• Aega

Min Endometrios historia

Eftersom Endometrios fortfarande är ett omdiskuterat ämne tänkte jag dela med mig av min berättelse.

Jag fick min mens vid 11 års ålder. Redan från första början fick jag otroliga smärtor och riklig blödning. Första dagarna fick jag vara hemma från skolan då jag fick feber kräktes och hade outhärdliga smärtor. Till en början hjälpte alvedon , ipren mfl.

Efter ca 2 år hade det eskalerat så pass mkt att dessa tabletter inte ängre hjälpte, så min mamma tog kontakt med en läkare som skrev ut orudis tabletter till mig. I samma veva tog min mamma upp att hon haft rikliga blödningar samt blodcystor och undrade om det kunde vara ngt liknande jag hade. Men fick tills var att det var jag för ung för.

Ju äldre jag blev desto starkare mediciner behövde jag för att klara mig igenom de första dagarna på mensen. Gyn undersökningar gjordes, jag hade lite cystor, men inget som krävde operation, utan fick bara mer smärtstillande och råd om att röra på mig mer (!), som att det går att öht gå med sådana smärtor? Jag nämde även att vissa samlagställningar var otänkbara pga smärtan.

När jag var 18 år blev jag gravid med min dotter. För första gången sedan jag fick mens mådde jag bra i över 1 år!! I början näsr mensen kom igång var det utan smärtor, jag hoppades att det gamla råd som följt med sedan jag var liten dvs att mensvärk blir bättre efter graviditet skulle stämma. Efter ett tag började varannan mens att göra ont men ännu inte som tidigare utan det var hanterbart.

När min dotter skulle fylla 2 år brakade helvetet löst igen, men denna gång med ännu mer smärta en ngnsin tidigare. Vid flertalet tillfällen svimmade jag nästan av smärta vid samlag då min pojkvän kom åt min livmoderetapp. Och fick åka in akut flertalet ggr vid mens och få morfin sprutor. Ultraljud gjorde och i vanlig ordning syntes ingenting förutom små cystor. Jag kunde periodvis inte kissa då det kändes som om ngn stack upp en kniv i urinröret och blåsan. Denna procedur upprepades i nästan 8 mån tid. Sen kom dagen då jag fick träffa en nyanställd gynekolog med erfarenhet från ett annat stort sjukhus. Hon gav mig äntligen en ev dianos som hette endomertios. Jag blev lättnad och ledsen på samma gång. Lättnad för att helvetet hade ett namn ,men ledsen för att det var en sjukdom.
    Hon skickade genast en remiss till en överläkare på detta sjukhus som då var proffesor inom området endometrios och höll föreläsningar kring ämnet runt om i sverige. Fick även med mig en massa artiklar kring sjukdomen.

Efter 1 mån fick jag tid hos denna läkare. Vid första undersökningen tog hon mig på största allvar. Kände utifrån att jag hade knottror på livmoderetappen vilket med största sannolikhet var endometrios härdar. Vilket förklarade hur ortroligt känslig jag var för beröring på livmoderetappen. Hon förklarade även att endo inte syns via ultraljud utan endast via laparaskopi. Hon var förvånad att jag med min smärthistoria inte fått en tid för laparaskopi tidigare.

2 v senare var det dax för min första operation. Mkt riktigt hade jag fullt med endohärdar i buken, på livmoder äggledare samt urinblåsa. Min livmoder var dessutom väldigt röd och irriterad. De härdar som syntes togs gensast bort med hjälp av laser. Jag blev satt på grnh analoger i samma veva. När smärtan från operationen släppt var det en riktig befrielse, jag kunde kissa normalt, jag kunde ha samlag utan problem och värken var borta!! Efter 3 mån kom dock symtomen tillbaka, samt att jag mådde jättedåligt av hormonmedicinerna. Ny operation som konstaterade små härdar , varav medicinen byttes då den inte stoppat upp min hormonpruduktion som önskat. Denna gång var det bra i 6 månader tills det kom tillbaka igen. Pga att endo gärna växer i försvagad vävnad i detta fall ärrvävnad ville dom inte gå in och operera igen utan ny medicin provades. Tyvärr hjälpte inte denna heller utan vid nästa gynbesök hade jag en 9*7 cm stor blodcysta med. Vilket även det hör i hop med endometriosen. Denna gång blev det en akut operation då denna tillförde mig så mkt smärta.
    Denna gång hittades små härdar men ingen direkt ökning sedan sist. Fick då även veta att mängden endometrios inte styr hur ont du har. Utan vissa kvinnor har hela buken full med härdar utan att bli påverkade, medans andra kan ha en liten fläck men ha otroliga smärtor.

