• Mish

Om man vill byta bank- hur göra med autogiro?

Jag och min sambo ska byta till samma bank (hade tänkt oss att han ska byta till min). Men han har en massa grejer på autogiro från hans konto varje månad, allt från bredband till räntor.
    Därför undrar jag om någon kan upplysa mig om hur det praktiskt går till om han vill byta bank, dvs öppna nytt "lönekonto" hos en annan bank. Hjälper banken till med att flytta alla autogiron eller måste vi "reda ut" det själva och sitta och ringa till alla företag och anmäla att man vill att pengarna ska dras från ett nytt konto?

• Svar på tråden Om man vill byta bank- hur göra med autogiro?
  • Annikamed2barn

Hej! Jag tror inte banken hjälper er utan ni måste nog fylla i nyaansökningar eftersom ni får nytt bankgironummer.

• Trolle78

Jodå, kolla med den nya banken så brukar de fixa allt. Det gjorde de iaf åt mig. De avslutade mina gamla konton och fixade med autogirot, det var inga problem.

• apelsinens mamma

Banken hjälper er. Det gör de i alla fall på Handelsbanken. Boka tid med en bankman, och starta konton och flytta autogirona samtidigt. De tar några dagar så det är bäst att göra det efter att allt är betalt den här månaden. Så var det i alla fall för oss när vi bytte bank.

• Mish
    Annikamed2barn skrev 2008-05-29 09:09:50 följande:
    Hej! Jag tror inte banken hjälper er utan ni måste nog fylla i nyaansökningar eftersom ni får nytt bankgironummer.
    Men.. VI har ju inget bankgiro? Men nytt kontomummer är det ju..
  • Emmies mamma

Om inte banken ni flyttar till hjälper till med detta så kan man kontakta bankgirocentralen och få ett utdrag över vilka man har autogiroavtal med. Då är det bara att kontakta dessa och be att få en ny blankett att fylla i sitt nya kontonr på. Men jag skulle tro att banken hjälper till. De brukar vara välvilligt inställda när det gäller nya kunder.

Du behöver inte ha något bankgiro, det är bankkontonummer som man vanligen drar sina autogiro ifrån.

Svar på tråden Om man vill byta bank- hur göra med autogiro?