• gebe

Istället för gelatin?

Finns det något man kan använda istället för gelatin när man gör pannacotta, mousse mm. Eller finns det att få tag på beef-gelatin (som jag sett används i en del sorters godis) och kan man isf använda det precis som vanligt gelatin?

• Svar på tråden Istället för gelatin?
  • Empan81

Det finns ju gelatinpulver...som man bara tillsätter. Inget krångel med blötläggning o så alltså Om det nu var av den anledningen du inte ville använda det.

• spiderella

Agar agar är ju ett vegetaristkt alternativ.

• mooogn

I vissa fall kan man ju även använda gelésocker. Skulle gissa på att dansukker.se (jag tror att det är rätt adress) har lite tips

• Ellasario

Jag gissar på att Ts är muslim och därför inte vill få i sig gris....

• gebe

Min man är muslim och vill helst inte äta produkter av gris, därför tänkte jag att det kanske fanns alternativ att få tag på. Har sett på innehållsförteckningen av en del godis att det innehåller beef-gelatine...iaf godis i Turkiet.
    Gelésocker kanske kan funka, ska kolla upp det...tack för tipset!

Vad är agar agar??? Och vart kan man köpa det isåfall?

• spiderella

Agar agar används för att ge en fast, geleaktig konsistens, på samma sätt som gelatin. Oftast används det till desserter, gelé, godis, förrätter mm. Till skillnad från gelatin, som görs av djurben, är agar agar helt vegetabiliskt. Man framställer det av ett slags sjögräs, och säljs torkat antingen i form av stänger, pulver eller flingor. Agar agar ger vaken färg eller smak åt anrättningen, utan används bara för konsistensens skull.

Finns ofta i hälsokostbutiker.

• gebe

Tack så mycket för info. Ska absolut kolla om jag hittar agar agar!

Svar på tråden Istället för gelatin?