Vad kan man ge till en bebis som är hård i magen?
Jag har testat katrinplommonpure och päron.
Några per tips?
Jag har testat katrinplommonpure och päron.
Några per tips?
Bröstmjölk kan funka om du fortfarande ammar.
Jag har för mig att fett är stoppande, men jag kan ju ha fel.
Messmör, rapsolja, men det allra bästa på min grabb var bifudus, det är ersättning som innehåller lactulos finns på apoteket.
man ska försöka att få det så balanserat som möjligt, vi hade gjort misstaget att ge dottern jättemycket fullkornsprodukter och för lite fett i förhållande till övrigt så hon blev hård i magen, sen började vi tillsätta rapsolja i allt och magen kom igång :)
Han är 4 månader. Äter smakisar, ammas och får Nan2
Olja smörjer tarmarna. Fibrer gör oftast små barn hårda i magen (till skillnad mot oss vuxna som blir "bra" i magen av fibrer).
4 månader är tidigt för smakisar, så det kan också vara så att tarmen inte är riktigt mogen för något annat än bröstmjölk och ersättning.
lugna dig med smakisar lite igen... (ge i så fall bara lite katrinplommonpure....) o nan 2 är mer gärn i än ettan..så de kan va de med som gjort bebisen hård......
På mitt barn va laktulos de enda som hjälpte..de är kanon!!!!!!
jag fick en utskällning av sjukvårdsrådgivningen för att jag gav min 4 mån bebis katrinplommon som smakis, det skulle orsaka att hon fick magknip o gaser... min bvc blev vansinnig när de fick höra det.
Är hon hård i magen? har hon bajsat alltså eller har hon inte bajsat på länge o du oroar dig för förstoppning? har hon ont? det kan ju ta upp till 10 dagar innan bebisarna bajsar o det fortfarande kallas normalt. Min tjej bajsar 1 gång var 7e dag ungefär sedan smakisarna o får stånka o kämpa rejält men det är inte hårt utan krämigt. Vi har lugnat oss lite m smakisarna o mn ger päronpuré iaf o har även gett lite olja ibland i bröstmjölken. kanske inte variera er alltför mkt med smakisarna utan låta henne vänja tarmarna?
Blanda lite messmör i ersättningen/ vällingen. Säger jag som har färska erfarenheter av att sitta på akuten med en förstoppad 2-åring. Det är inget jag vill göra om.
Tycker rapsolja samt yoghurt haller var snart 8-manaders mage igang, har aldrig varit forstoppad. Paron/plommonpure ar bra med.