• Anonym

Har man alkohol problem?

Om man dricker antingen ett 6-pack 3,5% 2-3 dagar i veckan.

Eller några 2,1% om dagen?

• Svar på tråden Har man alkohol problem?
  • Teskedsmamman

Kan man vara utan dessa öl under en månad så skulle jag säga nej... annars definitivt ja....

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym

Om man inte kan ha öl hemma utan att låta bli den.?

• Teskedsmamman
    Anonym skrev 2008-06-01 23:11:46 följande:
    Om man inte kan ha öl hemma utan att låta bli den.?
    Då köper man inte hem öl... köper man öl och inte kan låta bli det - problem, kan man inte motstå att köpa öl - prolem... anser jag iaf...
  • Anonym (Linda)

Varför dricker man ölen? Kan man vara utan den? Måste man dricka den om den finns? Varför dricker man den om den finns?
    En alkoholist är inte fysiskt beroende av alkohol. En alkoholist använder alkoholen för att dämpa och bedöva.
    Efter 1 vecka är kroppen rent fysiskt av med sitt alkoholberoende. Det är det psykiska beroendet som är värre..

• Anonym

Anonym (Linda) skrev 2008-06-01 23:34:17 följande:

Varför dricker man ölen? Kan man vara utan den? Måste man dricka den om den finns? Varför dricker man den om den finns?En alkoholist är inte fysiskt beroende av alkohol. En alkoholist använder alkoholen för att dämpa och bedöva.Efter 1 vecka är kroppen rent fysiskt av med sitt alkoholberoende. Det är det psykiska beroendet som är värre..
    Nej en alkoholist är inte av med sitt fysiska alkoholberoende efter bara en vecka. Det tar "lång tid" för kroppen att göra sig av med gifterna i kroppen. En alkoholist är till slut fysiskt beroende av alkohol, och känner sig sjuk/dålig utan alkohol i kroppen. Till slut dricker alkoholisten varje dag för att "känna sig normal". Han klarar inte att fungera utan alkohol. Alkoholisten dricker både för att dämpa och bedöva ångesten och för att känna sig normal (slippa skakningar, illamående o dyl).
    Jag talar av erfarenhet!
  • Teskedsmamman
    Svar på #5
    oooo, så felinformerad....
  • Anonym (Linda)
    Teskedsmamman skrev 2008-06-02 00:11:09 följande:
    Svar på #5oooo, så felinformerad....
    Jasså?
    Anonym skrev 2008-06-01 23:46:15 följande:
    Anonym (Linda) skrev 2008-06-01 23:34:17 följande:Nej en alkoholist är inte av med sitt fysiska alkoholberoende efter bara en vecka. Det tar "lång tid" för kroppen att göra sig av med gifterna i kroppen. En alkoholist är till slut fysiskt beroende av alkohol, och känner sig sjuk/dålig utan alkohol i kroppen. Till slut dricker alkoholisten varje dag för att "känna sig normal". Han klarar inte att fungera utan alkohol. Alkoholisten dricker både för att dämpa och bedöva ångesten och för att känna sig normal (slippa skakningar, illamående o dyl).Jag talar av erfarenhet!
    Nu svarade ju jag på TS fråga och inte ang. alkoholister som genom år av missbruk ökat sin alkoholtolleransnivå.
    När det gäller kraftig alkoholism så ja, då tar det längre tid men inte så lång tid som folk i allmänhet tror. Och kroppen har en bra återhämtningsförmåga och var man inte rent fysiskt skadad av alkoholen så tar det inte speciellt lång tid innan kroppen är helt återställd.
    Ett lindrigare abstinenstillstånd går oftast över av sig själv på två tre dagar. (förutsatt att man inte dricker alkohol så klart) Och det är ju där en person som dricker ett 6-pack öl 2-3 dagar borde vara.
    Allvarligare abstinenstillstånd kräver mer så klart men det är ju inte det TS fråga ev. handlade om.

En alkoholist dricker för att känna sig normal, men det är återigen det psykiska som inte står rätt till. Dom känner sig inte normala utan alkohol men det är inte endast det fysiska som är fel utan dom känner sig onormala rent psykiskt och för att känna sig normala så dricker dom och hamnar till slut i ett tillstånd där nyktert = onormalt och onyktert = normalt för dom.

Jag har också erfarenhet i ämnet...

Men jag kan formulera om mitt svar till TS:

Varför dricker man ölen? Kan man vara utan den? Måste man dricka den om den finns? Varför dricker man den om den finns?

Om drickandet får negativa konsekvenser som t.ex kommentarer om drickandet, man är trött och sliten på arbetet. Man kanske dricker lite mer än man tänkt sig och om man väljer att dricka istället för att göra annat så då missbrukar man alkohol.
    Om man dessutom märker av en fysisk abstinens när man inte dricker så har man ett fysiskt alkoholberoende.

Fortsätter man dricka den mängden alkohol ökar man snart sin alkoholtolleransnivå och riskerar man kraftigt att bli beroende av alkohol.

• Flytning

Jag tycker absolut inte att den mängden talar om nånting utifall personen har alkoholproblem. Man kan dricka mindre än det där och ha problem och man kan dricka mer än det där utan att ha några problem.
    Och varför dricker man dessa öl, är väl det mest relevanta. Om det är enbart för att man tycker det är gott eller för att man vill åt nån form av rusning?
    Om det är för att det är gott så är det ju ingen alkolism även om man inte kan motstå den där ölen när man har den hemma.
    Att man inte kan låta bli att ta ölen är väl inget tecken. Om jag har chips hemma så KAN jag INTE låta bli att äta upp dom, men jag har inga problem för det direkt.

Svar på tråden Har man alkohol problem?