Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Gumlan

Vår bil är konstig...

hittade inget passande forum...

Den har läckt vatten ett tag så man får fylla på den en gång i veckan typ. igår körde vi långt & vattnet tog förmodligen slut helt på motorvägen för värmen gick upp långt över 110 grader!! När vi väl kunde stanna så fylde vi på vatten men nu låter bilen IIIINTE bra!!! Den låter som en dålig trimmad moped!! den hoppar också.. fast det började den med för några dagarn sedan... va e de med den??? *snyft* sen måste jag helt plötsligt köra på jätte låga växlar för att dte itne ska hoppa jätte mycket. 3an måste jag ha i upp till 80km/h!!!! växlar jag tidigare blir den helt knas!!

• Svar på tråden Vår bil är konstig...
  • Lisette

Jag är inte så haj på bilar, men du måste i alla fall byta kylare.

Byt tändstift, och kolla över bensinpumpen.

• Lisette

En fråga: Du har väl tankat rätt bensin ?

• mirresmamma

Lisette: Varför ger du dessa råd? Visserligen kan det ju vara kylaren som är trasig eftersom vattnet försvunnit, men att döma av hur bilen beter sig så kan jag som fd bilmekaniker säga att det är högst troligt att TS måste byta topplockspackning! En gissning: avgaserna är ganska vita i färgen? Vad är det för bil du har ts?

• Gumlan

Lisette - varför ska jag byta kylare? *förvirrad*

Det är en opel vectra... har inte tänkt på färgen på avgaserna, men det känns som om dte är mer avgaser iallafall. Vad kostar ett nytt topplock? Kan dte ha skadat moton att köra den i kok?? Eller dör den isåfall?

för övringt tror jag det är en slang som läcker vatten... det läcker bara när vi kör & vattnet pumpar ut, så dte är lite svårt att hitta läckan...

• mirresmamma

Ja, det kan ha skadat motorn om den gått för het, men det är omöjligt att säga säkert innan man tittat på bilen. Det är inte säkert att topplocket är skadat, men packningen som sitter mellan blocket och topplocket (topplockspackningen) måste troligen bytas(kan ju inte vara 100 eftersom jag inte sett bilen, men det låter som om packningen gått). Mitt råd är att köra bilen till en verkstad och låta dem titta på den. Kör du omkring så här för länge kan det skada motorn och då blir det dyrt!

Lycka till!!

• Ida 3

Låter som att det är toppapackningen. Du bör inte köra med bilen för då kan motorn gå i sönder och det blir dyrt. Priset är olika men kontakta din bilverkstad så får de hjälpa dig!
    Lycka till!!

• Gumlan

ok, vi har inga pengar alls just nu men jag ska itne köra bilen.. hoppas motorn klarat sig, tror ni det???? Vad ligger priset på ungefär för nytt topplock då?

• Lisette

Mirres mamma: Jag ger dom råd jag kan. Jag hade ialla fall kontrollerat dem sakerna om det hade varit min bil.

• Ida 3

På min renault kostade den ca 900 på volvo nu har jag ju både min man och svärfar som jobbar med bilar så jag fick den ju bytt gratis.

• mirresmamma

Lisette: Menade inte att låta snorkig.. satt med barn i famn och försökte skriva
    Reagerade mest på tvärsäkerheten i ditt inlägg...kanske inte så lyckat att säga:"men du måste i alla fall byta kylare" när det ingenstans i trådstarten antyds att kylaren är trasig...

Svar på tråden Vår bil är konstig...