• Catavento

Vad gör man när barnet somnar i cykelsitsen?

Min dotter är 13 månader och jag har en Biltema cykelsits (dvs, inget sovläge i det).
    För första gången somnade hon i sitsen idag när vi var ute. Jag gillade inte alls att se hennes huvud hängande fram och tillbaka, åt höger och vänster. Hur obekvämt som helst.
    Hur gör ni som inte heller har en Hamax Sleepy och har barn som sover i sitsen? Finns det nåt att göra? Funkar det bra om hon använder en nackkudde? Ger det bättre stöd?

Tips och hjälp behövs.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Vad gör man när barnet somnar i cykelsitsen?
  • Castle

JAg har inte heller någon cykelsits som går att luta, men jag har ganska bra koll på när min 15 månaders son brukar kunna somna till, så då tar jag inga långa cykelturer, det har hänt att han somnat, men då har jag varit ca 2 minuter hemifrån, så då tycker jag inte att det gör något om huvudet slänger lite, jag brukar försöka peta på honom så att han ska hålla sig vaken tills vi kommer hem

• Malounis

Har också råkat ut för att sonen somnar i cykelsitsen. På väg hem från dagis första gången han satt i den typ. Det var inte kul att han satt där och hängde med huvudet. Till råga på allt så har vi 2 km uppför hem så det var inte bara att cykla på för att komma hem så snabbt som möjligt så att sonen skulle slippa den obekväma ställningen utan måste leda cykeln bitvis.
    Jag hade även två matkassar på styret så jag kunde inte släppa ena handen och hålla upp hans huvud.
    Som tur var kom bonden som har sina kor i hagen alldeles bredvid våran gård körandes på traktorn. Han såg min besvärliga situation och stannade och frågade om jag behövde hjälp (om jag gjorde!). Jag tog en rem som jag satt fast runt cykelsitsen som en extra säkerhet och bonden hjälpte mig att spänna den runt sonens huvud (under hjälmen liksom) och genom nått hål i ryggen på sitsen. På så sätt hölls sonens huvud uppe.

• ma ma

Nackkudde ger inte ett bättre stöd, tvärtom. Det finns en privatperson i Uppsala som tillverkar "bröstkuddar", som ser ungefär lika ut som nackkuddar, men säts fast på cykel/bilbarnstol-bälten som går över barnets bröst och på det sättet håller barnet huvud någorlunda uppe, genom att stödja hakan.
    Min man brukar hålla dotterns huvud med en hand när hon somnar. Jag kan inte det, utan gör ung så som Malounis beskriver, bara med en sjalett/sarong istf rem. Det är ur säkerhetssyntpunkt dock inte bra att göra varken eller...

• Castle

Malounis: knepig situation Bra att det löste sig.

Fast om man inte cyklar jätte vingligt så är det väl ingen fara eller? Tror ni det? Även om det ju inte ser så bekvämt ut. Fast jag förstår ju att man inte vill cykla någon längre sträcka så.

• Malounis

ma ma

Sonen har en nackkudde (om du menar en sån där "bananformad" sak) som vi sätter runt halsen (alltså inte baktill runt nacken) på honom om han somnar i sittvagnen så att huvudet inte faller framåt eller åt sidorna. Man kanske kan använda den på samma sätt när han somnar i cykelsitsen. Det borde ju funka.

• ma ma
    Malounis skrev 2008-06-02 12:28:51 följande:
    ma maSonen har en nackkudde (om du menar en sån där "bananformad" sak) som vi sätter runt halsen (alltså inte baktill runt nacken) på honom om han somnar i sittvagnen så att huvudet inte faller framåt eller åt sidorna. Man kanske kan använda den på samma sätt när han somnar i cykelsitsen. Det borde ju funka.
    Jo, det tycker jag är en bra idé
  • frk Carlsson
    Sover i cykelsadelsn.jpg

Såhär gjorde min sambo med vår äldsta dotter när hon somnade i cykelsadeln på väg till lekparken...detta var synen som mötte mig när jag kom dit...kunde inte låta bli att visa den, tycker det är så typiskt en pappa att typ komma på en sån lösning...inget mer med det liksom... Han satt så i typ en halvtimme med henneFlört
    Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Myror i brallan

Åhh jag ser inte dina bilder frk Carlsson

• Myror i brallan

Ha ha ha ha nu såg jag bilden ! Fick tvunget att gå ur tråden och sedan in igen!
    Det gäller att tänka till ibland

• Malounis

frk Karlsson

Smart

Synd att vi inte har några bänkar på vägen hem från dagis utifall sonen somnar fler gånger

• Catavento

Hej allihopa och tack för tipsen.
    Jag ska testa om det går bra med nackkudden. Hoppas det!

Önskar er alla en skön sommar!

Svar på tråden Vad gör man när barnet somnar i cykelsitsen?