• HelenN

Hjälp de äter upp våra kläder! Snabba tips och råd eftersökes!

Ja, jag har upptäckt någon slags mal i vår ena garderob. Det ser ut som en grå-beige liten mal. Flyger upp när man tar i plagg som den sitter i. Örk! Vi har upptäckt små hål både i kläder. Mest bomullskläder men även vissa stickade.

Har hört att man kan frysa in kläderna och/eller tumla varmt. Någon som vet vilket som är mest effektivt? Känns som om jag har jobb i några timmar nu!!!
    Sen måste jag väl "sanera" garderoben efteråt? Såg att det finns något man kan köpa, typ radar som skulle vara mot dessa kryp.

Som sagt jag tar tacksamt emot tips. Ska nu börja med och sortera och ksata det som redan blivit förstört...

• Svar på tråden Hjälp de äter upp våra kläder! Snabba tips och råd eftersökes!
  • Sladdis

Lägg kläderna i frysen och ring Anticimex för att få krypen artbestämda och för att få död på alla i skrymslen och vrår.

~ * allt är lätt när man kan det * ~
  • smurfen08

Är det dessa?
    www.anticimex.se/default.asp

Syrran råkade på dessa. Hon fick ta ut och tvätta alla kläder och skaka (utomhus) och vända ut och in på fickor. Därefter ringde hon Anticimex som sanerade.

De äter gärna ullkläder och gärna det som ligger på golvet. Fick sedan tipset att ha lavendelpåsar i klädskåpet och inte hänga ngt under midjehöjd...

• smurfen08

Kolla vilket försäkringsbolag du har förresten. Syrran fick ut en del på försökringen. Men nu vet jag att "de flesta" försäkringsbolag börjat gardera sig mot detta och andra ohyror. Tror Trygghansa täcker men vet att If och Moderna inte gör det....

• ceeh

skaka/vädra kläderna och tvätta allt som ska sparas.. Kan va svårt att få plats med allt i frysen ;) innan de åker in i garderoben igen ring hyresvärden och be om sanering eller til anticimex om du bor i villa /bostadsrätt

Lycka till

• HelenN

Jo jag har mailat Anticimex nu. Ska i förberedande syfte tömma garderoben. Oh, har ju så mycket kläder!!! Allt får ju inte plats i frysen, kanske en 8 del! Fundersam Men sen får man väl tvätta allt ändå. Om det nu ligger gamla döda ÄGG där menar jag...

• smurfen08

Stackare - inte kul! Själv har jag flytt-tömt vårat förråd till lägenheten igår. Jag överdriver inte när jag säger att det var 2000råttbajs kluttar överallt. Självklart hade de varit i varje kartong och knaprat på ALLT. Skidkläder, pjäxor, väskor, böcker, foton, kläder etc....fy fasiken var less man blir... Och inte täcker försäkringen heller! Det var bara att köra till tippen!

HelenN skrev 2008-05-28 15:29:52 följande:
    Jo jag har mailat Anticimex nu. Ska i förberedande syfte tömma garderoben. Oh, har ju så mycket kläder!!! Allt får ju inte plats i frysen, kanske en 8 del!  Men sen får man väl tvätta allt ändå. Om det nu ligger gamla döda ÄGG där menar jag...
  • HelenN
    smurfen08 skrev 2008-05-28 15:59:20 följande:
    Stackare - inte kul! Själv har jag flytt-tömt vårat förråd till lägenheten igår. Jag överdriver inte när jag säger att det var 2000råttbajs kluttar överallt. Självklart hade de varit i varje kartong och knaprat på ALLT. Skidkläder, pjäxor, väskor, böcker, foton, kläder etc....fy fasiken var less man blir... Och inte täcker försäkringen heller! Det var bara att köra till tippen!
    Usch, nä vad trist för er! Ja jäklar vad ledsen man blir när man får kasta en massa. Jag har precis fyllt 2 sopsäckar med kläder. Och mer lär det bli. Har hunnit igenom hälften.
  • HelenN

Hörde nu att det som tål 60 grader ska man tvätta och "finkläder" fryser man in. Nån som vet?