Denna gång valde jag att inte prova ngn ny GRNH analog då dessa fått mig att må så otroligt dåligt utan att ha effekt. Så jag valde att prova P-spruta. Denna hade jag i nästan 2 år, fram tills för 1 år sedan. Smärtan runt mens fanns kvar, men efter besök på smärtklinik och ny medicinering kunde jag hålla det ngt så när i schack. För ett år sedan slutade jag med P-spruta och har till dagens dato inte behövt ngn annan medicin är smärtstillande kring ÄL och mens.

Tyvärr har sjukdomen sina bieffekter då den tyvärr förstört min ena äggstock. Nu har jag och min sambo börjat med bebisverkstad, har tagit ett tag, men i mars blev jag gravid , tyvärr blev det MA. Men vi tar nya tag. Hoppas att jag skall få fortsätta må så som jag gör idag efter den kommande graviditeten med. Om inte annat vet jag nu att det finns hjälp att få.

Hoppas denna text kan hjälpa ngn som har diffusa smärtor i magen, outredd barnlöshet mm, då endo kan vara en stor bidragande faktor till att man inte blir gravid. Och som sagt det behöver inte göra ont att ha endometrios.

Lycka till.

Kramar Aega

• Svar på tråden Min Endometrios historia
  • Aega
    Enya73 skrev 2008-05-30 12:32:39 följande:
    Tack!Stor kram på dig!
    Hoppas det hjälper någon :D.

Kram
  • Mrs Rose

Får man fråga vad denna läkare heter och vart hon håller till?

Jag har lessnat på att ingen tar mig på allvar och går in och tittar. När jag kommenterade för min senaste läkare att man väl inte alla gånger kan se endo med VUL fnös hon åt mig och sa att så var det minsann inte alls och de borde sett på VUL, MR osv. Jag måste få komma till någon annan och en expert vore ju inte fel! Har väntat i tre år nu! Orkar inte mer...

• Aega

Mrs Rose skrev 2008-06-12 14:16:42 följande:

Får man fråga vad denna läkare heter och vart hon håller till?Jag har lessnat på att ingen tar mig på allvar och går in och tittar. När jag kommenterade för min senaste läkare att man väl inte alla gånger kan se endo med VUL fnös hon åt mig och sa att så var det minsann inte alls och de borde sett på VUL, MR osv. Jag måste få komma till någon annan och en expert vore ju inte fel! Har väntat i tre år nu! Orkar inte mer...
    Sök dig till södersjukhuset i sthlm. Min läkare heter Katarina Englund. Men finns fler gynekologer under henne som tack vare hennes kompetans även blivit väldigt insatta i Endo.
  • skrattigtjej
    Aega

Tusen tack för din trådstsrt

jag fick min mens när jag var 10.5år gammal men smärtona började på riktigt när jag var ca 13-14år jag låg i mammas säng kommer ja fortf ihåg, jag skrek av smärta, mamma vart orolig, bad mig ligga vila i hennes säng, hm jag kallsvettades, svetten rann på mig och ja hade sky hög feber, yrade en massa däsutom, kändes som om någon stack hål på en vatten balong men med någon vätska vid buken, du vet under magen som man bruka säga..
    Jag blev panik slagen, helt lamslagen i benen, kunde inte röra en milimeter av någon kroppsdel innan det strömmade i hela kroppen och jag skrek som bara den.. Mamma som trodde de va vanlig mens värk åkte till sin vännina för att få lite lugn och ro, jag bedjade till henne att inte lämna mig, men hon behövde en paus, förståligt, jag fick prata med henne i telefonen och hon ringde sjukupplysningen som bad mig lägga något varmt på magen, så när mamma kom hem några timmar senare la hon något varmt, vilket bara gjorde de ännu värre.. Det pågick en hel dag, tillslut så var jag så trött att ja trots allt somnade och jag hade nog tagit 3-4 värk tabletter och inget hjälpte av det..
    men när ja vaknade hade jag mens värk så jag iaf kunde gå

Detta har hänt några gånger

Ps när jag började med ppilerna när jag var runt 14.5år, så fick jag mellan blödningar kramper i magen, kräkningar och diare, trodde de va biverkningarna på ppilerna, sjukupplysningen hade aldrig hört på maken, ungefär samma smärta, som vi mensen ovan, ja kved mig, kröp på toa golvet och bara skrek,mitt ex (dåvarande kille) hade sovit över och helt förskräkt, han trodde mig inte först när ja förklarade innan ja skulle ta ppilret att ja kommer få ett helvete, de ha hänt innan, han bad mig bara svälja det, så vi hade skydd och min mamma inte skulle klaga..

