Inlägg från: sannapanna76 |Visa alla inlägg
  • sannapanna76

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

Om nån får tips om vad man kan göra åt åderbråck i underlivet, SÅ VILL JAG VETA!!! Enligt kärlkirurgen här i Borås går det att operera, men operationen är så pass svår att den kan orsaka mer problem än den gör nytta, så därför rekommenderar de att låta bli såvida inte besvären blir riktigt jobbiga. Känns lite sådär... vill inte se ut såhär resten av livet... Plus att det faktiskt gör ganska ont emellanåt...

//sannapanna, fortfarande kvar bråcket 16 månader efter förlossningen

• sannapanna76
    Happiest skrev 2008-06-23 08:45:05 följande:
    Stackare!!! Jag hoppas verkligen inte att mina bråck blir kvar efter förlossingen. Förra gången försvann det direkt men då hade jag bara ett. Nu kan jag inte räkna dem.Har du pratat med någon som gjort operationen så du har hört deras upplevelser av en operation?
    Jag har "bara" ett bråck, men det är jättestort. Hela vänstra yttre blygdläppen är mörkblå, knottrig och ungefär 4 ggr så stor som den högra. Superläckert...

Jag har inte pratat med någon som gjort operationen. Enligt kärlkirurgen är det väldigt ovanligt att den görs, så det finns nog inte så många att prata med...
  • sannapanna76
    Happiest skrev 2008-06-23 08:53:22 följande:
    Nej det är klart, att då ska man nog ha tur om man lyckas hitta någon att prata med.
    *suck* Ja... men det vore ju kanon om nån fick tips om att det faktiskt FINNS nåt att göra, så den här tråden hänger jag gärna kvar i!
  • sannapanna76
    Happiest skrev 2008-06-23 09:15:26 följande:
    Jag är så glad att man kan prata med fler i samma sits, därför är den här tråden så bra. Jag har inte hittat någon "ute i verkliga livet" som har åderbråck där nere... så trodde jag var ensam. Kan ju vara så att man inte gärna pratar om det med vem som helst "ute", lättare att skriva om det.
    Jag har inte heller träffat nån som har åderbråck just där "irl". Vet kompisar som haft under graviditet iofs, men deras har försvunnit efter förlossningen. Vilket det ju inte har gjort för mig då...

Enligt gyn och kärlkirurgen är det ovanligt att det inte försvinner när barnet har kommit, så ni som fortfarande är gravida här, kan ju alltid hoppas på det bästa.
  • sannapanna76
    Kesso skrev 2008-06-23 13:30:44 följande:
    sannapanna76: Det lät läskigt att inte åderbråken försvunnit för dig i underlivet. jag frågade läkaren och han sa att de försvinner så fort barnet kommit ut. Skönt tänkte jag. Men stackars dig att det inte försvunnit. Är det mesta kvar? Det måste vara någon orsak till att de ej försvunnit ju.
    Ja, det sa de till mig också när jag var gravid - att det skulle försvinna när barnet kommit ut. Så blev det dock inte. Men jag tror faktiskt att det brukar försvinna för de allra flesta. är nog bara jag som har haft otur.

Det mesta är kvar, ja, fast det trycker ju inte på lika mycket längre. I slutet på graviditeten var det ju så pass att bråcket sprack på sina ställen, och blödde en del. Så är det ju inte längre. Nu är det "bara" väldigt svullet, mörkblått och knottrigt. Gör även ont ibland, men oftast inte.

Någon direkt orsak finns inte. Har genomgått skiktröntgen för att kolla att inget ligger "invändigt" och trycker på (tex orgar som hamnat galet eller liknande), men allt ser bra ut. Det enda är väl att jag alltid, så länge jag kan minnas, har haft ett litet åderbråck just där. Beror på en kärlmissbildning tror jag att skiktröntgen kom fram till. Troligtvis är det väl kärlmissbildningen som gör att bråcker inte går tillbaka nu, och blir lika litet som det var tidigare.
  • sannapanna76

Jag har aldrig haft foglossning, men åderbråck, det har jag haft och har fortfarande!

• sannapanna76
    19AgoniA70 skrev 2008-06-24 14:55:06 följande:
    Jag har haft foglossning under alla mina graviditeter, väntar nu nr. 5Har inte haft bråck förrän riktigt i slutet på förra graviditeten, på samma ställe och utom på insidan låret, det är nytt, sen under förlossningen så klämde jag fram värsting hemmorojder. Nu så kommer eländet innan jag ens hunnit halvvägs tack och lov för att det inte blitt hemmosar än, men de kommer väl snart de oxå Undrade om sambandet efterson när jag får den "tryckande" molvärken mellan benen så känns foglossningen mkt mer oxå, sambandet kanske lika gärna är att jag stått mkt eller så?Usch va jag verkar gnällig Egentligen är jag nöjd så länge jag kan gå för med trean så tog det stopp 4 månader innan BF och det är inte kul att planera en halvtimme i förväg att 'jag blir nog kissnödig snart'
    *ler lite* Och du skaffar alltså fler barn..?
  • sannapanna76
    marialintott skrev 2008-06-24 20:08:28 följande:
    Jag har läst igenom tråden lite snabbt. Jag har också... för mig gör det ondast när jag sitter på toa.. Då känns det verkligen som dom ska spricka. Och så om det e varmt ute och man går lite.Jag frågade min MVC om det kan bli problem under förlossningen med dessa, men hon sde att det är inte farligt, dom kan INTE spricka som någon hade skrivit.Hon sade att det som blir är ju att det känns ju obehagligt liksom.Verkar vara ganska vanligt ändå vad jag har förstått och att dom försvinner efter förslossningen. Det är ju trycket neråt som skapar dom.
    Nä, som du säger, så ska de inte kunna spricka under förlossningen. Det gjorde inte mitt bråck heller. Däremot har det ju spruckit lite och kommit blod under graviditeten, vilket inte var så trevligt.

