• Daz

flyttpacka - hjälp!

Ska flytta från vår lägenhet till ett hus vi köpt och får tillträde till det i juli. Snart dags att ta tag i flyttpackandet på allvar! Men shit vad grejer det är överallt Vet inte var jag ska börja, men känner att jag kanske kan börja med garderoberna...eller kanske förrådet, typ. Ge mig råd och tips! Hur har ni gjort när ni flyttpackat. Ska ju trots allt bo här ett tag till så man vill ju inte att det ska bli för rörigt...Har en ett-åring springades kring benen också, hehe.

• Svar på tråden flyttpacka - hjälp!
  • Nyfiken gul

har flyttat i snitt vartannat år och är nu 30 år... så jag har en del vana..

Så här packar jag:

*börja med det ni inte använder - bunta ihop skidor, pulkor, skridskor, packa ner overaller, stövlar, vantar...  Cd-skivor, dvd-skivor, finporslinet, dopgåvorna, mammakläder, böcker, väskor, brudklänningen, fracken, gardiner, dukar, filtar, kuddar osv...  Passa på att rensa ur garderober o förråd!!

*ta sen ett rum i taget och resna systematiskt. Tex från höger till vänster.

*Packa inte sopor. Börja med att kasta saker först - SEN packar ni.

*Packa i redan befintliga lådor och skåp. Tex använd tvättkorgen och packa i, låt barnens leksaker vara kvar i sina backar, tejpa för lådorna i små byråer och bär ut dom som dom är, tomma trådkorgar (Elfasystem) kan man packa mycket i

*Vira ihop galgar med tejp eller gummisnoddar och flytta kläderna som dom är hängandes. Vill ni skydda dom trä en plastsäck över

*Mjuka saker packas med fördel i säckar eller bara tejp om. Används som stötdämpare för ömtåliga kartonger och möbler. Tryck in säckarna eller kuddhögen där det finns plats.

*pappkassar - dubbla såna - är jättebra att packa böcker i. Blir lagom tungt och alla orkar bära.

*tänk på att det tar TID att packa. Man packar kanske inte mer än 3-4 flyttkartonger i veckan.

• Daz

å tack för tipsen! Ska nog börja med att packa ner böcker och DVD-filmer från bokhyllan. Sedan fortsätta med garderoberna.

• tulpan

det var mycket bra tips, är i samma situation som Daz , vi ska flytta i juli och har just varit och köpt kartonger. det är bara att börja packa. =)

• Stjärnstoft

Nu är alla olika. Men efter en galet massa flyttar så har jag insett att för oss är det kanonbra att köpa frystejp och en bra tuschpenna. Sen skriver jag rätt noggrannt vad som finns i varendaste kartong. Jag kan nästan lova att du sen kommer att sakna ngt och inte hitta det förrän långt senare. När man flyttpackar blir det alltid ett antal saker som inte hör ihop med ngt annat och därför hamnar lite hipp som happ i kartongerna.
    Alla kartonger kanske inte packas upp direkt och sen så är grejorna borta - tror man iaf. Det tog oss flera månader att hitta skruvarna till sängen vid senaste flytten - de låg naturligtvis i en låda som det stod dukar på.....
    Tejpen sätter jag dessutom på kortändorna på kartongerna. Då är det lätt att gå runt och leta rätt på rätt kartonger i röran när du ska packa upp.

• MrM

Packa i flyttkartonger. Allt som går ner i flyttkartonger bör läggas i flyttkartonger. De är lätta att bära och de är lätta att stapla. Säckar, kassar och opackade saker är ett otyg som borde förbjudas i flyttsammanhang. Jag hjälper gärna mina kompisar att flytta men allt som inte är packat i flyttkartonger och som hade gått att få ner i flyttkartonger får de bära själva.

Mvh

• Daz

Finns det flyttkartonger att köpa på IKEA???

• Thursday
    MrM skrev 2008-05-31 20:27:36 följande:
    Packa i flyttkartonger. Allt som går ner i flyttkartonger bör läggas i flyttkartonger. De är lätta att bära och de är lätta att stapla. Säckar, kassar och opackade saker är ett otyg som borde förbjudas i flyttsammanhang. Jag hjälper gärna mina kompisar att flytta men allt som inte är packat i flyttkartonger och som hade gått att få ner i flyttkartonger får de bära själva.Mvh
    Amen. Inte en massa papperspåsar eller säckar eller konstiga kartonger i märkliga format.

