• Rokka Jill

Någon med erfarenhet av Hawaii?

Är det barnvänligt? Hur länge var ni borta?
    Vad låg er budget på? Höll ni den? Rekomenderar ni resan till hawaii?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Hawaii?
  • Tigerwoman

Grejen med Hawaii är att Honolulu är hemskt, precis som vilken annan stor megastad som helst, och många besöker Hawaii under några få dagar som ett stop på en jorden runt-resa och kommer därmed inte mycket längre än till Honolulu och precis där runtom. Det mindre öarna är däremot jättefina och absolut värda att besöka! Barnvänligt absolut, det är ju USA och USA generellt är ju barnvänligt. Dollar-priser såklart, så just nu är det ju verkligen läge att passa på. Jag var där i två veckor, var tvungen att slösa bort 5 dagar i Honolulu pga jobb, åkte sedan runt på Oahu och Mauii och tyckte Maui var jättebra. Jag tycker absolut du ska åka till Hawaii men ta dig bort från Honolulu så fort som möjligt och åk ut till de mindre öarna. Om du dyker kan jag rekommendera Molokini-kratern utanför Maui.

• Ejnie

Håller med om Honolulu kontra övriga öar. Däremot tycker jag att resan är FÖR lång att göra enbart för detta (alltså utan att åka till t.ex. fastlands-USA eller så också). Det är två "Atlant-flygningar" i sträck...

• Rokka Jill

Så ni rekomenderar att man ska slå ihop Hawaii och en eventuell USA resa ihop?

• Ejnie

Antingen det eller också stanna ett bra tag. Det är 11 eller 12 timmars tidsskillnad så det känns i kroppen! Och resan tar ca 36-40 timmar. Öarna är jättehäftiga med helt olika karaktär. Dock är Hawaii relativt dyrt jämfört med t.ex. Thailand och fastlandsUSA. Det är också MÄNGDER med japaner som åker hit, speciellt Honolulu.

Enda besvikelsen är att det nästan helt saknas äldre kultur eftersom man kristnade ön rätt hårt med missionärer samtidigt med familjen Dole (de med ananasmärket) startade sin verksamhet. Man kan gå och titta på enda amerikanska kungliga slottet, vilket imponerar på amrisarna, men är en dålig kopia av Drottningholm... Kungen var mkt intresserad av gustaviansk kultur...

*fast jag inser att det är 13 år sen jag var där så det kan ju ha hänt en del...*

• Rokka Jill
    Ejnie skrev 2008-06-03 00:13:25 följande:
    Antingen det eller också stanna ett bra tag. Det är 11 eller 12 timmars tidsskillnad så det känns i kroppen! Och resan tar ca 36-40 timmar. Öarna är jättehäftiga med helt olika karaktär. Dock är Hawaii relativt dyrt jämfört med t.ex. Thailand och fastlandsUSA. Det är också MÄNGDER med japaner som åker hit, speciellt Honolulu. Enda besvikelsen är att det nästan helt saknas äldre kultur eftersom man kristnade ön rätt hårt med missionärer samtidigt med familjen Dole (de med ananasmärket) startade sin verksamhet. Man kan gå och titta på enda amerikanska kungliga slottet, vilket imponerar på amrisarna, men är en dålig kopia av Drottningholm... Kungen var mkt intresserad av gustaviansk kultur... *fast jag inser att det är 13 år sen jag var där så det kan ju ha hänt en del...*
    Jävligt intressant info jag tackar så mycket.
    Min sambo är intresserad av båt som man kan se uppifrån. Från krigstiden så att säga, jag var inte så intresserad så jag vet knappt vad den heter
    Att de tvar en sån lång resväg trodde jag faktiskt inte!
  • Ejnie

Det är från Pearl Harbour. Jag är inte heller så sugen på militärhistoria och tittade inte på den.

• Rokka Jill
    Ejnie skrev 2008-06-03 12:58:28 följande:
    Det är från Pearl Harbour. Jag är inte heller så sugen på militärhistoria och tittade inte på den.
    Ja just det ja kan nog stämma.
    Vad kostade er resa? nu vet jag ejnie att det var ett tag sen du var där sist.
  • Amanda us

Jag tycker Hawaii är helt underbart o till skillnad mot för vad någon skrev så tycker jag Honolulu är en mycket fin stad och det finns en hel del att göra det!
    Men ett måste är ju att åka ut till alla de öar som finns runtomkring där!
    Så tycker absolut ni ska åka dit, är ett sånt ställe man vill uppleva minst 1 gång i livet.