Det vanligaste är ju att bråcken försvinner efter förlossningen, men i mitt fall har det tyvärr inte funkat så.
  • sannapanna76

Jag hara bara i underlivet. Inga alls på benen eller någon annanstans.

• sannapanna76

Här är det vänster sida som är större. Ca 4 ggr större, skulle jag säga rent spontant. Jag tycker faktiskt att det ser ut som att höger sida är MINDRE nu, än innan sista förlossningen, vilket ju gör att vänstersidan ser ÄNNU större ut!

• sannapanna76

Tja, var ni glada att ni ÄR gravida, så att det finns en stor chans att bråcken försvinner...

• sannapanna76
    Kesso skrev 2008-06-26 10:51:45 följande:
    sannapanna76: Jag tycker synd om dig att dina bråck ej försvunnit. Men går de inte att åtgärda på något vis? har du besvär måste du få hjälp.
    Nej, tyvärr inte. Som jag skrivit tidigare så vetkar det rätt kört. Ska leta upp mitt inlägg...
  • sannapanna76
    sannapanna76 skrev 2008-06-23 08:40:10 följande:
    Om nån får tips om vad man kan göra åt åderbråck i underlivet, SÅ VILL JAG VETA!!! Enligt kärlkirurgen här i Borås går det att operera, men operationen är så pass svår att den kan orsaka mer problem än den gör nytta, så därför rekommenderar de att låta bli såvida inte besvären blir riktigt jobbiga. Känns lite sådär... vill inte se ut såhär resten av livet... Plus att det faktiskt gör ganska ont emellanåt... //sannapanna, fortfarande kvar bråcket 16 månader efter förlossningen
    [/citat]
    sannapanna76 skrev 2008-06-23 08:48:49 följande:
    [citat]
    Jag har "bara" ett bråck, men det är jättestort. Hela vänstra yttre blygdläppen är mörkblå, knottrig och ungefär 4 ggr så stor som den högra. Superläckert... Jag har inte pratat med någon som gjort operationen. Enligt kärlkirurgen är det väldigt ovanligt att den görs, så det finns nog inte så många att prata med...
  • sannapanna76
    Kesso skrev 2008-06-26 11:07:11 följande:
    sannapanna76: Okej! är det så det ligger till. Nej! Man vill ju inte utsätta sig för en op. om det kan bli värre besvär. Stackare!
    Njä, det känns ju lite onödigt. Men men, man får väl hoppas att man får behålla sambon livet ut, så att man slipper visa upp sig för nån annan med det här eländet mellan benen.
  • sannapanna76
    Arctura skrev 2008-06-26 23:17:21 följande:
    Jag har lite samma problem som dig. Har också kvar lite av mina åderbråck i underlivet och det är 2½år sedan dottern föddes. Jag går på "utredning" & ska på en speciell röntgen undersökning efter sommaren, för att se ifall det går att operera utan att gå in i bäckenet (det är det som är riskabelt under en op) så få se vad min kärl läkare kommer fram till efter den röntgen!!! Jag hoppas att det går att göra nått, så att jag ev kan bli gravid igen om jag skulle vilja det någongång!! För som det är nu kan jag ej bli gravid igen, pga problemen jag får av åderbråcken under graviditeten...
    Jag var på skiktröntgen i vintras, men mitt bråck går tyvärr inte att operera utan att gå in i bäckenet.

Jag vill inte bli gravid igen, men det hade varit skönt att slippa bråcket ändå...

Läskigt att dina bråck faktiskt kunde spricka! Tur att du fick komma till spec mödravården, så att det blev uppmärksammat!
  • sannapanna76
    mshallgren skrev 2008-06-27 08:27:13 följande:
    När 75 åriga mormor har vackrare ben än en själv då kan man hålla sig för skratt....Att man inte når att trimma där nere och inte ser utan spegel tror jag har en mening....Tur att det mesta går bort när man får normal blodvolym och minder vätska i kroppen igen.....
  • sannapanna76
    Saliva123 skrev 2008-06-30 15:22:01 följande:
    Hej!Är det någon fler än jag som fått blodblåsor runt blygläpparna av åderbråcket? Sjukhuset trodde att de blödningarna jag haft beror på dem. Kliar överjordiskt också och är helt uppsvullen. Det sa de var svamp, men iså fall den jävligaste svamp jag varit med om!
    Inte "blåsor", men små, mörkblå knottror fyllda med blod, ja. Mina sprack emellanåt under graviditeten, och de kliar som satan ibland (fortfarande).
Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....