Inlägg från: m00nfl0wer |Visa alla inlägg
  • m00nfl0wer

Uttalsfel

Det uttalas visst bått. Har ircat på quakenet i 6år och spelat ut99 lika länge, och alla som jag någonsin snackat med genom micen säger bått. Och jag har snackat med folk mellan 14-40år.

Uttalar du det roboooot? Jag uttalar det iallafal råbått.

Och i några andra ord som du nämner så finns det gömda bokstäver som inte alltid hörs när folk uttalar det, oftast är det dialektalt. I en del av Sverige så uttalas ett ord på ett sätt och i en annan del uttalas det helt annorlunda. Det finns ingenting som säger vad som är rätt. Vad jag inte förstår är skåningar som plockar in bokstäver före t.ex åäö.

• m00nfl0wer

T.ex vem går runt och säger hemSKT? Tror faktiskt att dom flesta uttalar det som "hemst".. hur fult det än ser ut och låter när man tänker på det.

• m00nfl0wer

Har inte läst hela tråden, orkade inte. Kanske ska göra det.

Hallontårta skrev 2008-06-10 22:04:54 följande:
    TS har fått det om bakfoten, framkommer i början av tråden.
  • m00nfl0wer

Så, nu har jag läst. har sagt några ord till killen och frågat hur han uttalar. Vi är överens om nästan alla orden som nämns, haha.

• m00nfl0wer

Ojdå. Det låter ju helt knas.. iallafall när jag säegr det tyst för mig själv. Men du har säkert en snygg röst för skt-ord.

AnneSophie skrev 2008-06-12 09:02:56 följande:
    Jag! Jag säger hemskt.
  • m00nfl0wer

Ojdå. Jag och flera jag känner tycker att det känns sjukt att säga hemSKT. Jag får väl börja öva så jag gillar att säga så. Haha.

Haha, okej! Samma sak med dom som skriver dårligt flera gånger. Hallå, DÅLIGT!

Fille Fjonkan skrev 2008-06-12 18:33:48 följande:

Jag säger också hemSKT. Det låter som om man sluddrar om man säger hemst, tycker jag.Jag råkade på en festlig missuppfattning häromdagen. Någon (här på fl) skrev årsikt istället för åsikt. Inte bara en gång heller, utan flera gånger i samma inlägg. Så det såg inte ut som ett stavfel, utan som om hon tror att det heter årsikt
  • m00nfl0wer

Jag säger nog "Jag är hemst hungrig" om jag tänker efter, men säger jag "Vad hemskt" till något sorgligt så säger jag hemSKT. Haha, jag är knas.

Och som jag skrev tidigare, jag får öva så jag tycker det känns bra att säga hemSKT i alla lägen.

AnneSophie skrev 2008-06-12 23:04:55 följande:
    Hur uttalar du följande mening:- Jag är hemskt hungrig.Jag uttalar varje ord som det står:- JaG ÄR hemSKT hungriG.Kan dock tänka mig att många säger ungefär:- Ja e hemst hungri.
Svar på tråden Uttalsfel