• tankfull

Föredrar killar blondiner?

Tom Araya skrev 2018-11-21 03:04:02 följande:

Som ung föredrog jag blondiner.

Numera föredrar jag mörkt hår.

Jag vet inte när förändringen i smak kom, runt 30 kanske. Jag är 45 idag.

Förändringen kanske kom efter dåliga erfarenheter med just blondiner? Själv har jag haft dåliga erfarenheter med mörkhåriga män, men det hjälper inte ett dugg Flört
  • tankfull

En av mina systrar jobbade på en krog med restaurangdel (hon var ganska ljus) och hon märkte en tydlig skillnad i dricks om hon hade utsläppt hår och kjol eller uppsatt hår och byxor - det förstnämnda gav mycket mer pengar!

• tankfull
    Anonym (blatten) skrev 2018-11-21 13:50:15 följande:
    Njae, jag tror det är väldigt stor skillnad på vad man attraheras av och vem man väljer att ha ett förhållande med. Man kan tex tycka att en person sm man vet att man aldrig skulle kunna ha ett förhållande med är jävligt attraktiv ändå.

Attraktion något som är omedvetet, något man man inte kan styra. Det är juy inte så att man en dag kan programmera sig själv att gilla blondiner och nästa månad så switchar man om till att gilla mörkhåriga. Det är är inte ett medvetet val.

Vem man väljer att ha ett förhållande med är däremot väldigt rationellt och medvetet. Man kan tex välja bort ett förhållande med någon som man tycker är attraktiv men som man inte matchar med på andra plan (personlighet, humor, värderingar, etc)
    Nej, det är inte ett medvetet val vem man blir attraherad av, men om man har haft en riktigt dålig upplevelse med någon som ser ut på ett visst sätt så tror jag att det kan inverka nästa gång man ställs inför någon som ser liknande ut. Och tvärtom, man kan gå igång på vissa drag eller dofter också. Det finns ett visst utseende hos män som jag helt orättvist förknippar med ett dåligt beteende, och då får jag obehagskänslor trots att jag vet att det är irrationellt.
  • tankfull
    Tom Araya skrev 2018-11-21 14:50:53 följande:
    Nej, jag tycker bara att mörkt hår är snyggare och sexigare.
    Samma här. Fast inte svart, bara åt det mörkare hållet. 
  • tankfull
    Anonym (blatten) skrev 2018-11-21 15:33:24 följande:
    Jo det har du iof rätt i, att man förknippar ett visst utseende med en viss personlighet. Det kan man ju göra även utan egna erfarenheter helt enkelt för att man lärt sig sammankoppla ett visst utseende med en viss personlighetstyp.

På sätt och vis stämmer det också delvist om man tänker på kulturer. Olika länder har ju olika kulturer och kultur påverkar hur man lever agerar och vilka värderingar man har. Och ett visst utseende hör ju ofta ihop med vissa världsdelar och då även en viss kultur. Så det är kanske inte så konstigt om ett visst utseende blir synonymt med en viss kultur. 

Så du är nog inte ensam och att ha förutfattade meningar och förknippa ett visst utseende, doft, maner med en visst beteende. Det är nog bara så våra hjärnor funkar, försöker alltid hitta mönster, koppla saker för att göra sig en bild av sin omgivning och förhoppningsvis undvika faror eller se möjligheter. 
    Ja, det är exakt så jag tänker också! Men jag vet att man ska försöka att inte döma folk på förhand eftersom vi är individer...svårt ibland bara.
  • tankfull

Vilka oerhört trista och bitska kommentarer om blondiner i tråden - kan detta bero på avundsjuka månne? Jag är blond och känner inget behov av att racka ner på vare sig brunetter eller tjejer med rött hår. Om man är snygg och klär i sin hårfärg så får man uppmärksamhet, är man inte snygg så får man inte lika mycket uppmärksamhet, så enkelt är det.
    Personligen tror jag inte det beror särskilt mycket på färgen, men jag tror faktiskt att tjejer med långt hår får lite mer uppmärksamhet från killar initialt. Killarna tittar till, men sen beror det mer på ansiktet och kroppen i längden ändå. Och en del tjejer klär helt enkelt strålande i kort frisyr också: Halle Berry är ju ett exempel på en kvinna som är snyggare i kort hår än i långt.
    Mitt hår är långt nu och jag får mer blickar än tidigare, men jag har aldrig någonsin blivit behandlad som en bimbo eftersom jag inte beter mig som en sådan. Men jag har mött unga tjejer med både ljust och mörkt hår som har gjort sig mer korkade än de är för att attrahera fler män - och det är riktigt sorgligt.

• tankfull
    Anonym (x2) skrev 2019-01-03 00:43:32 följande:

Vad är detta? Står blondinen lika lågt i kurs som en svensk medelålders man? Gillar blondiner, och har de dessutom en rejäl hylla så...

Men framförallt är det oerhört spännande att komma bakom den där fasaden som många lagt till sig med utifrån omgivningens tråkiga förväntningar.

Nejdå, blondiner står inte alls lågt i kurs ute i samhället! Det är bara här på FL som alla ska vara emot allting och helst på ett så nedlåtande sätt som möjligt. Vackra kvinnor står högt i kurs i samhället, alldeles oavsett hårfärg!
    Och med tanke på hur många blondiner det finns i Sverige så borde ju folk fattat vid det här laget att det enda som är korkat är fördomar.
Svar på tråden Föredrar killar blondiner?