solkräm utan zinkoxid?
Vilken solkräm kan man köpa om man vill ha en utan zinkoxid och med enbart fysikaliskt filter?
Vilken solkräm kan man köpa om man vill ha en utan zinkoxid och med enbart fysikaliskt filter?
Vichy har jag fått för mig ska vara bäst. Synd bara att den är sinnessjukt dyr. Finns på apoteket.
Finns ingen, var på apoteket och frågade igår.
De rekommenderar fortfarande de krämer de har, i väntan på läkemedelsverkets rapport man får väga för o nackdelar... är det värt att bränna sig?
Vichys har fått bäst i test gällande skydd. Men som sagt innehåller den också kemiskt filter ananrs blir det svårt att få en kräm som fungerar med så hög faktor. Bra för större barn mindre bra för de minsta.
Här kan man se lite längre ner att Vishy innehåller både kemiskt och fysikaliskt solfilter
http://www.ltblekinge.se/halsaochvard/blekingesjukhuset/klinikerochmottagningar/infektionsochhudkliniken/hudmottagning/solskyddsradforvuxna.4.9c16a31109c04a3e880001468.html
Weledas solkräm har titaniumdioxid i stället. Jag tycker den är bra, har inte så mycket konstigheter i och den är förhållandevis lätt att smörja ut (jämfört med andra krämer med fysikaliskt filter).
Solkräm med spf 20:
www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&artnr=A1416&artgrp=1124&Avd=3&visa=1-36&Sort=Beskr&Visn=Std2&limit=336
Innehåll: Vatten, sesamolja, morotsextrakt, titandioxid, alkohol, glycerin, sheasmör, lysolecitin, tapiokastärkelse, jojobaolja, aluminiumoxid, utdrag ur edelweiss, xanthan, stearinsyra, zinkoxid, fettsyreglycerid, äkta eteriska oljor.
Det finns en lättare solkräm i samma serie med spf 15 också.
www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&artnr=A1999398&artgrp=1124&Avd=3&visa=1-36&Sort=Beskr&Visn=Std2&limit=336
Vad dumt att det inte finns. TT skrev att dessa krämer innehåller zinkoxid:
Aco barnsollotion 25
Bamse 30 CCS
Naturén Kids 30 CCS
Naturén 25 CCS
Sun Protection Body Cream 25 CCS
Enligt Vi Föräldrars test är det bara ACO, Bamse och CCS som har enbart fysikaliskt filter.