Inlägg från: tamate |Visa alla inlägg
  • tamate

Uttalsfel

Ha ha, har flyttat från Skåne till Jämtland så nog får man höra nästan varje dag från någon att man uttalar saker fel. Fel? vem säger att dom pratar rätt här, jag springer int erunt och säger till folk att säga saker annerlunda. Jag lägge rner min energi på andra viktigare saker än hur sker uttalas.

En sak jag ofta blir pikad för är att jag säger Kjell till Bensinstationen och inte som andra sjell. Men om man tittar på vad symbolen föreställer så är det ju ett snäckskal och hur utalas Shell på engelska? jo just som svenska mansnamnet Kjell. Vad det andra folk springer och säger betyder vet dom ju inte ens själv =) men ändå pikar jag inte dom för det men åh va snabbt jag får höra att jag kallar macken för ett mansnamn. Konstigt.

- det som inte dödar härdar!
  • tamate
    GurraC skrev 2008-05-31 11:20:11 följande:
    Mer uttal:Brons heter brons med s och på slutet och inte bronschChans uttalas channss och tjangs eller hhhhhans/hhhhanschÅtmionstone uttalas som det står och inte åtminstonDeHittills uttalas som det står inte hittINtillsDet känns som om folk borde gå i skola igen för att lära sig det svenska språket.
    Eller så kan folk lära sig att vihar några 100 dialekter i vårt avlånga land och lägga sin energi på något annat.
  • tamate
    giftgrodan skrev 2008-05-31 07:46:26 följande:
    Nja, Shell uttalas väl snarare med samma sje-ljud som de flesta svenskar har i "kors".
    ?? vad pratar du om?? Kors har inget sje ljud.
  • tamate
    Schnauser skrev 2008-05-31 12:28:57 följande:
    Jo, "rs" i ord räknas till sche-ljud. Det är vad jag lärde mig i skolan i alla fall. Visst uttalar du arsle, som aschle.
    nej jag utalar arsle presis som det står med s och r inget sh ljud. Har aldrig hört att rs ska tillhöra she-ljuden.
  • tamate
    Måne och Sol skrev 2008-05-31 15:09:30 följande:
    Du har så rätt! Apropå dialektala skillnader, i det talade språket får man ju ändå acceptera att man på olika håll uttalar saker på olika sätt. Fallet med läraren och hans K-I-Å-S-K osv berodde ju på att han var född och uppvuxen i en annan del av landet. Däremot tycker jag att det är en fördel om man kan stava språket korrekt. I synnerhet i allmänna publikationer som till exempel dagstidningen. Att hitta direkta fel där känns lite taffligt. Att sparka korrekturläsarna var nog ingen hit...
    Där har du helt rätt, för att man utalar saker annerlunda behöver inte betyda att man skriver annerlunda. När jag ser skrivfel i tidningar och änn värre i böcker blöir jag riktigt iriterad oh tycker det är dåligt. spec i dgaens värld där det är så lätt att köra stavningskontroll o word ocha ndra program. men hur folk själva skriver eller utalar ord bryr jag mig inte. man vet juint eorsaken till varför dom stavar fel. om jag var dyslektiker skulle jag ju inte vilja hör ahela tiden att jag inte kan stava.
    men "offentliga saker" som dagstidningar och böcker och reklam man får där dömmer jag ne rom jag ser stavfel. och ännu mer pga jag är utbildad repromontör och då ingick korrektursläsning i utbildningen och man vart ju ckockad över exemplen som läraren visade på hur stora tidningar var felstavade och inte hade den rinagste aning om hur man gör med ett bindesträck.
  • tamate
    Gladabarnensmamma skrev 2008-05-31 15:46:13 följande:
    Du skojar!! Du måste låta som en robot!! Var-så-god?
    nej skojar inte men jag börjar undra hur fasiken folk låter när dom sjar åt höger och vänster, saknar ni tänder?
  • tamate
    giftgrodan skrev 2008-05-31 17:13:02 följande:
    tamate: var bor du? I finlandssvenska uttalas ofta r+s enskilt men i nästan hela Sverige blir det ett sje-aktigt ljud. Lite som hur ljudet i "sure" i engelska.
