• Hormonermedhumör

Magkatarr - Omeprazol ?

Ni som har/haft besvär med magkatarr och/eller halsbränna och fått Omeprazol utskrivet för detta - hur snabbt efter första tabletten började ni känna av en förbättring ?

• Svar på tråden Magkatarr - Omeprazol ?
  • SIN74

Det är för många år sedan.. Är det en ganska stor fyrkantig ask med grönt på?
    Namnet känns bekant. Jag tror att det var det jag fick och jag blev inte bättre av dem alls - jag var tvungen att lägga om kosten för att bli bra. Hoppas att du har bättre tur!

• lövet2

Ett dygn ungefär, men sedan tog det nog 14 dagar innan det kändes riktigt bra.

• lotlon

Hjälp när omeprazol eller esomeprazol inte hjälper! 

Halsbränna behöver inte alltid bero på att man har för mycket magsyra. Det kan vara tvärtom. Man har för lite saltsyra. Det kan yttra sig på precis samma sätt, man får halsbränna. Jag fick halsbränna helt plötsligt och gick till vårdcentralen för jag kunde inte ligga ner och sova utan var tvungen att sitta upp, jättejobbigt. Hon gav mig omeprazol som inte hjälpte, jag provade esomeprazol som inte hjälpte. Gaviscon och novalucol hjälpte för stunden men inte i långa loppet. sedan läste jag på nätet om halsbränna/reflux och en tjej skrev att hon blev hjälpt av citronvatten. Jag tänkte att det låter ju galet. Jag har magkatarr och har läst att man ska undvika citroner och annat surt. Men jag var så desperat att jag provade citronvatten på kvällen när det brände i halsen. Och det fungerade! Halsbrännan slutade. Sedan fick jag ont pga magkatarren men då tog jag en banan. Det hjälper alltid med mogna bananer! När jag hade sovit ett litet tag så kom halsbrännan tillbaka och då tog jag ett halvt glas vatten med pressad citron i. Och det hjälpte igen! Detta på grund av att jag har för lite saltsyra i magen. Du kan prova med att ta en tesked bikarbonat och sedan dricka ett halvt till ett glas vatten. Om du har normal saltsyrabalans ska du få rapa. Om du inte får rapa så har du för lite saltsyra. INGA SYRAHÄMMANDE MEDICINER!

• MammaJohanna1

Det blir bättre efter ett par dagar för mig. Tar du två om dagen (29 mg gånger två) eller vad har du för dos?
    Har du slutat dricka kaffe? För mig gör det enorm skillnad.

Svar på tråden Magkatarr - Omeprazol ?