• Preggi

Glasögon

Hej!

Ni som har barn med synfel. Har det funkat bra för er med glasögon på barnet?
    Vår dotter är 18 mån och kommer få glasögon.
    Hon är översynt 8,5 så det var ganska mkt sa dom.
    JAg har ingen som helst erfarenhet av glasögon själv.
    Vad ska man tänka på när man väljer bågar?

• Svar på tråden Glasögon
  • Preggi
    luzorsus skrev 2008-05-28 14:09:03 följande:
    min dotter på 3,5 får sina första glasögon nu på frdag, hon hade 15 och 2,5 i översynthet på respektive öga, vilket var rätt litet synfel, men hon skelar...Väntar oxå med spänning med hur det ska funka , hur hon ska ta det. De som jobbar hos optikern var hjälpsamma med att välja bågar, vi hade valt ut några, vissa var för stora för henne enligt dom medans andra passade. Vi valde ett par rektangulära svarta Bamseglasögon.Sen är dte ju det där med skalmarna, om man bara ska ha dem bockade eller om man ska sätt apå sådan adär gummiförlängare som går bakom öronen för barnen, kanske blir aktuellt för er eftersom hon är så liten. Vi provar med bara bockade skalmar först , ser om det funkar, gör det inte det så får man göra om dom..Betalade 1600 kr (eg. 2000 men landstinget här gav 400 kr i bidrag)
    Oj, vad billiga glasögon ni hittade! Hur fick ni bidrag av landstinget? Ringer man dit eller?
    Vi fick betala 5000:- och då fick vi iofs ett extra par. Bågarna var inte dyra det var hennes glas som kostade. Vi valde att ta ett smalare glas eftersom hon behövde så starka glas så var dom så tjocka annars.
    Lillatroll skrev 2008-05-28 14:18:32 följande:
    Sam fick glasögon när han var 11 månader. Funkade riktigt bra faktiskt. Han har haft vissa perioder då han inte vill ha dom på sig och han verkar bli mer besvärad av dom när det är varmt ute. Men ofta vill han ha dom på sig. Han känner nog att det blir bättre med glasögonen på. Vi fick jättebra hjälp av optikern att välja glasögon. Vi valde ett par bågar som var lite böjliga. Det har varit jättebra för ibland sliter han av sig glasögonen och dra och böjer i dom.
    Vad är det för bågar ni har valt? Var dom dyra?
  • Preggi

Optikern sa ingenting om bidrag men nu har vi inte betalat än så de kanske nämner nåt när vi betalar? Jag ska nog ringa till optikern imorgon och kolla dom vet ju säkert. Men det verkar ju olika vid olika landsting eller kommuner? Håller tummarna att vi med får 1500:- i bidrag... 5000:- är ingen rolig utgift för oss nu. Tur att vi får tillbaka på skatten... Vi fick gå till ortoptisten på bvc för att jag misstänkte att hon såg lite dåligt. Ortoptisten skickade oss till ögonsjukhuset idag och det visade sig ju att hon ser mkt dåligt och vi fick recept på glasögon. Det är typ allt jag vet.

• Preggi

Jag ringde till landstinget nu och stockholms läns landsting tog bort bidrag till glasögon för 4 år sen sa dom.
    Så vi får betala 5000:- själva.
    Det känns surt att det ska vara så olika beroende på var man bor...

• Preggi

Jag håller med helt. Det blir ju helt fel. Det här är ju inget man väljer och självklart vill man ju att ens barn ska ha de bästa glasögonen. Hon ska ju ha dom på sig jämt. Visst hade vi kunnat få dom lite billigare men då hade vi ju fått ett helt annat glas som varit tjockare och inte tagit bort ljusreflexer och inte varit reptåliga tex. Inte heller ingår det i vår barnförsäkring tyvärr eftersom det inte är en sjukdom eller olycksfall.. Ja det är ju bara att hosta upp pengarna och se glad ut... Som sagt tur att skatteåterbäringen kommer den här månaden.

• Preggi

Sen kommer hon väl säkert behöva byta glasögonen när hon blir äldre. Hur ofta gör man det?

• Preggi
    luzorsus skrev 2008-05-31 16:37:40 följande:
    Vi hämtade förresten glasögonen igår, igår var de inte alls populära att ta på sig, men idag har det gått bättre, hon har inte reflerkterat över dom så mycket ...går åt rätt håll iallafall
    Vad kul att ni hämtat glasögonen. Det skulle ta ca 10 max 14 dagar för våra. Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå för oss. Matilda är ju så liten, det kan nog vara på både gott och ont...
    Vad skönt att det går bra, det är nog ovant men de kasnke känner att de ser bättre och accepterar dom?