    jag kommer från skåne och bor i Jämtland
  • tamate
    giftgrodan skrev 2008-05-31 17:13:02 följande:
    tamate: var bor du? I finlandssvenska uttalas ofta r+s enskilt men i nästan hela Sverige blir det ett sje-aktigt ljud. Lite som hur ljudet i "sure" i engelska.
    mend et här att det ska utalas som sure i nästan hela sverige tror jag inte på eftersom jag aldrig hört någon säga lars på annat sätt än med r+s och jag skulle reagera om någon sprang runt och shade på rs. enda gången jag har hört folk säga sh väldigt ofta såär det vissa stockholmare som talar med "fin" dialekt.
  • tamate
    Hallontårta skrev 2008-06-01 15:00:22 följande:
    Jag bodde tidigare i Gästrikland och idag bor jag i Västra Götaland, både där och här uttalar vi då Lars med sche-ljud. Har aldrig hört något annat. Hur säger du Morsning? "Morrsning?"
    ja jag säger med rs säger int emed sch på morsning (inte för att det är ett ord som jag säger men OM.
    Men orden ni räknar upp är ju ovanliga ord som nästan aldrig använd, vem springer runt och säger morsning och arsle??ord som jag välsigt sällan hör. Lars heter min svåger så det är en annan sak =) men jag har int ehört någon i familjen säga med annat än r+s
  • tamate
    giftgrodan skrev 2008-05-31 18:54:13 följande:
    svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/pl... 28 sekunder in sägs namnet "Lars" på det sättet jag menar.
    men det språk dom talar på aktuellt är ju för att alla ska förstå och har ingen dialekt, finns ju inget folk som springer runt och pratar sådär melodilöst. men ju nu när jag ser på filmerna så känner jag igen men det är ju inget vanligt i mina öron med sh på r+s
  • tamate
    chrissepisse skrev 2008-06-02 12:32:19 följande:
    Svar på #66Det är ju just i Skåne som vi kan säga "r" - Larrrrrrs och inte Larsch, eller t om Lasch som det blir i vissa extremfall
    men sedan beror det på var i skåne man bor för jag kan inte utala r riktigt faktiskt, knapt ens när jag försöker. men det hörs ett svagt r när jag säger Lars men låter nästan mer Las. Hade en viktigpetter som "vän" i skolan och hon poängterade ofta mitt utal etc och jaghade inte ens tänkt på det där och hon skulle lära mig att säga rrrr, mend et gick inte. sa tillslut till henne att om det inte passade henne att umgås med bonnläppar kunde hon ju umgås med socitetspacket istället. sedan fick jag aldrig mer någon kommentar från henne =) hon kunde skita fullständigt att det låg ett djur och dog vid vägkanten men att utala korrekt och vilka betyg man hade och sånt var en stor sak i hennes värld. vi hade helt olika syn på verkligheten.
    kanske därav jag än idag lite ser ner på dom som ska vara så himla korrekta i hur saker ska sägas och utalas. Jag pratar inte hemskt utan får ofta höra at jag har en härlig dialekt men odefinierbar, och tycker själv inte att jag pratar "bonnigt" och oförståeligt och det är sällan jag får upprepa mig för att folk int eförstår mig så därför anser jag inte att jag behöver förändra mig, min dialekt är ju en del av vem jag är =)
  • tamate
    chrissepisse skrev 2008-06-02 15:11:22 följande:
    Svar på #83Ändra sig tycker jag inte man ska göra, det är charmigt med dialekt. Jag tycker man bör skriva "korrekt", men talspråk får gärna vara personligt och präglat av ens ursprung. Tycker jag
    håller jag helt med om. såvitt jag vet så finns det ingen dialekt skrift (om man bortser från lokala ord eller att när dom gjorde en förfrågan i olika delar av sverige om hur man kunde skriva andra varianter på olika ord så skrev en grupp norrlänningar ett o framför alla orden =) ) enda gångens kriften är annerlunda är ju om man skriver internetskrift (chattskrift)
Svar på tråden Uttalsfel