solkräm utan zinkoxid?
Vilken solkräm kan man köpa om man vill ha en utan zinkoxid och med enbart fysikaliskt filter?
Vilken solkräm kan man köpa om man vill ha en utan zinkoxid och med enbart fysikaliskt filter?
Bonanza skrev 2008-05-30 11:12:17 följande:
Varför kan inte tillverkarna bara kolla vilka ämnen som är godkända och undvika de som inte är det? Och Apoteket - som åtminstone jag litar på säljer godkända grejer - varför har ingen där reagerat? Förlitar vi oss på totalpuckon?
Och läser man på SNF:s webbsida, så är tydligen inte titandioxid bra heller:
www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/Vart-arbete/miljoproblem-med-solkram/
Det märkliga är att SNF inte ens ger några vettiga rekommendationer på hur man ska göra i nuläget. Att mejla Göran Hägglund skyddar inte mitt barn från solen idag...
Fast nu ska man väl vara lite försiktig med att "larma" oxå...
För det är ju när zinkoxiden kommer ut i naturen som det kan reagera med uv-strålar och därmed vara en miljöbov...
Det är ju inte direkt skadligt för våra barn.
Zink används ju dessutom i en jäkla massa annat där det "kommer ut i miljön" på ett el annat sätt.... alla lyktstolpar innehåller zink
"Man upptäcker ju nya saker hela tiden Man kan ju aldrig vara 100% säker med nåt, när våra barnbarn sen kommer tycker väl våra barn att vi varit idioter överlag"
Ja, du har rätt. Jag blir bara så irriterad på att ständigt upptäcka att det alltid är något som är/kan vara farligt med nästan allt.