• Snurren

Snoka

Har funderat lie över hur andra föräldrar gör, själv gör jag det, snokar igenom barnens datorer samt snabb koll i deras rum. Jag gör det för deras bästa samt lite för min egen skull, i dagens samhälle känner jag att det är viktigt att ha lite koll på vilka sidor dom är på på internet. Hur gör ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 13:00
    PS: dom vet om att jag kollar deras datorer

• Svar på tråden Snoka
  • Bevabus

Jag är själv en stökig tonåring, mina föräldrar bryr sig jättemycket, men skulle aldrig nånsin få för sig att snoka i mitt rum om dom inte misstänkte nånting.

Jag förstår visst vilken skillnad det är. Men jag tycker det är otroligt fel att söka igenom saken som inte tillhör en själv, när man inte misstänker nåt "brott".
    Att inte lita på sitt eget barn är det värsta sveket som finns emot det.

Jag beklagar att din mamma var så frånvarandra, men vad vet vi om TS barn? Jag förstår helt och hållet att hon kollar igenom hennes saker om hon har en tendens att springa ut och göra otyg på nätterna. Men än så länge så har inte TS skrivit något om det, såvitt jag har sett så då tänker jag utgå från att hon har en tonåring där hemma som beter sig helt okej!

Det finns tusen gånger bättre att bry sig om sitt barn än att kolla igenom sakerna.

Skosa skrev 2008-06-03 16:39:18 följande:
    BeverlyHur gammal är din tonåring???Själv har jag ett barn som snart är tonåring och jag ska säga en sak jag har inte en aning om hur det är att vara tonårsförälder.Ja jag vet hur det var när jag var i tonåren men jag vet också vilka val ( inte alltid så bra) jag gjorde.Om du drog hemifrån i tre dagar så slår det mig hm du kanske är just en sån tonåring som jag skulle kollat rummet för.Du är 17 år gammal visst du kan och förstår säkert mycke men du har inte någon föräldraerfarehet jag tycker att det är kul att du svarar här men jag tror inte du fattar vilken milsvid skillnad det är att vara tonåring och att vara ansvarig för en.Jag som tonåring var odödlig, uppkäftig, orädd och otroligt naiv kan jag se nu när jag är mamma till en hel hög "monster" från 0 till snart tonåring. Jag tyckte som dom flesta tonåringar att det växte mossa på min min mamma och att hon var dum i huvudet och fattade inget. Men en sak gjorde inte min mamma hon brydde sig inte ( alkoholist) så jag kunde komma hem sent då hon faktiskt sov och aldrig kollade om jag var full eller hade rökt eller om jag ens kom hem. Jag hade önskat lite mer koll och någon som brydde sig jag kunde som 15 -16 åring komma hem 3-5 på natten och på morgonen undrade mamma när jag kom och jag svarade 1 och vet du hon gick på det. Som vuxen har hon fått veta hur det var och insåg då att det är ett under att jag inte råkade illa ut (mycke bra kompisar) jag är idag mer eller mindre nykterist mina barn ska inte behöva ha det som jag hade det.Jag tycker inte att det är ok att snoka eller öppna privata brev.Jag tycker istället att man måste prata med sina barn om faran med rökning faran med alkohol osv förbud föder tyvärr trots ( sån var jag) och att snoka föder bara nya och bättre gömställen ev hos kompisar. Visa att ni litar på dom och snoka bara vi stark misstanke om att något är jättefel tror jag är fdet bästa
  • Bevabus

Så TS, nu frågar jag dig, har dina barn visat NÅGRA SOM HELST tecken på att göra något olagligt eller fel?

Är det därför du letar igenom deras saker?
    Eller gör du det bara för att hålla koll på dom?

• Skosa

Ja där håller jag med dig beverly det man inte skulle göra mot sin granne ska man inte göra mot sina barn.
    Har min granne något fuffens för sig ringer jag polisen men då har jag bevis eller hur. Så om man har bevis för dumheter så gå in annars inte. Jag hade en kompis som lurade sin mamma genom att skriva att hon var gravid i sin dagbok då hon ´misstänkte att hon läste. Det blev ett liv utan dess like då mamma kontaktade skolsköterskan som i sin tur trodde att mamman hade fått veta av dottern (då 14 år) så skolsköterskan kontaktade soc innan hon kallade in min kompis. Ja ni fattar viken soppa det blev.

• Bevabus

haha! det där lät lite kul faktiskt, nästan nåt man vill göra bara för å retas men jag förstår att det inte var så kul när det hände hehe...

Skosa skrev 2008-06-03 21:05:03 följande:
    Ja där håller jag med dig beverly det man inte skulle göra mot sin granne ska man inte göra mot sina barn.Har min granne något fuffens för sig ringer jag polisen men då har jag bevis eller hur. Så om man har bevis för dumheter så gå in annars inte. Jag hade en kompis som lurade sin mamma genom att skriva att hon var gravid i sin dagbok då hon ´misstänkte att hon läste. Det blev ett liv utan dess like då mamma kontaktade skolsköterskan som i sin tur trodde att mamman hade fått veta av dottern (då 14 år) så skolsköterskan kontaktade soc innan hon kallade in min kompis. Ja ni fattar viken soppa det blev.
  • Majsan70

Skulle aldrig falla mig in att snoka i barnens rum eller gå igenom deras datorer. De vet att vi kan kolla dem genom vår dator, men de har inget att dölja och de är väl informerade om vilket ansvar de har genom vårt förtroende osv osv.

• stanare

på en annan sida som heter www.1318.se finns en expert som heter Mats Andersson, internetanalytiker. Han jobbar just med internet och ungdomar och allt det där. Fråga honom! Kostar ingenting ...

• sofiiin

SLUTA SNOKA! prata med barnen istället.. Jag flyttade hemifrån när jag va 16 år pga att mina föräldrar inte lät mig vara. Nu förstår jag ju att dom bara ville väl, men jag tyckte nog att dom hade junnat prata med mig istället för att gå bakom min rygg.. :)

• Majamjau

Jag skulle tappa respekten för en förälder som gjorde så. . .

• abnocto

Jag hade blivit glad om mina föräldrar snokat lite mer i mitt liv så de visste vad som försekom och hade hjälpt mig mer. Det hade aldrig hjälpt med att bara prata för då hade jag inget sagt. Ibland kan det hjälpa om de snokar .....

• Bevabus

Det är skillnad på att snoka för att man tror att barnet inte mår bra. Men det är totalt fel att göra som TS gör. Visserligen vet hennes barn om att hon gör det, men det skrev hon inte ifrån början så det var därför som alla reagerade så starkt. Visserligen så hade JAG inte tyckt att det varit ok att mina föräldrar snokade även fast jag visste det, för då hade jag inte kunnat ha ett värdefullt privatliv. Men TS barn går ju tydligen med på det så. Jag tycker man blir frenetiskt rädd föra tt barnet ska råka illa ut om man snokar på det sättet som TS gör. Kan inte vara nyttigt för nån i familjen.

abnocto skrev 2008-07-19 19:19:39 följande:
    Jag hade blivit glad om mina föräldrar snokat lite mer i mitt liv så de visste vad som försekom och hade hjälpt mig mer. Det hade aldrig hjälpt med att bara prata för då hade jag inget sagt. Ibland kan det hjälpa om de snokar .....
Svar på tråden Snoka