-
nej, nej, inte alls. Boot och bot är inte samma sak. Bot i "Jag känner en bot" är förkortning av "robot".GurraC skrev 2008-05-31 00:50:16 följande:Det är databoten jag syftar på. Jag har en vän som jobbar som it-tekniker och han booootar alltid om sina datorer. Inte båttar. Muppen Basshunter har ju fått allt om bakfoten. -
Nja, Shell uttalas väl snarare med samma sje-ljud som de flesta svenskar har i "kors".tamate skrev 2008-05-31 03:09:15 följande:Men om man tittar på vad symbolen föreställer så är det ju ett snäckskal och hur utalas Shell på engelska? jo just som svenska mansnamnet Kjell. Vad det andra folk springer och säger betyder vet dom ju inte ens själv =) men ändå pikar jag inte dom för det men åh va snabbt jag får höra att jag kallar macken för ett mansnamn. Konstigt.
Måne och Sol: Jag slår vad om att du inte uttalar alla bokstäver i alla ord, apropå "tining"
-
tamate: var bor du? I finlandssvenska uttalas ofta r+s enskilt men i nästan hela Sverige blir det ett sje-aktigt ljud. Lite som hur ljudet i "sure" i engelska.
-
"Lite som hur ljudet i "sure" i engelska låter." ska det stå. (kom förresten på att i Skåne och Småland uttalas r och s var för sig också)
-
Men att du själv inte vet skillnad mellan bot och boot gör inget? :PGurraC skrev 2008-05-31 11:20:11 följande:Det känns som om folk borde gå i skola igen för att lära sig det svenska språket.
För övrigt behöver man INTE uttala ord på precis samma sätt som man stavar dem. Det är en ganska nymodig idé att det tvunget ska vara så. -
ok, hör då efter hur folk i din omgivning uttalar ord som kors och borste och Kerstin
-
men kolla på något klipp på svt:s hemsida eller så, då? Jag förstår allvarligt talat inte hur du inte kan ha hört sch-uttalet i Lars.
-
svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp&d=37756
hör hur hon säger "sjuksköterskornas" och "veckors" -
svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp&d=43522
28 sekunder in sägs namnet "Lars" på det sättet jag menar. -