• Rigmor Mortis
    smurfen08 skrev 2008-05-28 15:59:20 följande:
    Det tycker jag hyresvärden borde betala, det är deras ansvar att huset hålls fritt från skadedjur. Värt ett försök kanske?
  • annsve

Vår hyresvärd har ett avtal med Anticimex, så när vi hade djur i skåpen förra året var det vara att ringa och be dom komma hit. Inte en någon kostnad för självrisk. Samma sak var det när vi bodde i villa, då kom Anticimex utan kostnad och sanerade myrorna som marcherade över köksgolvet. Det ingick i vår villaförsäkring. Ring Anticimex igen och kolla vad som gäller, vet vilka hyresvärdar som har avtal och vilka föräkringsbolag som står för kostnaden.

• Eofrysina

Jag fick malangrepp i en soffa för ett par år sedan. Riktigt vidrigt.

Anticimex kunde sanera rummet och i och med att det var minusgrader och vinter kunde soffor och fåtöljer från rummet stå ute någon vecka och saneras den vägen. Annars är möbler väldigt svårt att sanera.

en garderob är ju oftast stängd så får man mal där är spridning av den knappast ett problem. Tydligen föredrar de också att äta upp det den börjat knapra på, innan den flyttar sig någon större sträcka. Mat den älskar är tagel, därefter ull och sedan andra naturmaterial som bomull osv. Syntet käkas icke

Anticimex-killen som sanerade hos oss berättade att hästensmadrasser (som innehåller tagel) är riktigt mumsiga...

Jobbigt är det iallafall. Har du fått det i kläderna går de ju iallafall att tvätta eller frysa hyfsat enkelt. Synd bara om mycket blivit förstört.

• ming

Hur får man in såna djur?
    Nu blir jag orolig! Inte för att jag kanske behöver vara det, men man vet aldrig. Sambon är dålig på att sortera i sin garderob och typ hälften ligger på golvet.

• smurfen08

Jo, jag kan driva det mot föreningen (är en BRF) sa hon på försäkringsbolaget (och att det blir en ansvarfråga) men jag sitter i styrelsen så det blir lite jävigt så jag gav upp

Försäkringsbolagen har avtal med tex Anticimex men det är för sanering och inte ersättning...

EKJ76 skrev 2008-05-28 22:26:09 följande:
    Det tycker jag hyresvärden borde betala, det är deras ansvar att huset hålls fritt från skadedjur. Värt ett försök kanske?
  • HelenN

Ja nu har det hänt lite mera... Har nästan tömt garderaoben nu. Anticimex kommer på måndag och ska söka upp boet! Förvånad Så igår när jag skulle röja i sonens rum, fladdrade det plötsligt upp Mal-jäklar där med!!! Usch, frågan är hur mycket som är drabbat!?

Syrran hade mal för några år sen. Det var så omfattande att dom fick bo på hotell i 2 dygn för att Anticimex skulle sanera! Ledsen Jaja, jag var bara tvungen att gnälla av mej lite! Glad

• smurfen08

Åh nej, stackare! Du får se det som liiite tröst om ni får bo på hotell Då får ni smarrig frukost och slipper bädda sängarna

HelenN skrev 2008-06-06 22:49:43 följande:
    Ja nu har det hänt lite mera... Har nästan tömt garderaoben nu. Anticimex kommer på måndag och ska söka upp boet!  Så igår när jag skulle röja i sonens rum, fladdrade det plötsligt upp Mal-jäklar där med!!! Usch, frågan är hur mycket som är drabbat!? Syrran hade mal för några år sen. Det var så omfattande att dom fick bo på hotell i 2 dygn för att Anticimex skulle sanera!  Jaja, jag var bara tvungen att gnälla av mej lite!
Svar på tråden Hjälp de äter upp våra kläder! Snabba tips och råd eftersökes!