Och börja inte med bokhyllan. Böcker tar ingen tid alls att packa och tar asmycket plats i kartonger. De packar man sist. Ett tunt lager böcker i varje kartong och sen fyller man på med kläder, sängkläder, filtar, handdukar med mera så att inte kartongerna blir för fulla.
  • Daz

Men jag ska packa ner alla DVD-filmer (som står i bokhyllan). Vill börja packa undan sådan som är lätt att packa, men som vi inte behöver just nu. Inte lätt att rensa tex garderober eller förråd med min lilla 1-åring som far omkring överallt, hehe.

• maria204

Jag är själv mitt inne i en flytt och har flyttat OTALIGA gånger förut. Detta ska vara den sista... hoppas jag. Ett tips är att tejpa fast alla skruvar och sånt på den möbeln de hör till, då behöver du inte leta alls.

Om du kan och har möjlighet, flytta så mycket som möjligt innan den stora flytten. Vi håller t.ex på att rensa ur vinden och flyttar sånt vi inte behöver och som får plats i bilen.

• Meline

Vi ska också flytta i Juli. Har dock knappt börjat packa än. Dessutom kommer vi båda två att vara borta någon vecka i Juni, så då försvinner lite tid där också. Vi lever i en total röra just nu, ingenting hängs upp i garderoberna längre eftersom det snart ska packas ner, alla papper och allt från förrådet har dragits fram eftersom vi ska börja rensa ut bland det, men eftersom vi inte kommit igång ligger det i stora högar... och vi har fortfarande folk som ska komma och titta på lägenheten. Så det är lite kaotiskt.

Har däremot flyttat en del innan, så mitt tips är att använda flyttkartonger och inte någon mellanlösning tex bananlådor. Det får plats mycket mer i kartongerna, de är mer stabila, och enklare att bära.

Packa kläder och mjuka saker i väskor och påsar. Märk kartongerna och tejpa ordentligt.

Börja med att packa ner sådant du vet att du inte kommer att använda, tex vinterkläder, eller sånt du inte använder så ofta. Packa sedan ner successivt.

Lägg skruvar och liknande i en påse och ta den i handväskan, de är väldigt lätta att bli av med, eller förpacka dem och tejpa fast dem vid möblerna.

Fördela böcker och annat tungt så att allt inte hamnar i en och samma låda. Packa dem med kläder och annat som inte väger så mycket.

Rensa ut ordentligt innan flytten- om det är något du vet ändå bara kommer att hamna i förrådet direkt igen, så kasta det.

• Anna Paulita

Jag ska inte flytta förrän i september men sätter denna tråd som favoriter!

• OceanGirl

Ha en "akutlåda" (flyttlåda). Det har jag haft vid varje flytt och det är jag tacksam över. I "akutlådan" läggs sådant som kan behövas snabbt som t.ex. toapapper, handdukar, diskmedel. Lägg även ner några dagars klädombyte. Håll bara koll på lådan sedan så den inte hamnar fel. ;)

• Elin 885

när vi skulle flytta till vårt hus från en lägenhet så började vi med att gå igenom allting och se vad vi skulle spara. det tog bort ca 1/3 del av alla grejjer :p.
    sedan packade vi ned allt som vi inte alls skulle behöva först.
    när vi skulle packa det sista så packade vi varsin väska med lite kläder och grejjer för första veckan.
    varje flyttlåda märktes upp med ett nummer och en färg och då kunde vi veta vart den skulle. allt rosa skulle upp på övervåningen, allt grönt skulle till köket och allt gult och oranget skulle till nedervåningen.
    mkt smart.
    vi lyckades dock packa upp allt inom ett par dagar.
    när vi kom fram till huset på eftermiddagen så åkte jag och min mamma (som var med som sällskap) och handlade, hela bilen full med mat. medans vi gjorde det så agerade min man flyttledare till flyttgubbarna. när vi kom hem med alla kassar så satte vi igång och packa upp allt som skulle vara i köket. sedan tog mamma en kaffe och jag packade upp handukar och bäddade sängen och så.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
Svar på tråden flyttpacka - hjälp!