• Anonym

Oklart kön...

Finns det fler föräldrar som har drabbats av att få ett barn där man inte kan se vilket kön det tillhör? I vårat fall tog det 6 veckor innan vi visste säkert.

• Svar på tråden Oklart kön...
  • Alvi

...förlåt att jag svarar som första person på din fråga, när jag inte är nån du söker, men jag blev nyfiken....
    Hur kom ni till sist fram till vad det blev för kön? Eller var ni tvungna att bestämma er för något...?

Hoppas du hittar nån som kan svara på din fråga....!

• Bebis

Är det så att ni inte kunde se vad barnet hade för kön o var tvungen o välja? Såg nån dokumentär om det...
    Verkade jobbigt! Hoppas allt går bra för er! Kram!

• discodivan

kollar man inte hormonhalt o sånt numera? det måste ju finnas ett kön på barnet även om det inte finns klara genitalier?

• Bebis

Förlåt att vi ställer så många frågor!!!
    Hoppas du inte tar illa upp o att du hittar nån o dela det med!

• Anonym

Jag har hört att det är ganska vanligt faktiskt men har ingen personlig erfarenhet. Kanske finns det nån hemsida eller liknande på internet?

• Anonym

Vårat barn hade mossaikuppsättning på kromosomerna dvs av dem de kunde odla fram var 11 kvinnliga o 13 manliga. Ett vanligt barn har max 1 avvikande kromosom. Detta hände pga att när testikeln(han hade bara 1) skulle börja sin vandring ner så hängde den sig i sädestrådarna o blev strypt o dog. Då fick kroppen en signal att här finns ingen testrosteron produktion alltså tillbaka bildas det manliga, för hjärnan trodde då att det skulle vara en tjej.

• mmonika77

Anonym- hur kom ni fram till könet då?

• Anonym

Får han behandling med testosteron nu då eller?

• Anonym

När vårt barn var 4 veckor, så gick man in i buken för att se om det var manligt eller kvinnligt inuti. Där fann man en stor tumör o i den testikeln. Då fick han genomgå en stor bukop. för att avlägsna tumören men man fann oxå rester av en livmoder som ej var i funktion. Den hade tillkommit efter att testikeln dog, då testosteronet slutade produceras i kroppen. Vid förlossningen mätte man testosteronhalten o den var så pass hög att man trode att det kanske var en kille men när man fick kromosm svaret visste man inte. Det var som att lägga ett pussel alla bitar var tvugna att hittas innan man visste att det var manligt kön. Urinledaren var oxå manlig.

Svar på tråden Oklart kön...