Jag "snokar" och kommer fortsätta att göra det, oavsett vad andra anser om det. Jag gör det för att kunna hjälpa och stötta mina barn på rätt sätt. Och barnen får bli hur arga de vill för så länge jag inte kan lita på dem vill jag ha koll.
Min dotter "dricker aldrig", "röker aldrig" och gör ALLT "rätt". Döm om min förvåning när jag då hittar dagen efter piller, sprit och cigaretter på hennes rum. Då kan jag rikta in samtalen mer åt rätt håll istället för att alltid famla i mörkret. Jag vet ju vad som försigår och vet att när hon säger att jag ljuger, behöver jag inte bli sårad för jag VET ju att det är tonårstrots. Däremot säger jag inte vad jag hittar och dömer henne, utan hoppas att hon förstår vad jag säger och blir en bättre människa. Kan tala om att spriten jag hittade tog jag utan att säga något för den var faktiskt från mitt spritförråd. Sedan jag la en lapp i mitt förråd och skrev att jag räknat flaskor och det enbart är för vuxna. Tror inte hon kommer säga något för hon förstår nog att jag vet, fast hon inte säger något. Man får hoppas att de skäms i tysthet.
Datorn har jag bara startat någon gång för att ta en snabbkoll att det inte finns lättklädda bilder där. Och därför har jag, tjatmamman, inte behövt rikta in samtal om det.
Fast vet dom om att du är på deras dator kallar jag det inte att snoka. Då snokar jag mer för de vet ingenting så nu kan ni ju hoppa på mig istället.