Inlägg från: ludenben |Visa alla inlägg
  • ludenben

Vad betyder konsekvent?

att vara konsekvent för mig är att man inte ger efter för tjat. Ett nej är ett nej hur mycket det än tjatas. Och det kan även vara  att man har samma regler hemma som alltid gäller tex. Att inte hoppa i soffan. Han får inte hoppas i soffan vilken dag det än är. Eller att man alltid äter i köket, inte framför tv:n hur mycket det än tjatas. Jag har ett barn som är oehrört beroende att man är konsekvent för han klarar inte av sin tillvaro om han inte vet vilka regler som gäller och vart han har mig.

• ludenben

var det mig du syftade på det med tv:n??

JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:07:42 följande:
    Personligen tycker jag det låter fruktansvärt att leva på det viset, att aldrig unna sig något speciellt eller göra undantag. Vi kanske VILL sitta och äta något gott vid tv:n när det är ett väldigt speciellt program. Det är väl sånt som gör vardagen lite rolig och trevlig liksom..Men visst förstår jag att ni gör så då ert barn inte mår bra utan sådana regler!! Men det kan väl inte vara det vanliga, tror jag..
  • ludenben

jasså ja jo jag har ett barn med autism därför är det viktigt. Han klarar inte av saker som blir ibland utan vi måste ha det här konsekventa att alltid göra på samma sätt i största möjliga mån för annars blir det kaos för honom. Det är inget särskilt annorlunda med autisktiska barn, vi kör samma uppfostran som de flesta andra. Bara det att vi måste vara extra noga med att hålla på det med att vara konsekvent. Och ha samma regler... ibland sitter vi på balkongen och det går bra eftersom det liknar en matplats

JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:10:02 följande:
    Ludenben, ja sorry, glömde skriva eller citera
  • ludenben

nja just det med att alltid göra samma hade inte jag heller haft om han inte beövde det men konsekvent på det sättet att jag inte ändrat mig om jag sagt nej först hade jag vart ändå. i min uppväxt så var mamma den konsekventa så henne vart det ingen ide att tjata på. Hade hon sagt nej om jag fråga om nåt så vart det nej ( men hon sa ofta ja också men inte om hon sagt nej först) men pappa visste man att det var bara att tjata lite så fick man det man ville så det var bättre att fråga honom sån förälder vill jag inte vara. Man ska inte alltid säga nej till saker utan huvudsaken är att man håller på det man sagt från början

JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:15:58 följande:
    ja men då är det ju en sak att man har det så väldigt konsekvent när barnet har ett uttalat behov av det! Självklart! Men i "vanliga" fall så hade jag själv inte velat ha det så.. men visst, hade min dotter mått dåligt av att vi är flexibla så hade man ju fått tänka om.
  • ludenben

nja kanske inte, det beror på vad det gäller med. Och vilken ålder man har på barnet. Typ här är det mest aktuellt med godis i affären. Eller andra sånna småsaker... när han kommer upp i ålder och kan argumentera om sånt som han kan ha nytta av som jag inte insåg när jag sa nej, det kan va en annan sak. Tex nåt jag bara tycker är onödigt köp och han kan argumentera för vad det kan komma till nytta och att han kan lära sig nåt med detta då är det okej att ända sig men bara rent gnäll typ "maaaaaammaaaaa, aaaaag viiiiiiilllll haaaaa deeeet, då är det nej rakt av.

JeanneDArc skrev 2008-05-31 11:56:31 följande:
    Tycker inte ehller man ska låta barn tjata sig till något som man egentligen inte vill säga ja till. Däremot tycker jag visst att man kan ändra sitt nej till ett ja, ifall barnet kan argumentera för sin sak så att jag ändrar min åsikt. Ett nej ska iinte vara ett nej bara för att.
  • ludenben
    Svar på #57
    fast innan man säger nej med en gång kan man ju fundera en extra gång på svaret. Det brukar jag göra. Eller så kan jag säga att vi får prata om det. Om man pratar med barnet och förhandlar. Men de gånger jag säger nej så är det inga förhastade nej. Det kan vara att han frågar om vi ska gå ut och jag säger nej, vi ska börja med maten nu. Då är det inte förhandlingsbart att vi tar middag senare.
  • ludenben

ja jag kan ju inte släppa ut han på egen hand men hade jag kunnat hade han kunnat va ute medans jag lagade mat

MuminMy skrev 2008-05-31 18:47:27 följande:
    Tja, nu är ju inte alla sådana jag tror att det är väldigt vanligt att man säger nej utan att ha tänkt först och sedan av rädsla för att vara inkonsekvent håller fast.Min son skulle mycket väl i "gå ut situationen" ovan kunna gå till fönstret och kolla och se att grannen är ute och sedan föreslå att han får gå ut till dem. Alltså jag kan laga mat och han kan få gå ut. Han är en mästare på att hitta sådana win-win-situationer Så jag har lärt mig att vara ödmjuk inför "konsekvens" 
Svar på tråden Vad betyder konsekvent?