Vad betyder konsekvent?
Jag uppfattar båda dina beskrivnigar som att vara konsekvent, det sistnämnda är bara ännu mer oflexibelt. Jag är personligen inte särskilt konsekvent på något av sätten och ser inget egenvärde med det.
Jag uppfattar båda dina beskrivnigar som att vara konsekvent, det sistnämnda är bara ännu mer oflexibelt. Jag är personligen inte särskilt konsekvent på något av sätten och ser inget egenvärde med det.
jeanne: "Vad är skillnaden mellan att vara konsekvent och rigid då?"
Jag tycker inte att det är nån större skillnad. Det låter bättre att säga att man är konsekvent bara, det är ett modeord.
jeanne: Ja, jag håller med. Ibland är det såklart att man ÄR konsekvent (du får inte slå mig etc) men det har aldrig ett egenvärde att vara konsekvent, man ska inte vara konsekvent för sakens skull. Då är man rigid.
lilla hand: Vad tänker du på för slags regler? Vi har inte särskilt mycket regler alls och jag tycker att det fungerar utmärkt.
lilla hand. Ok. Vi har inte så många sådana regler. Jag tror att behovet att vara konsekvent försvinner om man är tydlig med varför något inte är ok.
lilla hand: "Hur är du tydlig, ge gärna ett exempel!"
Jag tycker att det är STOR skillnad på att säga/visa "Du får inte klättra på bordet" och t.ex. "Jag vill inte att du klättrar på bordet nu när vi äter". Det första blir en absolut regel som innebär ett behov av konsekvens eller förtydling (gäller det alla bord, alla situationer, alla människor, även om man ska sätta i en glödlampa i taket?) medan det andra är väldigt enkelt: JAG vill inte att du gör så JUST NU. I andra sammanhang och med andra människor kan det vara nåt annat som gäller.
sudd: "Ok, så du menar att om vi har "regeln" hemma att det ibland är ok att ha fötterna på bordet så är jag konsekvent när jag ibland tillåter det och ibland inte."
Men det är väl ändå ingen regel?