Inlägg från: lilla hand |Visa alla inlägg
  • lilla hand

Vad betyder konsekvent?

Ni som inte är konsekventa med yngre barn, två-tre år, hur tycker ni att det funkar?

Tror ni verkligen att det är det bästa för _barnet_ att ha olika regler varje dag?

• lilla hand
    morotsland skrev 2008-05-29 09:31:56 följande:
    lilla hand: Vad tänker du på för slags regler? Vi har inte särskilt mycket regler alls och jag tycker att det fungerar utmärkt.
    Jag tänker på regler som tex leka med maten eller klättra på bordet. Om det är okej eller inte ena dan anser jag att samma bör gälla den andra.

Jag tror att de små barnens värld blir enklare om deras livserfarenheter stämmer från en dag till en annan. När de blir lite större är jag inte särskilt konsekvent, men då kan man ju resonera tillsammans på ett helt annat sätt.
  • lilla hand

En annan viktig sak: hur konsekvent man ska vara bör nog grunda sig på barnets personlighet. Ett lite oroligt barn blir nog inte mindre oroligt utan tydliga gränser.

Likaså tror jag att även större barn kan behöva gränser ibland, t ex i utvecklingsperioder då barnet har det lite stökigt inom sig.

Om man inte anpassar uppfostran efter det enskilda barnet är man väldigt rigid, anser jag.

• lilla hand
    Svar på #19
    Nja, visst är dom människor, men jag tror att man ska akta sig för att tillskriva det lilla barnet en vuxens egenskaper. Det _är_ svårare med nyanser för ett barn. De måste få utvecklas i sin egen takt.
  • lilla hand
    morotsland skrev 2008-05-29 11:35:58 följande:
    lilla hand. Ok. Vi har inte så många sådana regler. Jag tror att behovet att vara konsekvent försvinner om man är tydlig med varför något inte är ok.
    Hur är du tydlig, ge gärna ett exempel!
  • lilla hand
    Svar på #32
    Nej, vi luras inte! Däremot lurar vi oss själva om vi tror att barn tolkar världen på samma sätt som vi vuxna gör.

Barn lär genom erfarenhet, saker och ting upprepar sig. Rör jag vid snö blir det kallt, om maten ryker betyder det att den är varm. Barnet vet t ex att där är den där kniven, den får jag visst inte röra, bara mamma och pappa. Pappa kommer att säga att jag inte får stoppa småsaker i munnen om jag gör det.

Jag tror att ett litet barn kan behöva vissa förhållningsregler och jag tror att världen blir enklare om man inte ändrar sig från dag till dag. Är det verkligen svårt att förstå?
  • lilla hand
    BubbleOfBlue skrev 2008-05-30 23:27:12 följande:
    Jo för mig är det svårt att förstå för jag tror inte det är så -lilla hand. Ibland är det inte ens så enkelt att mat som ryker alltid är varm men tallriken är (micron). Visst, vissa saker är kanska alltid sanna typ jordens dragningskraft men jag tror det är mindre sällan saker är så regelbundna i våra handlingar. Ändrar du dig inte alls från en stund till en annan förresten eller beter du dig annorlunda mot dina barn? Aldrig uppe längre på helgen, firar jul en gång om året, badar i bland dushar en annan dag, somnar tidigt, somnar sent, har lust till något, skippar träning en gång, handlar i en annan affär, skiljer sig, flyttar, har fötterna på bordet.
    Fast eftersom maten oftast är varm om den ryker är det vad barn behöver veta som är små, varför krångla till det?

Kanske missförstår du, jag kan inte se att man måste leva helt inrutat bara för att man oftast väljer att göra likadant. Vi har t ex aldrig bestämt att man alltid lägger sig tidigt, bara att man oftast gör det. Så även om barnen får vara uppe sent
  • lilla hand

Hoppsan, råkade skicka men var inte klar. Jag skulle skriva att även om barnen är uppe sent är vi ju inte inkonsekventa eftersom vi aldrig bestämt att de _aldrig_ får vara uppe sent.

Jag förstår inte riktigt hur du kan jämföra ett litet barns sätt att reflektera, tänka och fatta beslut med en vuxens, tycker du att det inte finns någon skillnad?

• lilla hand
    Svar på #34
    Muminmy, menar du då även små barn i ett-treårsåldern? Barn som kan ha extra behov av struktur alltid eller periodvis?
  • lilla hand
    Tant Green skrev 2008-05-31 19:53:25 följande:
    Ok, så du menar att om vi har "regeln" hemma att det ibland är ok att ha fötterna på bordet så är jag konsekvent när jag ibland tillåter det och ibland inte. Men om jag sagt att det aldrig är tillåtet och sen tillåter det en enstaka gång så är jag inte konsekvent? Det var ju faktiskt en smidig definition tycker jag Då kan jag ju vara både konsekvent och flexibel, precis om jag önskar.
    Så ser jag på det och det funkar bra.
Svar på tråden Vad betyder konsekvent?