• Yosa

Vad kan man ge till en bebis som är hård i magen?

Jag har testat katrinplommonpure och päron.

Några per tips?

• Svar på tråden Vad kan man ge till en bebis som är hård i magen?
  • aktuelle
    hur gammal bebis?
    mogen banan
    messmör
    mer fett kan vara det som saknas också
    mycket vätska
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Spexig

Jag har för mig att fett är stoppande, men jag kan ju ha fel.

aktuelle skrev 2008-06-01 21:35:01 följande:
    hur gammal bebis?mogen bananmessmörmer fett kan vara det som saknas ocksåmycket vätska
  • saris

Messmör, rapsolja, men det allra bästa på min grabb var bifudus, det är ersättning som innehåller lactulos finns på apoteket.

• aktuelle

man ska försöka att få det så balanserat som möjligt, vi hade gjort misstaget att ge dottern jättemycket fullkornsprodukter och för lite fett i förhållande till övrigt så hon blev hård i magen, sen började vi tillsätta rapsolja i allt och magen kom igång :)

Spexig skrev 2008-06-01 21:36:03 följande:
    Jag har för mig att fett är stoppande, men jag kan ju ha fel.
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Yosa

Han är 4 månader. Äter smakisar, ammas och får Nan2

• EsMamma

Olja smörjer tarmarna. Fibrer gör oftast små barn hårda i magen (till skillnad mot oss vuxna som blir "bra" i magen av fibrer).

4 månader är tidigt för smakisar, så det kan också vara så att tarmen inte är riktigt mogen för något annat än bröstmjölk och ersättning.

• kikkolina

lugna dig med smakisar lite igen... (ge i så fall bara lite katrinplommonpure....) o nan 2 är mer gärn i än ettan..så de kan va de med som gjort bebisen hård......
    På mitt barn va laktulos de enda som hjälpte..de är kanon!!!!!!

Min älskade Tindra! du är guld värd!!!!!
  • Mar1lyn

jag fick en utskällning av sjukvårdsrådgivningen för att jag gav min 4 mån bebis katrinplommon som smakis, det skulle orsaka att hon fick magknip o gaser... min bvc blev vansinnig när de fick höra det.

Är hon hård i magen? har hon bajsat alltså eller har hon inte bajsat på länge o du oroar dig för förstoppning? har hon ont? det kan ju ta upp till 10 dagar innan bebisarna bajsar o det fortfarande kallas normalt. Min tjej bajsar 1 gång var 7e dag ungefär sedan smakisarna o får stånka o kämpa rejält men det är inte hårt utan krämigt. Vi har lugnat oss lite m smakisarna o mn ger päronpuré iaf o har även gett lite olja ibland i bröstmjölken. kanske inte variera er alltför mkt med smakisarna utan låta henne vänja tarmarna?

• Adagio

Blanda lite messmör i ersättningen/ vällingen. Säger jag som har färska erfarenheter av att sitta på akuten med en förstoppad 2-åring. Det är inget jag vill göra om.

• MrsFreckles

Tycker rapsolja samt yoghurt haller var snart 8-manaders mage igang, har aldrig varit forstoppad. Paron/plommonpure ar bra med.

Svar på tråden Vad kan man ge till en bebis som är hård i magen?