• Rokka Jill

Amanda us skrev 2008-06-03 13:30:18 följande:

Jag tycker Hawaii är helt underbart o till skillnad mot för vad någon skrev så tycker jag Honolulu är en mycket fin stad och det finns en hel del att göra det!Men ett måste är ju att åka ut till alla de öar som finns runtomkring där!Så tycker absolut ni ska åka dit, är ett sånt ställe man vill uppleva minst 1 gång i livet.
    Vad betalade ni då?
  • Amanda us

Rokka Jill skrev 2008-06-03 13:38:40 följande:

Amanda us skrev 2008-06-03 13:30:18 följande:
    Vad betalade ni då?
    Menar du för flyg eller hotell, el totala kostnaden av resan?

Jag är bosatt i USA men vi flög ifrån sverige för vi hade varit där o sedan flög vi ifrån Hawaii tillbaka till Los Angeles sedan.
    Hade ingen paketresa dock, men vi var där i 9 dagar och hotellet kostade under den perioden 45 000 kronor.
  • Rokka Jill

Amanda us skrev 2008-06-03 13:40:35 följande:

Rokka Jill skrev 2008-06-03 13:38:40 följande:
    Menar du för flyg eller hotell, el totala kostnaden av resan?Jag är bosatt i USA men vi flög ifrån sverige för vi hade varit där o sedan flög vi ifrån Hawaii tillbaka till Los Angeles sedan.Hade ingen paketresa dock, men vi var där i 9 dagar och hotellet kostade under den perioden 45 000 kronor.
    okej tack! Det blir kanske hawaii någon gång i framtiden =)
  • Amanda us

Rokka Jill skrev 2008-06-03 13:41:55 följande:

Amanda us skrev 2008-06-03 13:40:35 följande:
    okej tack! Det blir kanske hawaii någon gång i framtiden =)
    Det tycker jag ni ska göra, är dock ganska dyrt att vara där...men det finns billigare ställen som kostar kring 1000 kr natten också!
    Men finns mycket att göra på Hawaii, vare sig man har med barn eller åker själv som vuxen.
    Jag har varit där 2 gånger, 1 gång med sonen och 1 gång med vänner.
  • Rokka Jill

Amanda us skrev 2008-06-03 13:43:26 följande:

Rokka Jill skrev 2008-06-03 13:41:55 följande:
    Det tycker jag ni ska göra, är dock ganska dyrt att vara där...men det finns billigare ställen som kostar kring 1000 kr natten också!Men finns mycket att göra på Hawaii, vare sig man har med barn eller åker själv som vuxen.Jag har varit där 2 gånger, 1 gång med sonen och 1 gång med vänner.
    Men det är nog smartast att spara ihop till en USA/HAWAII resa.
  • Amanda us

Rokka Jill skrev 2008-06-03 13:45:02 följande:

Amanda us skrev 2008-06-03 13:43:26 följande:
    Men det är nog smartast att spara ihop till en USA/HAWAII resa.
    Det kanske det är, fast det kan bli bra mycket dyrare än att dela upp det för att ta "hela USA" så innebär det väldigt mycket.
    Eftersom man måste resa så många gånger...
  • Ejnie

Ang Honolulu så är det förstås en smakfråga - jag gillar mer den europeiska stilen och ställen som Sthlm och Prag. Men visst är det coolt att bo i stan och ha en superfin strand på gångavstånd.

Min resa utgick också från USA, jag var där i annat ärende (betald av annan part ) och bestämde mig för att göra en resa nånstans i USA där det var varmt och när det kostade lika mycket att åka till Florida som Hawaii var valet enkelt (eftersom det är rätt enkelt att åka till Florida från Sverige).

Jag och min kompis backpackade och bodde på enkla hostels. Det dyra var flygbiljetterna mellan öarna liksom att det var dyrt att köra bil (eller snarare att hyra bil var dyrt) och det är dåligt utbyggd kollektivtrafik på öarna.

Vi var där i 2,5 veckor ungefär men det var i minsta laget eftersom transporter mellan öarna tar tid och vi verkligen var runt och tittade på massor av saker.

Att resa till hawaii på fyra samt boende kommer kosta en del... Bara resan för 2 vuxna och två barn över 2 år kostar (enl ticket.se 3 veckor i augusti) drygt 50 tusen... sen tillkommer ju såna trivialiteter som boende och mat

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Hawaii?