• mrskensington

solkräm utan zinkoxid?

Vilken solkräm kan man köpa om man vill ha en utan zinkoxid och med enbart fysikaliskt filter?

• Svar på tråden solkräm utan zinkoxid?
  • Magrat

Bonanza skrev 2008-05-30 11:12:17 följande:

Magrat, men det står ju att det är zinkoxid i ju?
    *skäms*
    Ibland läser jag som en kråka. Jag skaffade krämen för en månad sen och har varit nöjd med den. Läste att det var titandioxid och sen skummade jag bara...
    Förlåt.
  • Hannnas
    Magrat skrev 2008-05-30 11:11:15 följande:
    Weledas solkräm har titaniumdioxid i stället. Jag tycker den är bra, har inte så mycket konstigheter i och den är förhållandevis lätt att smörja ut (jämfört med andra krämer med fysikaliskt filter). Solkräm med spf 20: www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f... Innehåll: Vatten, sesamolja, morotsextrakt, titandioxid, alkohol, glycerin, sheasmör, lysolecitin, tapiokastärkelse, jojobaolja, aluminiumoxid, utdrag ur edelweiss, xanthan, stearinsyra, zinkoxid, fettsyreglycerid, äkta eteriska oljor. Det finns en lättare solkräm i samma serie med spf 15 också. www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f...
    OCH zinkoxid...

Innehåll: Vatten, sesamolja, morotsextrakt, titandioxid, alkohol, glycerin, sheasmör, lysolecitin, tapiokastärkelse, jojobaolja, aluminiumoxid, utdrag ur edelweiss, xanthan, stearinsyra, zinkoxid, fettsyreglycerid, äkta eteriska oljor.
    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma .?:*¨¨*:?.
  • mrskensington

Varför kan inte tillverkarna bara kolla vilka ämnen som är godkända och undvika de som inte är det? Och Apoteket - som åtminstone jag litar på säljer godkända grejer - varför har ingen där reagerat? Förlitar vi oss på totalpuckon?

• Hannnas
    mrskensington skrev 2008-05-30 11:17:42 följande:
    Varför kan inte tillverkarna bara kolla vilka ämnen som är godkända och undvika de som inte är det? Och Apoteket - som åtminstone jag litar på säljer godkända grejer - varför har ingen där reagerat? Förlitar vi oss på totalpuckon?
    Man upptäcker ju nya saker hela tiden Man kan ju aldrig vara 100% säker med nåt, när våra barnbarn sen kommer tycker väl våra barn att vi varit idioter överlag
  • Hannnas

Fast nu ska man väl vara lite försiktig med att "larma" oxå...

För det är ju när zinkoxiden kommer ut i naturen som det kan reagera med uv-strålar och därmed vara en miljöbov...

Det är ju inte direkt skadligt för våra barn.

Zink används ju dessutom i en jäkla massa annat där det "kommer ut i miljön" på ett el annat sätt.... alla lyktstolpar innehåller zink

• Sencha
    Hannnas skrev 2008-05-30 11:28:10 följande:
    Fast nu ska man väl vara lite försiktig med att "larma" oxå...För det är ju när zinkoxiden kommer ut i naturen som det kan reagera med uv-strålar och därmed vara en miljöbov... Det är ju inte direkt skadligt för våra barn.Zink används ju dessutom i en jäkla massa annat där det "kommer ut i miljön" på ett el annat sätt.... alla lyktstolpar innehåller zink
    Nej, det verkar ju snarast som att titandioxiden är otrevligast sett ur hälsoperspektiv ("skador på celler") Zinkoxid blir ju besvärligt först när det hamnar i vatten hos vattenlevande organismer. Så så länge man inte badar med solkräm, så...

Äsch, jag är bara lite irriterad. SNF brukar vara bra på att hålla isär saker: både kunna peka på farligheter och ändå tala om vad som är vettigast att göra i nuläget, vad man ska välja på av det som finns att tillgå. Men inte den här gånge, verkar det som?
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Hannnas
    Sencha skrev 2008-05-30 11:33:52 följande:
    Nej, det verkar ju snarast som att titandioxiden är otrevligast sett ur hälsoperspektiv ("skador på celler") Zinkoxid blir ju besvärligt först när det hamnar i vatten hos vattenlevande organismer. Så så länge man inte badar med solkräm, så... Äsch, jag är bara lite irriterad. SNF brukar vara bra på att hålla isär saker: både kunna peka på farligheter och ändå tala om vad som är vettigast att göra i nuläget, vad man ska välja på av det som finns att tillgå. Men inte den här gånge, verkar det som?
    mm håller med!

Men hur farligt är titandioxiden i denna kombo? det är ju lite så med... "skador på celler" i ren form eller denna kombo... är ju mkt att tänka på iom att det är skadligt för celler (är väl kanske inte nytt?) så bör det ju knappast vara det i krämen kan man tycka, då borde den ju slutat säljas för länge sedan.

Det läkemedelsverket kollar nu är väl främst zinkoxiden, o då ur miljöaspekt?

Fast jag kanske har missuppfattat

Men håller med dig o förstår din irritation ...
  • mrskensington

"Man upptäcker ju nya saker hela tiden Man kan ju aldrig vara 100% säker med nåt, när våra barnbarn sen kommer tycker väl våra barn att vi varit idioter överlag"

Ja, du har rätt. Jag blir bara så irriterad på att ständigt upptäcka att det alltid är något som är/kan vara farligt med nästan allt.

• Hannnas
    mrskensington skrev 2008-05-30 11:37:55 följande:
    "Man upptäcker ju nya saker hela tiden Man kan ju aldrig vara 100% säker med nåt, när våra barnbarn sen kommer tycker väl våra barn att vi varit idioter överlag"Ja, du har rätt. Jag blir bara så irriterad på att ständigt upptäcka att det alltid är något som är/kan vara farligt med nästan allt.
    jo men så är det ju, på gott o ont... minns ju för ett par år sen vilket ståhej det var kring chips o nu äter ju folk chips som inget... ändå var det värsta larmen...
Svar på tråden solkräm utan zinkoxid?