Inlägg från: Tant Green |Visa alla inlägg
  • Tant Green

Vad betyder konsekvent?

Om man säger att man är konsekvent när man uppfostrar sina barn menar man då att man alltid står fast vid det nej/ja man sagt från början? Eller menar man att det alltid är samma regel som gäller i alla situationer?

Med det sista menar jag t.ex. att om man har regeln att man aldrig får springa över en gata, så gäller det även om man är på en liten grusväg där det inte finns en bil på flera mils avstånd, eftersom man måste var konsekvent så att barnen förstår vad som alltid gäller.

Jag brukar hävda att jag inte är så konsekvent (då menar jag i den andra betydelsen) men har förstått att en del tolkar ordet som den första betydelsen, och det är ju svårt att diskutera om man inte pratar om samma saker, så nu undrar jag vad som är den allmänna uppfattningen.

• Svar på tråden Vad betyder konsekvent?
  • Tant Green

lilla hand, vi har inte samma regler jämt eftersom förutsättningarna ändras och så är det ju i verkliga världen också (även för vuxna). T.ex kan vi gå baklänges till lekparken när vi har gott om tid, men inte till dagis när det är bråttom. Och man får lägga fötterna på soffbordet hemma när vi ensamma, men inte när vi har gäster och inte när man är borta.

Det funkar bra tycker jag, trots att dottern inte är 3 år ännu. Hon har vanligtvis bra koll på vad hon får och inte får, och när hon "busar" och gör något som hon vet att hon inte får så kollar hon hela tiden på mig eller pappa för att se när vi upptäcker henne och då slutar hon.

Men jag skulle ju så gärna vilja säga att jag är konsekvent för det låter så bra Mest tycker jag väl att det är viktigt vid tjat, alltså att inte ge upp för t.ex. glasstjat om man har sagt nej en gång, men det förutsätter ju att man tänker igenom sitt svar första gången så att man inte alltid säger nej av gammal vana.

• Tant Green
    lilla hand skrev 2008-05-31 15:54:56 följande:
    Hoppsan, råkade skicka men var inte klar. Jag skulle skriva att även om barnen är uppe sent är vi ju inte inkonsekventa eftersom vi aldrig bestämt att de _aldrig_ får vara uppe sent. Jag förstår inte riktigt hur du kan jämföra ett litet barns sätt att reflektera, tänka och fatta beslut med en vuxens, tycker du att det inte finns någon skillnad?
    Ok, så du menar att om vi har "regeln" hemma att det ibland är ok att ha fötterna på bordet så är jag konsekvent när jag ibland tillåter det och ibland inte. Men om jag sagt att det aldrig är tillåtet och sen tillåter det en enstaka gång så är jag inte konsekvent? Det var ju faktiskt en smidig definition tycker jag Då kan jag ju vara både konsekvent och flexibel, precis om jag önskar.
Svar på tråden Vad betyder konsekvent?