Inlägg från: Vickan I |Visa alla inlägg
  • Vickan I

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

Undra om det är detta jag kan ha?! Läkaren på spec.mvc trodde att jag hade ett ljumskbråck och skickade mig på UL idag. Läkaren där kunde inte se så mkt pga av att livmodern var i vägen (är i v 28) men det lilla han såg tyckte han inte såg ut som ett ljumskbråck.

På vänster halva av venusberget/blygdbenet eller vad det kallas har jag som en ganska stor utbuktning/svullnad som gör ONT. Men inte ådrig eller så utan som en slät bula om du förstår. Den försvinner om jag ligger ner och åker ut igen när jag reser mig. Smärtan varierar från olidlig till molande/pulserande. Har en hemsk tyngdkänsla i underlivet och som att "allt ska trilla ut". Mkt obehagligt att sitta på toaletten. Värst är att stå stilla, men även att gå eller sitta längre stunder. Smärtan kom runt v 12 (trodde först det var foglossning) och utbuktningen upptäckte jag  kanske runt v 14. Hade inget av detta med sonen född -09. Hmm får kanske ta en spegel och kolla hur jag ser ut om tyngdkänslan är bråck därnere/inne också. Har inte gjort ngn gynkoll utan läkaren har bara kollat på svullnaden på blygdbenet och tyckte det jag beskrev lät som ljumsbråck.

Hittade denna artikel också http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11509 men läkaren som gjorde UL verkade inte hört talas om saken och verkade inte vilja lyssna.  

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

Jag är sjukskriven nu, men för ljumskbråck som läkaren trodde att det var. Nu trodde ju den andra läkaren som gjorde UL att det inte var det så hoppas det inte blir krångel med sjukskrivningen för oavsett orsak så kvarstår ju smärtan . Skönt höra att du är sjuksriven iaf. Upptäckte igår att vi inte har ngn spegel (borta) så jag kunde kolla hur det ser ut, men om man *ursäkta detaljer* haha känner efter så känns det slätt överallt, men lite svullet på utsidan (långt bak i underlivet). Svårt förklara. Men då kan åderbråcken sitta "inne" så att det inte syns ngt mer är jämn/slät svullnad på utsidan och den här förbaskade tyngdkänlan?

• Vickan I

Tack för dina svar. Har tid på spec.mvc om lite mer än en vecka (går där för att jag tar fragminsprutor under gravidtiteten pga tidigare propp) och ska tala med läkaren då. Hoppas man kan få lite svar då. Oroar mig också för förlossningen då känslan redan nu är att det inte kommer gå att krysta utan att dö....

Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....