• Mamma 2005

Ögoninflammation=ögonfluss? Hur smittar det?

Hej,
    Jag undrar över ögoninflammation - är det samma sak som ögonfluss? Kletiga och rinniga ögon?

Jag har två barn, en på 3 1/2 år och en på 1år. Imorgon är det tänkt att vi ska träffa ett par kompissar som har en 2åring. Det barnet har haft ögoninflammation till och från i ca 4v. Varit hemma från dagis till och från. Även fått droppar med antibiotika i. Var hemma fr dagis nu i fredags för att det brytit ut igen. Var till läkaren igen i fredags o fick nya droppar. Jag är så klart orolig att detta smittar mina barn! Hur smittsamt är det egentligen? Kan vi träffas o barnen leker ute? Eller bör jag avstyra det helt? Vad tycker ni?

tack för alla råd o synpunkter!

Trevlig helg!

• Svar på tråden Ögoninflammation=ögonfluss? Hur smittar det?
  • mrsjling

Typ jätte jätte smittsamt men "ofarligt" om man säger så. Bara drygt att få, behöva vara hemma från dagis etc... Jag skulle nog tacka nej, mest för att han haft det i 4 veckor, dvs det verkar vara en tuff variant som vägrar ge med sig. I vanliga fall går det bort på några dar.

• SaramedM

Jag hade avstyrt det, vi hade ett helvete att bli av med det när vi fick det.
    Det är jättesmittsamt och det är jättesvårt att ge små barn salvorna/dropparna
    Vi fick ha M hemma i över 2 veckor innan hon blev av med det, det gick också runt,runt på dagis

• Cia o krabaten

Hålle rmed de andra.
    Det är inte farligt men smittar jättelätt och innebär att man får vara hemma från dagis för de vill inte ha dit barnet.

• SaramedM

Farligt är det inte, men det kan vara rejält jobbigt för barnet, att inte få upp ögonen på morgonen kan ge vem som helst panik!

Svar på tråden Ögoninflammation=ögonfluss? Hur smittar det?