• HannaHYLK

Skriftlig referens för framtida jobbsökande?

Jag har jobbat som timvikarie inom ett och samma företag sen juni 2006. Först på en förskola, sedan på en annan. I juli får jag barn, vilket gör att jag inte har särskilt många jobbdagar kvar.

I juni 2010 kommer jag vara färdigutbildad "lärare i förskolan" och det här jobbet är ju givetvis min bästa referens när jag ska söka jobb på riktigt.

Jag känner dock mig själv väldigt bra och vet att jag om två år inte kommer våga fråga någon där om de kan vara referens åt mig (jag kommer vara övertygad om att samma personer inte jobbar kvar, att de har glömt mig och så vidare. Dessutom har jag telefonskräck).

Nu funderar jag på om det går att vara förutseende på något sätt och be om nån slags skriftlig rekommendation? Vad bör den i så fall innehålla? Finns det något färdig mall för sånt att hämta hem nånstans?

Ja, jag önskar mig helt enkelt tips om hur jag kan göra för att använda det här jobbet som referens i framtiden...

• Svar på tråden Skriftlig referens för framtida jobbsökande?
  • Catti41

du kan ju be om att få ett betyg där det står hur mkt du jobbat där, dina vanliga arbetsuppgifter och hur man tycker du utfört dem.

• Signatur

När jag jobbade i Storbritannien fick jag skriftliga referenser. Tycker inte att det är fel att be om det. Vet inte hur ev arbetsgivare reagerar på det dock, de vill ju gärna ställa frågor.

• MarieF
    HannaHYLK skrev 2008-05-30 15:56:06 följande:
    Fler tips?
    Klart att du kan få ett skriftligt rekommendations brev, hör med din chef så skriver han/hon ett sådant.
  • ludenben

slutade idag och fick ett papper där det stod hur länge jag arbetat, vilka arbetsuppgifter och hur jag skött mig plus arbetsgivarens stämpel...

• MarieF
    HannaHYLK skrev 2008-05-30 16:20:38 följande:
    Vet en normalbegåvad chef vad denne ska ta upp i ett sådant brev? ;)
    Ja, självklart!!
    Såna brev är inget svårt att skriva alls.
    Dom nämner hur länge du arbetat, arbetsuppgifter och ett omdöme vad dom anser om dig.
  • MarieF

Be om ett rekommendationsbrev!

• Fluffguf

Jag tycker absolut att du ska be om det nu, jag har fått intyg när jag har sommarjobbat utan att ens be om det.

• MarieF

Sedan då du söker jobb så skriver du i din meritförteckning självklart upp alla jobb och utbildningar du har och haft.

• HannaHYLK

Tack för alla svar!

Då ber jag om ett "rekommendationsbrev" och hoppas på att chefen vet vad hon bör skriva i det. =)

Meritförteckningar och personliga brev är jag ruskigt bra på att skriva redan. ;) Brukade ofta bli kallad på intervjuer förut när jag sökte jobb. Det enda jag tycker illa om är att långt i efterhand försöka hitta personer som vill vara referenser...

• V 77

Jo inte så kul med gamla referenser. Jag har vart utomlands länge, snokade upp en gammal chef från 2002 och en annan från 2005. De mindes mig väl och hade bara bra saker att säga, sa de. Jag fick tjänsten så det gick bra. :)

• Catti41

Min bästa referens är tyvärr avliden, så det är tur att jag har ett ruskigt bra rekommendationsbrev från henne, ifall jag vill byta jobb igen.
    Så det är mitt tips, att alltid få en skriftlig rekommendation från era gamla jobb för man vet inte vad som händer. En annan referens bor utomlands och det är sällan en potentiell blivande arbetsgivare orkar krångla med att ringa runt halva jorden med tidszoner och sådant...

• HannaHYLK

När jag sökte mitt nuvarande jobb använde jag mig av mammas arbetskamrat som referens. Hon sa tydligen bra saker om mig, men det kändes väldigt konstigt att använda henne. Jag hade jobbat där ganska mycket, men oftast som vikarie för henne, tillsammans med min mamma, eller enbart med nån annan vikarie. Men jag kunde ju inte gärna lämna mamma som referens. =)

Nu känner jag verkligen att det är dags för en fräschare referensperson. =)

• MarieF
    HannaHYLK skrev 2008-05-30 22:59:04 följande:
    När jag sökte mitt nuvarande jobb använde jag mig av mammas arbetskamrat som referens. Hon sa tydligen bra saker om mig, men det kändes väldigt konstigt att använda henne. Jag hade jobbat där ganska mycket, men oftast som vikarie för henne, tillsammans med min mamma, eller enbart med nån annan vikarie. Men jag kunde ju inte gärna lämna mamma som referens. =)Nu känner jag verkligen att det är dags för en fräschare referensperson. =)
    Då jag sökte mitt senaste jobb hade jag tre referenspersoner som dom kunde kontakta.
    Sen har dom alltid också rätt att kontakta dina gamla arbetsplatser eller skolor för att få ett utlåtande av dom.
  • HannaHYLK

Det får de gärna göra. Det jag inte gillar är just biten att själv ringa upp folk och be dem vara referenser. Men om arbetsgivaren vill ringa någon på eget initativ så skadar det inte mig. =)

Jag räknar med att ha nån referens från min sista praktikplats också när det är dags att söka jobb.

Svar på tråden Skriftlig referens för framtida jobbsökande?