• moonchild83

vattkoppor spädbarn

Hej..jo det är så här att jag har en son på 1 år som fick vattkoppor idag, och nu är det så här att jag är höggravid och väntar förlossning inom dom närmsta 2 veckorna. Så min fråga är, om bebisen kommer - låt oss säga imorgon- så kommer ju min 1åring att smitta den nya bebisen, är det farligt för så små barn att få vattkoppor?

• Svar på tråden vattkoppor spädbarn
  • moonchild83

inegn som vet nåt om detta?

• Teskedsmamman

Bebisar skall helst inte bli smittade direkt efter förlossningen... förhoppningsvis skall det gå några dagar till innan förlossningen så att alla blåsorna hinner torka ut, då ska det vara lugnt...

Skulle förlossningen starta inom den närmaste veckan så informera personalen om det så löser det sig nog..

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • AnnaU

Vi frågade när vi väntade tvåan och de sa att det oftast blir väldigt lindrigt för spädbarn som får vattkoppor. Däremot är det farligt om du inte har haft det och har det under förlossningen. Är du osäker så går det att kolla med ett blodprov.

• Lajkie

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen igår då min dotter 1½ har vattkoppor nu troligtvis och jag är gravid i v.19 och inte har haft vattkoppor själv heller.
    Hon sa att det oftast inte var ngn vara under tidig graviditet, men att man skulle ta kontakt med BM.

Men om mamman har vattkoppor under förlossningen så kan lilla bebisen bli smittad och det är inte särskilt bra sa hon iaf. Inte att rekommendera.
    Men ta kontakt med BM och hör vad hon säger.

• Lajkie

Glömde skriva det som var väsentligt i ditt fall (sorry): Då borde de ju vara samma sak om storasyskonet smittar det nyfödda barnet med koppor?

Lajkie skrev 2008-06-01 21:00:15 följande:
    Jag ringde sjukvårdsrådgivningen igår då min dotter 1½ har vattkoppor nu troligtvis och jag är gravid i v.19 och inte har haft vattkoppor själv heller. Hon sa att det oftast inte var ngn vara under tidig graviditet, men att man skulle ta kontakt med BM.Men om mamman har vattkoppor under förlossningen så kan lilla bebisen bli smittad och det är inte särskilt bra sa hon iaf. Inte att rekommendera. Men ta kontakt med BM och hör vad hon säger.
  • moonchild83

okej, tack så mycket för alla svar Jag får nog prata med bm imorgon då. Jag vet nämligen inte om jag haft det eller inte, och det är ingen som kan bekräfta heller...

• Lajkie

Då kommer du säkerligen få förebyggande medicin som tydligen fanns.

moonchild83 skrev 2008-06-01 21:13:14 följande:
    okej, tack så mycket för alla svar Jag får nog prata med bm imorgon då. Jag vet nämligen inte om jag haft det eller inte, och det är ingen som kan bekräfta heller...
Svar på tråden vattkoppor spädbarn