• ia31

Några frågor om barnkalas

Hade några frågor om barnkalas min son fyller 4 år om två veckor, tänkte ha ett kalas där han bjuder in kompisarna från dagis och ett med familjen min förta fråga är tycker ni 11 barn är tok för mycket eller?
    sen min andra fråga hur länge tycker ni ett kalas brukar vara osäker om hur länge tänkte först 2 1/2 timmer vet inte om det är för lite eller normal? sen min tredje fråga är vad tycker ni är kl 15.00 en bra tid att starta ett barnkalas på en söndag eller är det för sent? tacksam för hjälp då jag har ångest.

• Svar på tråden Några frågor om barnkalas
  • Mia118

Om du orkar är väl 11 kompisar jättekul för din son.
    När mina barn var små hade vi kalas i 2-3 timmar. Dom orkar inte längre än så.
    Kl. 15.00 är väl jättebra för då kan familjerna hinna göra annat innan om dom planerat något.
    Tycker du har tänkt väldigt logisktoch bra!

Lycka till med kalaset!! 

• ia31

MIa118 tack så jättemycket för ditt
    hehe bra att man tänkt logiskt hmm hur skriver man i inbjudan så föräldrarna förstår att det är bara barnet som ska va med?

• ia31

fler svar snälla? och om det finns någon som vet hur man skriver
    i inbjudan så föräldrarna förstår att bara barnen ska va kvar.

• Mia118
    ia31 skrev 2008-06-02 14:14:02 följande:
    MIa118 tack så jättemycket för ditt hehe bra att man tänkt logiskt hmm hur skriver man i inbjudan så föräldrarna förstår att det är bara barnet som ska va med?
    Jag brukar skriva personliga inbjudningar.. Typ: Lisa är bjuden på Kalles födelsedagskalas.
                                                                          Kalaset är hemma hos oss och börjar kl.
                                                                          15,00 och slutar kl. 17,00.
                                                                          Det serveras korv och bröd och glass-
                                                                          tårta till efterrätt.
                                                                          När ni hämtar ert barn får Han/hon fiska
                                                                          upp en godispåse att ta med hem.

Skriver man att dom får mat så kommer dom inte nyätna till kalaset och godispåsen är bra att skicka med hem så blir det inte så tråkigt för dom att gå hem från det roliga kalaset!
    Skriv ett sista datum när ni vill ha svar på om dom kommer eller ej så du vet hur många barn som dyker upp på kalasdagen.
    Synd att handla mat till 15 ungar om bara 5 kan komma!
  • ia31

hmm okej tack ska köpa kort idag, tycker du man ska skriva vad som bjuds på kalaset?

• ia31

ingen mer som vill svara på mina frågor?

• Mia118
    ia31 skrev 2008-06-02 14:40:12 följande:
    hmm okej tack ska köpa kort idag, tycker du man ska skriva vad som bjuds på kalaset?
    Du behöver ju inte skriva vad du ska bjuda på men att du ska bjuda på mat (om du nu ska göra det) så dom inte äter precis innan kalaset!
  • ia31
    Svar på #7
    tack så jättemycket för all hjälp ska bli jättekul
  • Lilli Bu
    Hej hej
    När min son hade 7 års  kalas så bjöd vi hela klassen  - dom e 28 st :-S
    Det gick jätte bra.... stimmigt o HÖGDJUT men de gick jätte bra..

Kalasen brukar väl vara 2-2½ timme ca

Lycka till
  • ia31

Lilli Bu skrev 2008-06-02 22:27:24 följande:

Hej hej När min son hade 7 års  kalas så bjöd vi hela klassen  - dom e 28 st :-SDet gick jätte bra.... stimmigt o HÖGDJUT men de gick jätte bra..Kalasen brukar väl vara 2-2½ timme caLycka till
    men ojojoj hmm hade ni det hemma eller? ojoj vilket jobb att öppna så mycket paket min första tanke......vi mjukstartar med 11 st
  • Fam

Spontant tänker jag att det finns risk för att några av de barn som bjuds på ett fyraårskalas är lite för unga/osäkra för att vara på kalas utan mamma/pappa. Ett väldigt stort ansvar på er familj att ta hand om elva såpass små barn.

• Camilla D

Bjud du 11 barn, ofta kan ändå inte alla komma.
    2 timmar brukar vara fullt tillräkligt!
    Tänk bara på om det är fint väder, det kan vara lite tråkigt att vara uppbunden en hel dag för att vänta på ett kalas. Nu på sommaren hade jag nog föredragit 11-13 tex. Då blir det ju automatiskt mitt i lunchen, så behöver du inte skriva att du bjuder på mat heller.
    Fast det är klart, tar ni det 15 så kan man ju vara på stranden innan.
    Även om ni inte skriver namnet i kortet så gör man det ju på kuvertet, så då förstår folk att det bara är just det barnet som är bjudet, men räkna med att en del föräldrar stannar (de brukar också uppskatta en korv)

Jag tycker det räcker att ha med datum, tid, plats och osa datum på kortet (typ: ring om du inte kan komma)

Lycka till och ha ett trevligt kalas!

• ia31

Fam: det som är skönt dom som är bjudna är i min sons ålder och äldre mm hehe får ringa efter föräldrarna då eller så får dom föräldrarna stanna kvar om dom märker att det blir så...

Camilla D mm precis alla kommer säkert inte

och glömde skriva det är två mammor som har sagt att dom ska stanna kvar och hjälpa mig lite och det är jag glad över......

• ia31

några fler som vill svara kul och höra vad flera tycker

• Lilli Bu
    ia31 skrev 2008-06-02 22:29:39 följande:
    Lilli Bu skrev 2008-06-02 22:27:24 följande:men ojojoj hmm hade ni det hemma eller? ojoj vilket jobb att öppna så mycket paket min första tanke......vi mjukstartar med 11 st
    NEEEJJJ inte hemma hi hi hi hi jag jobbar ju son dagmamma o vi har en lekgruppslokal som e jääättee stor... så där va vi
  • ia31

Lilli Bu aha då förstår jag hehe undrade lite annars haha

• mammact

Jag brukar ha kalas för min dotter i ungefär två och en halv timme. Nu blir det 5års kalas om en månad och då blir det redan klockan tolv tänkte jag. Vi ska grilla korv och sen blir det bassängbad och spring i vattenspridare om vädret tillåter. KAnske en glasspinne om de orkar. de brukar inte ha ro att sitta stilla. Vi brukar säga att vågar de inte vara själva får en förälder vara med annars får de komma själva. Lycka till med kalaset!

Svar på tråden Några frågor om barnkalas