• Snurren

Snoka

Har funderat lie över hur andra föräldrar gör, själv gör jag det, snokar igenom barnens datorer samt snabb koll i deras rum. Jag gör det för deras bästa samt lite för min egen skull, i dagens samhälle känner jag att det är viktigt att ha lite koll på vilka sidor dom är på på internet. Hur gör ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 13:00
    PS: dom vet om att jag kollar deras datorer

• Svar på tråden Snoka
  • Jazmina

Måste säga att om mina föräldrar hade snokat i min dator och på mitt rum när jag var yngre så hade jag blvit skogstokig på dom.

Om det inte är så att du har anledning att misstänka att dom håller på med något "förbjudet" så förstår jag inte varför du ska snoka ?

• agua

Jag har haft föräldrar som snoka i min dator och garderob vart så jäkla arg att de sluta med att jag stack hemifrån i 3 dagar

• Valkyriah

Skulle satsa på en bra och sund kommunikation istället.

Hade mina föräldrar snokat i mitt rum och privatliv så hade jag kännt mig oerhört kränkt.

Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • Snurren

Glömde nämna att dom vet om att jag kollar datorerna.

• Jazmina

Vad är då meningen med att kolla där? Om dom vet om att du är där o snokar så tar dom ju givetvis bort det dom inte vill att du ska se.

Snurren skrev 2008-06-02 12:58:17 följande:
    Glömde nämna att dom vet om att jag kollar datorerna.
  • abnocto

Jag "snokar" och kommer fortsätta att göra det, oavsett vad andra anser om det. Jag gör det för att kunna hjälpa och stötta mina barn på rätt sätt. Och barnen får bli hur arga de vill för så länge jag inte kan lita på dem vill jag ha koll.
    Min dotter "dricker aldrig", "röker aldrig" och gör ALLT "rätt". Döm om min förvåning när jag då hittar dagen efter piller, sprit och cigaretter på hennes rum. Då kan jag rikta in samtalen mer åt rätt håll istället för att alltid famla i mörkret. Jag vet ju vad som försigår och vet att när hon säger att jag ljuger, behöver jag inte bli sårad för jag VET ju att det är tonårstrots. Däremot säger jag inte vad jag hittar och dömer henne, utan hoppas att hon förstår vad jag säger och blir en bättre människa. Kan tala om att spriten jag hittade tog jag utan att säga något för den var faktiskt från mitt spritförråd. Sedan jag la en lapp i mitt förråd och skrev att jag räknat flaskor och det enbart är för vuxna. Tror inte hon kommer säga något för hon förstår nog att jag vet, fast hon inte säger något. Man får hoppas att de skäms i tysthet.
    Datorn har jag bara startat någon gång för att ta en snabbkoll att det inte finns lättklädda bilder där. Och därför har jag, tjatmamman, inte behövt rikta in samtal om det.
    Fast vet dom om att du är på deras dator kallar jag det inte att snoka. Då snokar jag mer för de vet ingenting så nu kan ni ju hoppa på mig istället.

• Bevabus

Du kallar det tonårstrots, jag kallar det en människa som har blivit djupt kränkt.

Och om du nu "måste" snoka...va fan berättar du det för barnen då?? Då kommer du inte hitta ett skit kan jag lova, såklart dom döljer sakerna för dig då.

FY FAN! Jag har varit med om föräldrar som har snokat i mitt rum..och om du bara visste hur det känns. Det är faktiskt så att jag nästan börjar gråta här när jag tänker på det!! Man blir så fruktansvärt kränkt, du har ingen som helst rätt i hela världen att göra så såvida du inte misstänker ditt barn för att göra något dumt!! Och OM ditt barn råkar göra ett misstag i sitt liv så är det okej, hur ska dom annars lära sig??

• Bevabus

Sen förstår jag heller inte varför du säger att du snokar när du inte gör det!!

Dom andra föräldrarna här på FL som skriver att dom har snokat har verkligen gjort det också. Du berättar för ungen innan du gör det.

• Gäspan

Min mamma läste min dagbok när jag var femrtn. Jag förlät henne inte för det. Själv har jag tre tonåringar hemma nu. Jag märker ändå vad dom har på gång, behöver inte snoka. Lär dig tolka deras signaler istället. Ta tillfället i akt och prata om allvarliga och viktiga saker när ni gör saker ihop bara du och hon. Och bjud på dig själv då så att hon inte tror att du är världens präktigaste människa själv.

• Den allsmäktige

Åh! Ni förstår väl att de tar bort allting "förbjudet" innan dom stänger av?!

Och förresten så snokade aldrig min mamma på mitt rum, för vet ni vad? Jag berättade faktiskt ALLT! Och en annan "policy" som vi hade var att mamma ALLTID kom och hämtade mig om nätterna. Dvs om jag var på fest eller så. För då visste jag ju att jag inte kunde supa/röka osv. Då skulle hon ju få reda på det... Var ute och festade första gången när jag var 18.

Svar på tråden Snoka