• luzorsus

Glasögon

min dotter på 3,5 får sina första glasögon nu på frdag, hon hade 15 och 2,5 i översynthet på respektive öga, vilket var rätt litet synfel, men hon skelar...
    Väntar oxå med spänning med hur det ska funka , hur hon ska ta det. De som jobbar hos optikern var hjälpsamma med att välja bågar, vi hade valt ut några, vissa var för stora för henne enligt dom medans andra passade. Vi valde ett par rektangulära svarta Bamseglasögon.

Sen är dte ju det där med skalmarna, om man bara ska ha dem bockade eller om man ska sätt apå sådan adär gummiförlängare som går bakom öronen för barnen, kanske blir aktuellt för er eftersom hon är så liten. Vi provar med bara bockade skalmar först , ser om det funkar, gör det inte det så får man göra om dom..
    Betalade 1600 kr (eg. 2000 men landstinget här gav 400 kr i bidrag)

• luzorsus

Bamsebågarna kostade 1000 kr och hennes glas kostade 1000 kr, men hon hade ju inte lika stort synfel (1,5 och 2,5)som er dotter, kanske var det som gjorde det....
    Ja vi upptäckte att hon skelade, kontaktade BVC som skicakde en remiss till ögonkliniken, på ögonkliniken undersökte de henne och skickade sen hem ett intyg på hennes synfel med post, fick ett papper vi skulle ta med till optikern som gav 400 kr i rabatt. men jag vet att det skiljer mellan landsting.......har de inte sagt nåt när ni varit på besök med er dotter på ögon?

• luzorsus

det var synsam vi handlade på...och de var inte gratis...
    Vet att synoptik har två bågar för 995 kr, samma pris vi betalade för ett par...men de hade inga som vi föll för.

• luzorsus

på receptpappret man får av ögonläkaren, där stod det vilket bidrag vi fick till glasögonen, men det nämnde även läkaren direkt till oss.

• luzorsus

jag tycker det är fel, det blir en klassaka oxå. Tänk, det är absolut inet all asom har råd med 5000 kr på ett par glasögon till sitt barn, då blir det en ekonomisk fråga om barnet får de glasögon de behöver eller inte...Tycker det är väldigt konstigt att de inte har lika regler i hela landet, men dte är ju oliak landsting med olika ekonomi...

• luzorsus

Preggi: Helt rätt sagt.
    Kolald eoxå upp med trygg hansa där vi har barnförsäkring och eftersom det inte är en sjukdom och kan åtgärdas med glasögon så fick man ingen ersättning..

• luzorsus

preggi: ja de på optikern här tyckte tex inet att vi redan nu skulle förlänga den 1 åriga garantin "eftersom de nog kommer hända mycket med styrkor och så som behöver bytas"...så jag antar att det är vanligt att synfelen ändras i gansak stor grad eftersom de är så små,plus att bågarna inet lär passa alltför länge eftersom de nu är ganska små....då måste man ju köpa större...

• luzorsus

Vi hämtade förresten glasögonen igår, igår var de inte alls populära att ta på sig, men idag har det gått bättre, hon har inte reflerkterat över dom så mycket ...går åt rätt håll iallafall

• luzorsus

Preggi: ja hon hade ju ett rätt stort synfel.Men jag tror oxå det kan vara till en fördel att hon får glasögonen så tidigt..

• luzorsus

Preggi: Jämförelsevis alltså, synfelet........låter så plumpt ibland när man skriver på nätet...men jag förstår att det måste kännas knas att hon ser så dåligt och att ni inte märkt det, men banr är otroligt bra på att korrigera synfel själva och klara sig bra ändå, så det är ju inte konstigt att ni inet märkt nåt.

• luzorsus

Preggi: Det går hyfsat med glasögonen! Första degn var soms agt ingen hit! Men andra dagen gick det betydligt bättre. Jag sa att jag skulle ta av dom när vi skulle klä på henne men det gick minsann inte för sig. Idag blir första dagen på dagis med de nya glasögonen så det ska bli spännande och se hur det går. Får se om vi behöver klippa av skalmarna och sätta dit sådana där gummisnurror som verkligen sitter fast bakom öronen.....så hon inte tappar dom, men vi ser först hur det går på dagis den här veckan...
    Hon har fortfarande en tendens att försöka titta lite över glasögonen men det går väl till sig.

• luzorsus

Preggi: Vad fiiiin hon blev Vilken sötnos!
    Går bra för oss. Har varit och justerat dem en gång hos optikern men tyvärr verkar de vilja halka ner hela tiden ändå. Har ni klippt av skalmarna och satt på sådana där "plastsnurror" bakom öronen så att de sitter på plats?

• luzorsus

Vi har ju bara ett par glasögon och de tenderar att åka ner på nästippen, undrar om ända alternativet är att klippa skalmarna? Vad är det för plastgrejjer hon har bakom öronen på de ordinarie?
    Vi ska nog gå och prata med optikern igen här i helgen och höra vad de säger..
    Jag har aldrig heller haft glasögon så jag är inte så värst insatt heller Min man har glasögon men det är hans första par och han har knappt på dom så han vet väl inte så överdrivet mycket heller måste jag säga.
    Men det är ju jätteskönt att hon vill ha dom på själv, det underlättar ju en hel del.Tova reflekterar inte så mycket över sina längre om sagt och det har gått över förväntan.Jag fick ju värsta scenariona uppspelade i huvudet när det blev snack om glasögon Hur det absolut inte skulle funka, hur jobbigt det skulle bli etc....Men det går så bra hittills och det är jag glad över. bara nu att vi får dom att sitta perfekt så skulle jag vara ännu mer nöjd.
    Ha en fortsatt trevlig nationaldag!

• luzorsus

preggi: Det högre paret, såg de ut sådär när ni valde dom eller fick ni välja till gummit osm sitter på dom? Är de ditsatta på de ordinarie skalmarna?

• luzorsus

Junidotter: Se att din dotters glaögon oxå har sådana där gummiavslut på sina glasögon. Men ni har inte klippt skalmarna? Är det nåt tillval man kan göra? Vilken optiker-kedja har ni varit hos?

• luzorsus

flärpen mellan ögonen kanske är nåt....får gå in och prata med optikern tror jag minsann..

• luzorsus

Junidotter: Ni har inte klippt av dom men var det ett tillval ni valde eller såg bågarna ut så när ni valde de i butik?

Ja det ska bli spännande med en liten till i familjen. Dottern blir 4 i November så hon är ju rätt så.....förståndig nu, får hoppas allt går bra

Svar på tråden Glasögon