När är man "alkoholist" ?
Ja, just det är frågan ! Min kompis har av och till haft "alkoholproblem", alltså dricker när det blir jobbigt, kanske inte alltid så mycket men som sagt använder alkohol som ångestdämpande. Har gått i stödgrupp för detta och erkänt att hon har problem, men ordet alkoholist har hon aldrig tagit i sin mun. Ordet "alkoholist" är ju rätt laddat, då är man blir stämplad för livet kan man tycka, men samtidigt finns det en gråzon innan man blir riktig alkoholist?? eller är man beroende så är man oavsett om man kan klara vardagen någurlunda eller är helt nersupen?. Vaför jag frågar är för att jag har tänkt ta upp detta med henne på ett bra sätt, för att jag vill inte träffa henne när hon är onykter och då undrar jag om jag kan fråga henne rakt ut hur hon ser på sitt beroende/ om hon ÄR alkoholist. För det är ju först när man erkänner det för sig själv som man är på rätt väg eller hur!?
Ja, jag kanske svamlar men har nog ett behov att skriva av mig, det är så mycket kring det här och jag blir såå frustrerad för hon har ju barn också, så jag känner mig skyldig att vara ärlig mot henne för hennes barns skull.
Tacksam för svar !!!!