Inlägg från: lillgrisen |Visa alla inlägg
  • lillgrisen

Glasögon

Har en dotter som fick glasögon då hon var 2,5 år. Hon är ganska så närsynt, 9 och 10 (!), vilket kanske oxå är anledningen till att det funkar så bra med glasögonen. Det är hon som påminner om glasögonen på morgonen... vi har fortfarande inte riktigt vant oss och kommer ihåg att sätta på dem. Från första dagen, från första stunden faktiskt, har hon velat ha dem på sig. Helt otroligt! Jag trodde att det skulle bli en kamp, trasiga och borttappade glasögon, att vi skulle få tjata och muta henne för att ha dem på sig. Antar att det är "fördel" då hon ser så himla dåligt eftersom skillnaden måste bli så stor. Kan tänka mig att det kanske blir lite samma sak för eran dotter som även hon ser så pass dåligt.

Här i Uppsala får man bidrag till barnets glasögon, olika mycket beroende på hur dåligt barnet ser. Tror att gränsen gick vid 8 dioptrier, då fick man extra mycket bidrag. Tror att vi fick 1500 i bidrag, helt ok. Vi valde de dyraste glasen så att hon inte skulle behöva ha värsta flaskbottnarna...

• lillgrisen

Preggi - vi fick ett recept av ögonläkaren då vi var på sjukhuset och undersökte hennes ögon. Vi behövde bara visa upp det för optikern så drog de av den rabatten man hade rätt till.

• lillgrisen

Åh, vad fina era barn är i sina glasögon! Ska lägga in en bild på min dotter i sina oxå, tycker själv att det är så kul att se bilder på andras barn i glasögon. Det finns ju så många olika modeller, tyckte det var hur svårt som helst att välja vilken båge hon skulle ha. Skönt att höra att det går så bra för alla att ha sina glasögon! Inte ens nu när det är så varmt har Moa velat ta av sig dem, det trodde ju jag...

Svar på tråden Glasögon