• Mish

Hur många bindor behöver man?

Var på apoteket igår för att köpa bindor att ha efter förlossningen.
    Hoppas att jag kan undvika "monsterbindorna" som man har hört talas om att de har på förlossningsavdelningarna och dels måste man ju ha bindor när man kommer hem. Har hört att apotekets ska vara bra och lite "rejäla"...

Men jag hittade bara 100-pack? Behöver man verkligen 100 sådana bindor? Jag menar, så snart det är möjligt kommmer jag ju vilja gå över till vanliga libresse eller dylikt, när man har slutat blöda så mycket...
    Jag förstår förstås att det är väldigt individuellt hur mycket bindor man behöver, men är det någon som har en uppfattning om hur många bindor det är rimligt att köpa på sig?

(Lite löjlig fråga kanske, men man har ju så mycket fritid att fundera över sådana här just nu, när man bara går hemma och väntar.. )

• Svar på tråden Hur många bindor behöver man?
  • HelenN

Ja som du skrev är det väldigt olika från person till person. Själv blödde jag 9 veckor efter båda förlossningarna så jag hade inga problem att göra slut på en 100-pack! Dock tror jag det är lite mer vanligt med 4-6 veckor kanske? Då klarar du dej nog med mindre än 100 skulle jag tro!

Lycka till!

• Nyfiken gul

Köp 100-pack du...

Det är JÄTTEMENSEN HUGO x 400 du kommer att ha efteråt. Du kommer att vilja byta binda varje timma första veckan....

• lunkentuss

Jag behövde bara monsterbindor i ca 3 dgr, resten av tiden räckte med vanliga lite tjockare bindor

• emson

Jag använde bara BB:s bindor på BB (var där mindre än ett dygn sedan fungerade vanliga större libresse. Blödde kanske sammanlagt i 7-8 veckor men de sista veckorna räckte trosskydd

• Beckah82

Alltså... du kommer behöva deras monsterbindor första dagarna och direkt efter det kan du köra med vanliga Libress och liknande. Libresse nattbinda tex.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • greeneyes

Jag använde deras underbara monsterbindor första dagarna när vi var kvar på bb, dels för att de var så mjuka att de var som en extra kudde när man inte kunde sitta, men även för att det forsade ut så allt annat hade läckt på två fem minuter. Man känner sig inte så pigg ändå, så då bryr man sig ändå inte om det. Hemma hade jag köpt apotekets, men tyckte att deras uppsugningsförmåga var begränsad (låg mest som en kladdig hinna), och efter första eller andra dagen hemma valde jag att använda libresse eller always nattbindor. Efter nån vecka gick jag ner i storlek till de som var stora men inte nattbindor så att säga.

Så mitt tips är att köpa nåt paket från apoteket (typ 15-pack eller vad det nu kan vara) och något paket med tunna nattbindor (typ always), sen har du förhoppningsvis kommit på benen igen o kan köpa mer av det du behöver.

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Hannajo

Efter ca 5 dagar använde jag vanliga always, tycker det är grymt obekvämt med apotekets tjocka. Skulle inte köpa så många om jag var du. Här har de mindre förpackningar. Tyckte inte det var någon större skillnad på apotekets och de de har på bb, lika obekväma allihop.

• Squeezetoy

Jag hade köpt en förpackning av apoliva tjocka bindor och en förpackning med deras tunna som också har vingar. Normalstora förpackningar så det var kanske max 15 tjocka, fler av de tunna. Jag hade monsterbinda bara första dygnet efter FL, inte ens det. Men det är individuellt hur mycket man blöder. Jag hade avslag i 6v och sista tiden var det bara små bindor typ för lätt flöde som behövdes, från Libresse, always eller vilket märke du normalt använder och tycker om.

• PrickigBallong

På apoteket har de mindre förpackningar. Jag köpte en förpackning med 10-20 bindor i. Man behöver ju inte köpa storpack utan kan köpa efterhand om det känns bättre. Man vet ju inte om man trivs med bindan.

• Annika 78

Jag hade apotekets Apoliva Ultra tunn binda efter ca tre dagar. Gjorde åtminstone av med ett 100-pack

• Mish

Tack alla ni som svarat!

Madelensev skrev 2008-05-31 14:54:37 följande:
    På apoteket har de mindre förpackningar. Jag köpte en förpackning med 10-20 bindor i. Man behöver ju inte köpa storpack utan kan köpa efterhand om det känns bättre. Man vet ju inte om man trivs med bindan.
    Det är just detta som är problemet, vill inte stå med 99 bindor som jag inte trivs med.. Får nog gå till ett annat apotek och kolla efter mindre förpackningar och sen köpa "vanliga" nattbindor eller dylikt på ica...

Usch det här är verkligen "straffet" för att man seglat runt i 9 månader och sluppit bekymra sig över allt vad mens, tamponger, bindor och allt sånt heter...
  • AnnaU

Hej! Jag köper bara vanliga nattbindor. Det är otroligt obekvämt med jättebindor. Jag byter heller oftare i början. Väntar nr. 3 nu.

• Norrskenet

Jag köpte apoteket jättebindor x 100 o kan säga att jag knappt använde dem. Det mesta blödde jag redan på BB o sen när jag kom hem gick det inte att ha apotekets bindor, de är ju sååå obekvemä o suger inte upp nåt. Vanliga extra stor nattbindor räckte gott o väl för mig!

• Karl Fazer

Jag var förvånad över hur snabbt det minskade. På förlossningen fick man en blöja på sig, på BB använde jag deras bindor. När jag åkte hem efter 48 timmar hade jag vanliga tunna nattbindor med vingar. Använde dem i cirka 2-3 veckor tror jag och sedan bara trosskydd i en till två veckor. Nu är dottern sex veckor och avslaget är helt borta sedan minst en vecka tillbaka. Men det är ju individuellt.

Svar på tråden Hur många bindor behöver man?