Känner mig fortfarande rätt chockad att hon ser så dåligt Matilda. För vi hade ju inte märkt det...
  • Preggi

Min man skelade som liten det är därför tjejerna har blivit kollade och eftersom vår stora tjej har passerat alla test utan anmärkning så tänkte jag ju att lillasyster skulle vara likadan.
    Vi hade ju verkligen tur att det uppmärksammades på bvc av deras ortoptist så vi kunde få veta redan nu att det är som det är. Det kommer förmodligen att växa bort till viss del iaf. De sa att barn under 6 år brukar utvecklas jättebra om man hittar felet i tid.
    Hoppas bara att hon inte förbättras för fort så det blir dax för nya glasögon snart igen.. Det har vi inte råd med..

luzorsus, Hur går det för er med glasögonen?

• Preggi

Hej!

Nu har vi med fått våra glasögon. Matilda älskar dom och skriker miiiina om man försöker ta av dom.
    Det är en helt ny värld för henne nu när hon ser. Hon är helt facinerad och bara tittar på allt..

Hur går det för er?

• Preggi

Tack luzorsus! Vi är jättenöjda med bågarna, dom passar henne så bra.

Vi fick klippa av skalmarna på extra glasögonen. På dom sitter såna där plastbågar. På dom ordinarie så har hon kvar dom som satt på. De är gummigrejer bakom som sitter rätt bra så vi skulle prova. Hon får lite skavsår vid näsan så jag vet inte om vi ska ställa om dom.. Det är ju en helt ny värld för mig eftersom jag aldrig haft glasögon själv.

Men det är verkligen en lättnad att hon vill ha dom på sig. Visst åker dom av nångång men hon märker nog själv att hon behöver dom eftersom hon vill ha dom på...

Ska ni klippa av skalmarna?

• Preggi

luzorsus, Såhär ser Matildas par ut. De högra är de ordinarie och materialet som är bakom öronen är som av gummi och sitter fast jättebra. Och det ser snyggare ut än extra paret.

Vår optiker sa att man ofta får komma tillbaka flera gånger och ställa in glasögonen.
    Vi får nog gå och se om man kan göra nåt åt hur de sitter över näsan...

Junidotter, vad är det för gummiflärp? Jag förstår inte hur du menar?

• Preggi

De satt på de ordinarie när vi valde bågarna. På extra bågarna som är precis likadana fast annan färg var det vanliga. Känner att jag inte är så hemma i glasögon termerna än...

Satte de på gummiflärpen gratis?

Såg att ni båda två väntar smått i augusti. Vad spännande!! 
    Blir så sugen på en liten ibland men vi har haft ett par intensiva år här med 2 tjejer som kom tätt. Så vi väntar nog ett par år.. 

• Preggi

Hej!

Vad kul att få se andra barn med glasögon.
    Tova är jättefin i sina!

Ska bli kul att se din bild med lillgrisen..
    För oss fanns det inte så mkt att välja på men vi är jättenöjda. Vi valde cirkusbågar.

miomamma, vad häftigt att synen förbättrades så fort. Hur upptäckes synfelet så fort? Hade ni märt att hon såg dåligt?

Hur ofta förväntas man behöva byta glasögon?

Idag har min Matilda gjort en praktvurpa utomhus och självklart ramlade hon och skrapade glaset. Imorgon måste jag gå tillbaka igen till optikern. Vi är verkligen stammisar där nu... Undrar vad det kostar?
    Vi måste justera extra paret med för dom bara glider ner..

• Preggi

Hej!

JAg var inne på synoptik och pratade med dem idag och för första gången i butiken stod en otrevlig dam som idiotförklarade mig så jag orkade inte diskutera med henne.
    Jag ska gå förbi senare när hon som vi köpte glasögonen av står där istället.
    Hon kanske behöver repa dom lite mer innan det är dax att byta glas om det bara ingår en gång.

Tack för tipsen junidotter! Det är kanon att få tips! Jag är ju helt ute och cyklar än så länge...

Kul att få se bild på Mio, hon är jättefin i sina bågar! Vad är det för bågar ni har?

Svar på tråden Glasögon