Kesso skrev 2008-06-23 13:30:44 följande:
sannapanna76: Det lät läskigt att inte åderbråken försvunnit för dig i underlivet. jag frågade läkaren och han sa att de försvinner så fort barnet kommit ut. Skönt tänkte jag. Men stackars dig att det inte försvunnit. Är det mesta kvar? Det måste vara någon orsak till att de ej försvunnit ju.
Ja, det sa de till mig också när jag var gravid - att det skulle försvinna när barnet kommit ut. Så blev det dock inte. Men jag tror faktiskt att det brukar försvinna för de allra flesta. är nog bara jag som har haft otur.
Det mesta är kvar, ja, fast det trycker ju inte på lika mycket längre. I slutet på graviditeten var det ju så pass att bråcket sprack på sina ställen, och blödde en del. Så är det ju inte längre. Nu är det "bara" väldigt svullet, mörkblått och knottrigt. Gör även ont ibland, men oftast inte.
Någon direkt orsak finns inte. Har genomgått skiktröntgen för att kolla att inget ligger "invändigt" och trycker på (tex orgar som hamnat galet eller liknande), men allt ser bra ut. Det enda är väl att jag alltid, så länge jag kan minnas, har haft ett litet åderbråck just där. Beror på en kärlmissbildning tror jag att skiktröntgen kom fram till. Troligtvis är det väl kärlmissbildningen som gör att bråcker inte går tillbaka nu, och blir lika litet som det var tidigare.