturen och tron att kvinnor är väna och svaga... det är inget jag vill lära min dotter.

osv.

Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Lady Dahmer
    Rabelais skrev 2008-05-28 11:38:52 följande:
    marina 81 skrev 2008-05-28 10:28:59 följande: Många av sagorna var ämnade som diciplinära åtgärder, man berättade dem för att skrämma barn. Jag rekommenderar tidiga versioner av Rödluvan innan den Disneyfierades, den får slasher-filmer att verka tama i jämförelse.
    japp. riktigt skrämmande de gamla sagorna. speciellt grimms. har en bok med deras sagor i urprunglig version. helt sinnessjuk i vissa fall. lär ut bla att barn ska ses men inte höras. att fula människor är onda, osv.
  • Lady Dahmer
    Cattla skrev 2008-05-28 11:09:48 följande:
    Ja, var inte Harry Potter föremål för granskning ur genusperspektiv för ett tag sen? Hermoine (ell vad hon heter) var tydligen undertrykt och mobbad pga hon var tjej och duktig i skolan. Folk har för mycket tid att analysera sönder saker istället för att bara läsa och uppskatta en helt vanlig "god bok"
    grejen är ju att sagor påverkar barn. karaktärerna blir förebilder. kanske svårare för oss vuxna att förstå då vi tolkar berättelserna annorlunda och med mer erfarenhet och kunskap än ett lättpåverkat barn.
  • Lady Dahmer
    Eisa skrev 2008-05-28 22:43:05 följande:
    Vaddå svårare för oss att förstå? Du har väl också varit barn en gång och vet väl att du trots dessa sagor blev normal?
    normal? det kan debateras. titta runt omkring dig i samhället. som jag sa -- sagor påverkar mer än vad man tror. själv spenderade jag de första 25 åren att leta efter en man (prins) som skulle svepa mig off my feet. osv. om man studerat genus eller sociologi så vet man vilka inverkningar sagorna har.
  • Lady Dahmer
    TBS skrev 2008-05-29 00:10:12 följande:
    Jag tycker att alltför många sagor är könsstereotypa Tex: En prinsessa, vars enda egenskaper är att hon är snäll men framför allt OTROLIGT vacker, ska räddas från en elak (och OTROLIGT ful) häxa, av en modig (och vacker) prins. Naturligtvis blir hon genast förälskad i sin räddare, och så lever dom lyckliga i alla sina dagar...UURRRKK!!!!!!!!!!!
    precis! och vad lär det våra barn? i väldigt många sagor utmålas den goda som väldigt vacler och den onda som väldigt ful eller tjock.... kom igen, är det nån som ska påstå att de inte ser verkningar av det i vårt samhälle? det börjas tidigt.
  • Lady Dahmer
    beEMbe skrev 2008-05-29 07:08:57 följande:
    Kanske ska man skrota ALLA tjejtidningar som tex Storry istället När allt handlar om den sexiga underbara vackra kåta mannen som tar en med sviss, när jag letade efter min drömprins när jag var yngre var det knappast från törnrosa utan från storry. Den tidningen började jag väl läsa vid 12 års ålder åååå jissses vad min fantasi satte igång.
    ja det tycker jag. det finns nån tidning som vänder sig till ännu mindre barn... vet inte vad den heter, men ger sminktips och annat trams till småflickor.
  • Lady Dahmer

den sagan är ju helt sinnessjuk! hahaha nej nej.. jag kommer noga välja ut de sagor jag anser vara passande när mitt barn är stort nog att läsas för.

• Lady Dahmer
    Kya skrev 2008-05-29 10:32:30 följande:
    haha tio-poängare! eller mario, slår ni på block och hoppas på att svampar ska växa upp som gör er större?fantasi är ju fantasi och barn KAN faktiskt skilja fantasi från verklighet. även som vuxna kan de det. ni sitter och säger att det är dumt att det beskrivs att häxor är fula, och prinssessor är vackra, men då har ju ni kunnat avgöra att det är rappakalja! så kan även era barn, varför tro att de är dumma i huvudet?
    förnuftet som vuxen gör att man kan se vilket skit det är, men de djupgående effekterna finns ju där. titta runt omkring dig!
  • Lady Dahmer
    Kya skrev 2008-05-29 10:43:56 följande:
    som? var är de djupgående effekterna? och varför kan inte ett barn vara förnuftigt?
    förnuft kräver erfarenhet och kunskap. barn har inte det. barn har inte förmågan att vara kritisk på samma sätt som en vuxen. de har inte samma förmåga att skilja vekligheten från sagorna.

de djupgående effekterna ser du när du tittar ut i samhället. utseendefixering, könsstereotyper, förtryck osv.
  • Lady Dahmer
    Myzteria26 skrev 2008-05-29 10:52:57 följande:
    Utseende fixering o sånt har ju knappast med äldre sagor att göra det har väl snarare med dagens media osv att göra?
    det börjar med sagorna.
  • Lady Dahmer
    Dragonmind skrev 2008-05-30 11:41:16 följande:
    Det finns fler versioner av den sagan, jag vet att jag har läst en version där det inte är en riddare utan ett sjötroll som hon tvingas gifta sig med och som slårihjäl jungfrur. Den behöver du ju inte läsa heller. Som förälder har du ju rätt att vlja vilka sagor och böcker som du läser för dina barn.Men du ska kanske fundera över Hans och Greta också, kannibalism och brännande av gamla kvinnor. Är det något som du vill läsa för dina barn?Hur tror du att häxan känner det när ungarna kastar in henne i ugnen?
    hans o greta, liksom många andra sagor uppmuntrar till våld. kan inte räkna hur många gånger jag fått förklara för barnen (jobbar på dagis) att det INTE är ok att slå eller döda någon ÄVEN om denne är ond. det är ju det de lär sig från sagorna (och teknat) tyvärr.
Svar på tråden Skrota gamla sagor?