• Anonym (ledsen)

*Jag luktar så hemskt illa i munnen

Jag luktar så hemskt illa i munnen jag vet inte vad jag ska göra, men jag borstar tänderna mycket noggrant varje dag, och borstar beläggningen på tungan. Kan det illaluktande sitta långt ner i halsen eller vad kan man göra för att få bot på det här problemet? Jag lider jättemycket och törs knappt prata pga detta. När jag andas (har provat) på min dotter (10 mån) så gör hon en kräkgrimas, så jag vet verkligen att det luktar illa.

snälla hjälp

• Svar på tråden *Jag luktar så hemskt illa i munnen
  • silhuett

Vissa människor har tyvärr starkare andedräkt än andra.. Det finns speciella tung-skrapor man kan köpa och skrapa av beläggningar med, som ska hjälpa bättre än tandborsten.
    Men om inte ens det hjälper så vet jag itne vad du kan göra tyvärr..

• Anonym (ledsen)

Kan någon hjälpa?

• Becs

Hej!

Det finns massor som man kan göra åt det här och det är ett JÄTTEVANLIGT problem. På sjukvårdsspråk kallas det halitos. Eftersom dålig andedräk oftas beror på bakterier i munhålan så är första steget att gå till en tandläkare eller tandhygienist. Se till att tala om vad du vill ha hjälp med när du bokar tiden så att du får träffa en något så när kunnig person och så att du inte kommer av dig och inte vågar ta upp problemet när du väl är där. Det finna sedan ett antal både receptbelagda och receptfria produkter som du kommer att få använda för att komma tillrätta med det här.

Om tandläkaren konstaterar att illalukten inte kommer från munnen kommer du istället att få gå och träffa en läkare. Sådan illalukt som inte kommer från munnen beror oftast på någon sjukdom i magsäck/matstrupe men det är mycket ovanligt och oftast har man nog andra problem då som man märker av mer än sin dåliga andedräkt.

Om du bara tar tag i problemet och går iväg och träffar någon så lovar jag att du kommer att ha löst probelmet på ett par veckor.

Lycka till!
    Becs

• Themis

Hm, alla vuxna människor jag känner har faktiskt dålig andedräkt! Höll på att spy bara av att sitta bredvid folk på jobbet när jag var gravid och som mest känslig. Även om man börjar dan med dubbel omgång tandkräm, tandtråd, tungskrapa och jättemuhiffamunvattnet så är det väl mest samma skit igen framåt lunchdags?

Men visst, det finns grader i helvetet. Gå till läkare och kolla. Jag vet en som har dålig andedräkt för att magmunnen inte sluter tätt så det hjälper inte hur mycket han joxar med sin mun, men ska man fixa det krävs det operation.

Ändrade matvanor kan ibland hjälpa också, för ingen blir fräsch i mun av att leva på skräpmat.

• Jessi

Det är ju heller inte helt säkert att det är så illa som du tror -det kan ju ha blivit en "grej" för dig? Din tiomånaders dotter är nog ingen bra referens om hon är den enda som verkar tycka att det är illa ställt med andedräkten... Hon har ju liksom ingen uppfattning om vad som är "dålig andedräkt", det där med lukter är ju något som de lär sig från oss vuxna -vad som är "äckligt" respektive "gott"...

• Themis

Nu läste jag ordentligt också-alltså spädbarn har en reflex som gör att de rynkar ihop nyllet när man blåser luft i ansiktet på dem, det är inte den du har sett?

• versan

Handfasta Tips:
    1) Rengöra ordentligt mellan tänderna med tandtråd.
    2) Borsta gaddarna givetvis
    3) Tungskrapa.
    4) Flourtabletter som man suger på efter tandbortsningen (dom är goda)
    5) Zinktabletter från hälsokostaffären. (zinken neutralizerar den dåliga lukten)
    Sen kan jag inte komma på nåt mer....
    Jo om du äter mat med vitlök avsluta med banan det tar bort endel av vitlökslukten.

Svar på tråden *Jag luktar så hemskt illa i munnen