Jag kröp på golvet, hasade mig fram och hade krämpor av inte i denna värld.
    Jag svimmade av och vaknade av att mamma badar mitt ansikte med vatten och en våt handuk och min dåvarande kille står lutan över mig och säger mitt namn, dem blir oroliga, går ut ur badrummet och jag skriker på mamma igen att jag är yr, svimmar av igen och när ja vaknade denna gången hade ingen hört mig jag hasade mig upp på toan och där kom skiteriet med..

Dem fick mig på nått sätt till min säng, där dem försökte ta av mina kläder, för ja dränktes av svetten, jag var helt kall svettig trod´de jag skulle dö.
    Mamma vägledes via telefonen att fråga vart jag hade ont någonstans, genom sjukvårdsupplysningen jag sa här, pekade på nedre magen (äggstockarna) och det där, buken, mamma blev rädd, efteråt så förklarade hon att när hon väntade min systa syster sa doktorn till henne att hon haft återkommande äggledar inflamationer, som kroppen tagit hand om själv, ärrvävnader, då hade dem inget ord för det, men ha ha läst om endo och ingen tveka om hans  beskrivning att hon har det, då min syster fick diagnosen för några år sedan och hon hade en helvetes graviditet, hon höll påå att förlora sin son

Det började att ja fick gå hem från skolan med huvudvärk, sedan började det krampa i magen, min lärare som var en man trodde mig först inte när ja sa de var mens värk, men skolsköterskan viste ju det, hon hade ju pratat med mig om det osv, pinsamt värre fick jag gå hem, ja bara grät hela vägen hem jag fick stanna flera gånger, smärtan var jävligt jobbig, jag kved mig och någon gång tror jag att ja fick sätta mig ner på huk på marken, för att vila mig..

Nu några år senare är jag inte helt frisk, jag har fortf förbaskad mens värk och väldiga kramper ibland att jag svettas, men svimmat av har jag nog inte på sistonde, varför vet jag faktiskt inte

Men mamma berätta att hon hade de likadant som liten och små krämpor vid mens, som högg till när hon även tat värk tabletter, även stora syster hade likdana problem..

Jag passade min andra systers lägenhet (hon och hennes sambo var iväg) så ja fick sova där under de 2 veckor tror jag det var..
    Der var innan jag viste om min pco, då ja föröskte få doktorena att undesöka mig,göra titthål med till och börja med, men alla tvekade ja fick snällt ta emot den hjälpen jag fick och ja gjorde det..

När ja sedan efter ringt läkarn fick ja en blödning, som ja trodde var mens, men så ställer ja mig upp påväg till toan så bara känner jag precis som någons ticker hål på en balong i min mage (buken området) så siprar det mellan någon vätska, det kändes verkligen och sen kom krämperna som gjorde att jag fick vila mig och länge och väl, det gick knappt över, helt otroligt jobbigt

jag hoppas dem hittar svar i höst, men jag är tveksam..
    min gyn tror att dem såg fel på kontrast rönken att de inte alls e någon blovkering i äggledarna, eller så vill hon lugna mig kanske..

ursäkta att ja skrev så mycket :-/
    Emmy är en stark kvinna
  • Mrs Rose

Tusen tack för hjälpen! Jag ska söka mig till SÖS...

• Aega
    Svar på #5
    Glad att min historia uppskattas :D.

Jag håller verkligen tummar och tår att du får den hjälp du så väl behöver nu! Känner så väl igen mig i din smärthistoria. Ge inte upp fortsätt tjata tills du får en diagnos!

Mrs Rose!

Hoppas nu du får den hjälp du behöver.

Kramar Aega
  • skrattigtjej
    Aega skrev 2008-06-24 09:50:49 följande:
    Svar på #5Glad att min historia uppskattas :D.Jag håller verkligen tummar och tår att du får den hjälp du så väl behöver nu! Känner så väl igen mig i din smärthistoria. Ge inte upp fortsätt tjata tills du får en diagnos!Mrs Rose!Hoppas nu du får den hjälp du behöver.Kramar Aega
    Hehe vem svarade du till
    Emmy är en stark kvinna
Svar på tråden Min Endometrios historia