• emilie84

Kattungar pungen??

Hej har två kattungar kvar i min lilla kull det är devon rex och nu är dom 17 veckor den ena har pung med kulorna nere men den andra har bara en är det vanligt eller är det något fel?? Hoppas att någon vet och kan svara.

• Svar på tråden Kattungar pungen??
  • Majsan70

De skall ju normalt trilla ner tidigare. Ingen större fara dock men blir lite dyrare vid kastrering. Vad står det i vet. intygen? Borde ju vara nån kommentar där om att kulorna inte är som de skall.

• emilie84
    Svar på #1
    det står ingenting i besiktningspapprena om det och nu ska han snart säljas till avel kan dom fungerar bra i avel fast dom baar har en kula??
  • Majsan70

Alltså, är bara ena kulan nere vid besiktning skall det införas. Jag tror det finns restriktioner mot att avla på en katt med bara ena kulan nere. Jag skall kika lite om jag kan hitta nåt om det.

• Majsan70

Nopp, enligt SVERAK skall testiklarna vara normalstora och normalt belägna för att hanen skall godkännas för avel. Veterinöären får skriva slutbedömningen vid tidigast 6 månders ålder för att katten skall godkännas för avel.

Om så inte är fallet blir katten inte godkänd näör man skickar in papprena för avelsgodkännande till SVERAK.

Vet inte ur det ser ut i IDP men gissar att även de har ungefärlligt samma regler.

Bifogar en länk så du kan läsa själv. www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm

• Havanna82

Ett tips är att ta honom till vetrinären igen och be dom kolla in testiklarna en gång till. Det är väl upp till köparen om dom vill köpa en katt med en pungkula, men jag tvivlar att någon uppfödare köper honom då.
    Skulle du sälja honom till avel utan notering på vetrinärbeskningen, kan du måsta stå för ersättning (ofta en ny katt) sedan när det visade sig att det inte går att använda honom i avel.

Svar på tråden Kattungar pungen??