• Anonym (undrar)

Skillnaden på gudförälder och fadder?

Min kära bror ska få barn i november och jag önskar så att jag ska få bli gudmor. Tyvärr tror jag inte min svägerska har tänkt sig det, tror det lutar åt en kompis där. Det sårar mig något enormt att man inte väljer familj före vänner när man har en bra relation..
    Hon säger att det inte är någon skillnad på fadder och gudföräldrar nu för tiden, hur är det egentligen? Som jag alltid hört så är det så att gudföräldern håller barnet i kyrkan under dopet och är den barnet får bo hos om det skulle vara så att föräldrarna dör. Så för mig är det mycket mer betydelsefullt att vara gudmor.

Någon som vet hur det verkligen ligger till?

• Svar på tråden Skillnaden på gudförälder och fadder?
  • Anonym

Det är samma sak. Gudmor är ett gammalt begrepp, numera heter det fadder.

• Anonym (AW)

Vi är gudföräldrar till en liten tjej och prästen vi talade med innan sa att fadder och gudförälder är två namn för samma sak. Han sa gudförälder under ceremonin men i intygen vi fick från kyrkan står det fadder.

• TeeTee

Gudföräldern är den fadder, som bär barnet i kyrkan. Däremot har gudföräldrar och faddrar inga juridiska anknytningar till barnet, som det du säger om att barnet skall bo hos gudforäldern om barnets föräldrar skulle gå bort. Det uppdraget man har som gudförälder/ fadder ifall föräldrarna skulle gå bort är att se till att barnet får en kristen uppfostran.

• Anonym

Numera håller oftast föräldrarna själva sitt barn och att vara gudmor/fadder innebär inte att man automatiskt får ta hand om barnet om föräldrarna dör.

• Anonym (undrar)

Men det nämns inget då vem som ska ta hand om barnet om det skulle behövas?

• TeeTee

Det får föräldrana skriva i sitt testamente. Det har inget med dopet att göra.

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2008-05-28 14:05:56 följande:
    Men det nämns inget då vem som ska ta hand om barnet om det skulle behövas?
    Nej. Förr var det kanske anorlunda, men nu ska bara faddern/gudföräldern "se till" att barnet får en kristen uppfostran.
  • Anonym (undrar)

Konstigt jag har alltid hört att det är så... det pratas ju alltid om att det är en större ära att vara gudförälder. Är själv det till min kusin, hon är 9år nu men då sa min faster att det innebar att jag tog hand om henne om hon skulle gå bort och så höll jag honom i kyrkan... hmm..
    men det kanske är lika bra att det inte är så, då slipper jag bli sårad om jag inte blir det.

• Eva S

Vi valde ett par kompisar till vår dotters faddrar. Vi hade inga gudföräldrar (vilket vi också fått veta att är samma sak som faddrar men att man kan ha både och om man vill). Min mamma blev nog jättebesviken att hon inte fick bli gudmor. Men vi kände att det skulle bli minst tjafs då. Varför min mor och inte mannens mor? Min bror hade varir aktuell (mannen är ensambarn) om han hade haft en stadig relation då. Som det var nu så hade han en ganska ny flickvän och om brorsan blir fadder så tycker jag ju att hans flickvän också ska bli det. Och jag vill ju att faddrarna ska hålla ihop så länge det går. Däremot blir det nog brorsan och hans flickvän som får bli faddrar om det blir fler barn. Känns mycket stabilare nu när de ska flytta ihop.

• Anonym

Jag arbetar i Svenska kyrkan, så jag kan säga att de här ovan har rätt. Det heter fadder numera och denne ska stå för den kristna fostran.

• Anonym (AW)

Föräldrarna till vårt gudbarn har skrivit in i testamentet att vi ska ta hand om deras lilla tjej om något skulle hända dem och det behövs att det skrivs sådant som flera här påpekat om det är så att föräldrarna har särskilda önskemål. Annars riskerar man en vårdnadsprocess längre fram mot eventuella släktingar som vill ta hand om barnet.

Vår roll hittills,som vi bestämt med hennes föräldrar, handlar om att vara extra vuxna som hon kan ty sig till och få hjälp av, följa med till uppvisningar på dagis mm, gå med på kyrkans barntimmar mm. Hon är även ofta själv hos oss och har även sovit över en del och senast lärde vi henne åka skidor. Hon är nu 3 år. I takt med att hon blir äldre ändras säkert de saker vi gör tillsammans. För hennes föräldrar är det jätteviktigt att vi får ett gott förhållande och att hon känner sig helt trygg med oss så att det, om det värsta skulle ske, redan finns en god grund och förtroende.

• AnneSophie
    Anonym (undrar) skrev 2008-05-28 14:12:26 följande:
    Konstigt jag har alltid hört att det är så... det pratas ju alltid om att det är en större ära att vara gudförälder. Är själv det till min kusin, hon är 9år nu men då sa min faster att det innebar att jag tog hand om henne om hon skulle gå bort och så höll jag honom i kyrkan... hmm..men det kanske är lika bra att det inte är så, då slipper jag bli sårad om jag inte blir det.
    Nej, så är det inte längre. Så var det förr men det har inte varit så på lääänge.

Som en parantes bör man som förälder någonstans skriva vad man önskar ska ske med barnen om man som föräldrar går bort . Det kommer dock endast tolkas som ett tungt vägande önskemål. Det är sociala myndigheterna som utreder den frågan vid en sådana situation tydligen. Nu är det väl kanske så att det är vanligast att barnen hamnar hos den/de föräldrarna önskat men det är inte definitivt.
    I am an unquenchable fire. I have been chosen to tame the fates. I am the fire dragon.
  • Anonym (...)

Det där med att skriva in i testament och liknade betyder inte att den man väljer automatiskt får vårdnaden om barnet om någonting händer föräldrarna utan det är en önskan som socaltjänsten vägen in när de beslutar om vilka nya vårdnadshavarre barnet får. Man kan inte testametera bort sina barn liksom utan det är en önskan.

TS: Menar din svägerska att du kan få vara fadder ist för gudmor så är det ju bara sematik och du behöver inte känna dig besviken. Faddern/gudföräldern eller vad man nu vill kalla dom står med längst fram i kyrkan men det finns ju inget som säger att den ena eller den andra får hålla barnet, kanske föräldrarna gör det.

• Anonym (undrar)

Ok, då har jag lite mer "kött på benen". Ja, hon har ju inte sagt det men då hoppas jag nu att jag får bli fadder.. eller så väljer hon sin kompis, och det vet jag inte hur jag ska komma över.

• Marvelina

Jag har inte valt, och skulle inte välja någon släkting som fadder till mina barn. Jag räknar med att min släkt kommer att finnas där för barnen i vilket fall som helst, och de har ju redan ett otvetydigt band till barnen via släktskapet. Det faller sig också oftast naturligt att man först ser till släktens möjligheter att ta hand om barnet om den närmaste familjer dör, så därför tycker jag att faddrarna ska vara ännu ett skyddsnät som man knyter närmare barnet genom dop och fadderskap.

Vet att många väljer släktingar, och det gör man förstås som man vill, men för egen del tycker jag att det blir tårta-på-tårta.

Svar på tråden Skillnaden på gudförälder och fadder?