• Mammina

Gravid eller början av klimakteriet?

BIM för 10 dagar sedan och inte skymten av mens. Jag har testat mig 2 ggr, senast i måndags men negativt. Har vallningar 3-4 ggr om dagen sedan ca 2 veckor tillbaka. Är jag i början av klimakteriet eller vad? Hoppas på en litet syskon till sonen men börjar tro att det är lite sent för det. Är snart 44 år. Har jag kanske testat för tidigt. Någon med erfarenhet som vill dela med sig.

• Svar på tråden Gravid eller början av klimakteriet?
  • Metalmamma

Hej Du!
    Du kan testa gulkropps hormonet via blod prov och se vad du är i cyklen. Plus att de kan nog säkert göra ett ultraljus o se om du har äggblosor kvar. Det tror jag att du kan be att få göra hos din gynekolog. Ja, det kan ju vara en förkänning du har med dina svllningar. En del kommer i klimakteriet tidigt en del senare. Många som är rökare kommer fortare in i klimakteriet. Min fasters mens slutade vid 47 år åldern och hon hade rökt 2 paket cigg om dan. Nu har hon fimpat för gott. Sedan 8 år tillbaka.Hur ser det ut på din mammas sida. Tog hennes mens slut i tidigt ålder o fick hon tidiga svallningar? För där kan du få info på hur du funkar. Hoppas du är nöjd med svaret.

• Spigge

Hej, visst ska du kolla alla värden du kan, FSH-värde tex som påvisar om man är på väg in i klimakteriet. Det är en långsam procedur vad jag fattat det som och så länge man har någon som helst menstruation så kan man bli gravid. Jag själv fick lite Östrogen(Trisikvens) för att kicka i gång mina äggstockar då jag vid 39 års ålder hade lite svårt att bli gravid. Blev gravid efter 1 månads behandling och har just fött en son så det gick ju faktiskt vägen. Lycka till.

• Hopey

när jag var gravid som 39-åring var första symtomet just värmevallningar. mitt i vintern och jag svettades utomhus med t-shirt..... allt gick vägen, håller tummarna för dig nu!

• Mammina

Tack för era svar. Metalmamma jag är inte rökare och på mammas sida är jag ca 10 för tidig men någon ska väl vara den första. Ska hitta en gynekolog och göra lite tester.
    Grattis till Spigge och Hopey som lyckades vid 39, jag fick min son vid 42 efter fyra års kämpande och det gick på naturlig väg. Jag ska vänta ett tag till innan jag gör ytterligare ett gravtest. Tyckte dock det ömmade i brösten idag men kan även sitta i huvudet.

• Skruttefia

Hej, kanske är det så enkelt att du inte hade ägglossning den här menscykeln och att mensen är sen pga det?

Det hände mig i februari (är 41) och jag förstod ingenting eftersom jag testat med ÄL-stickor och fått utslag. Läkaren på Sophiahemmet (där jag gjort min första IVF under våren) förklarade då att även om man har LH-stegring så är det inte säkert att det släpps något ägg (kan t ext vara en tom blåsa). Min mens kom till slut på BIM +13 tror jag...

Att man inte har ägglossning alla menscykler är ganska vanligt även bland yngre, men ju äldre man blir desto oftare händer det.

Lycka till med testerna, kan vara bra att göra så man "vet"

Svar på tråden Gravid eller början av klimakteriet?