Vad betyder konsekvent?
Ni som inte är konsekventa med yngre barn, två-tre år, hur tycker ni att det funkar?
Tror ni verkligen att det är det bästa för _barnet_ att ha olika regler varje dag?
Ni som inte är konsekventa med yngre barn, två-tre år, hur tycker ni att det funkar?
Tror ni verkligen att det är det bästa för _barnet_ att ha olika regler varje dag?
En annan viktig sak: hur konsekvent man ska vara bör nog grunda sig på barnets personlighet. Ett lite oroligt barn blir nog inte mindre oroligt utan tydliga gränser.
Likaså tror jag att även större barn kan behöva gränser ibland, t ex i utvecklingsperioder då barnet har det lite stökigt inom sig.
Om man inte anpassar uppfostran efter det enskilda barnet är man väldigt rigid, anser jag.
Hoppsan, råkade skicka men var inte klar. Jag skulle skriva att även om barnen är uppe sent är vi ju inte inkonsekventa eftersom vi aldrig bestämt att de _aldrig_ får vara uppe sent.
Jag förstår inte riktigt hur du kan jämföra ett litet barns sätt att reflektera, tänka och fatta beslut med en vuxens, tycker du att det inte finns någon skillnad?