• moltaz

Ni med kolikbarn, hur gammalt var barnet när det började?

Hej!

Ni som har eller har haft kolikbarn, när blev barnet skrikigt, hur gammalt var det när ni upptäckte koliken? Jag har haft en dotter med kolik och hon började när hon var 4 veckor, anledningen till att jag undrar är att sonen nu är fem veckor och jag funderar på när det är vanligast att man märker kolik...

Skriv gärna ett par rader om när koliken var som värst och hur länge den höll i sig!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni med kolikbarn, hur gammalt var barnet när det började?
  • minimou

Min flicka började få kolik vid ca 1 veckas ålder. Testade allt, som magdroppar, massage, viss kostomläggning, sjal, bad mm inget fungerade mer än lite grann. När hon var ca 5 veckor gick vi på akupunktur och fick en lång lista med mat jag skulle undvika. Vi såg resultat direkt! Hon blev allt bättre och när hon var ca 2 månader var koliken helt borta.

• gryning2

Min son fick kolik första veckan. Det började med att han gnällde hela tiden när han var riktigt liten. Efter någon månad började han skrika ihållande flera timmar per dag. Det var värst vid 6-8 veckors ålder och efter 3 månader blev det bättre. Han var helt bra vid 4 månader.

• mrs christin

Börjande när dottern var ca en vecka gammal, släppte itne helt förrän hon var fyra månader.
    Hjälpte en del med att ha fasta mattider (mat var fjärde timme) samt att ge henne miniform.

• Zgirl

Vår son fick svår kolik fr.o.m att han var 2 v gammal.

• Cecese

Min andra dotter hade kolik som började när hon var 5 veckor och slutade 2 dagar innan hon blev 4 månader

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • moltaz

Oj, när man läser om kolik står det att det nästan aldrig uppträder under barnets två första levnadsveckor och här verkar det vara det vanligaste...

• annca

Det dök upp när hon var nästan 4 mån, och höll i tuill strax efter 5 mån.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Im Fabulous

Det började på BB redan. Hon skrek och skrek och skrek och vi förstod ingenting. BB personalen (nattpersonal dessutom, man borde skicka dem på charmkurs) sa bara "Det är jobbigt att få barn, det visste ni väl?"

Till slut blev min sambo vansinnig, gick iväg med dottern och bad dem GÖRA NÅGOT NU. De tog tempen på henne, knicklade lite med den i rumpan och då kom det massa bajs. Sedan sov hon gott..

Men följande tre månader höll det på likadant när magen satte igång. Minifom hjälpte inte, men mjölkfri kost för min del (jag ammade) hjälpte kanske lite.. Eller om det helt enkelt var så att koliken då började försvinna.

Saga skrek och skrek och skrek, och ingenting kunde hjälpa. Vi bar, vaggade och tröstade hela tiden. När det var som värst skrek hon från klockan tre på eftermiddagen till klockan tre på natten. Inget hjälpte.

Lider med dem som behöver uppleva kolik. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.

• fjärilen78

vår tejja fick kolik vid 2 veckors ålder och höll i sig tills hon var ca 2-2,5 månad trodde man skulle bli galen.
    hon började gallskrika vid ca 17 tiden och vissa kvällar höll hon på till 22 annars till 21-21,30 inget hjälpte vi provade bad ,massage,bära vagga, minifomdroppar sen fick vi tipset om sempers nya magdroppar + att ge minifom oxå och då vart det lite bättre och till slut märkte vi att det mattades av mer och mer!!

• Polyester

vår son fick det vid 2 veckors ålder och det var likadant hela tiden. Han skrek varje vaken sekund i 4 1/2 månad.
    Minifom var ett skämt kunde nog gett han en hel flaska utan resultat. Tyvärr hörde vi talas om akupunktur när det hade gett med sig annars hade vi provat det. Vi fick till slut utskrivet "skrikdroppar" (DICYKLOVERIN....någonting) och började med minsta dosen men det hjälpte ej. När vi kom upp i maxdos hade jag nästam gett upp men då hjälpte det!!!
    Sedan när han var 4,5 månader gick det över på en dag, och gladare kille hade vi aldrig sett!!!
    Nu tror jag att vår som hade en ganska svår variant av kolik men dyker det upp på syrran (som i skrivande stund är 5 veckor) prövar vi akupunktur direkt!

Hälsningar Anna

Svar på tråden Ni med kolikbarn, hur gammalt var barnet när det började?