Inlägg från: minjalin |Visa alla inlägg
  • minjalin

Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....

Happiest skrev 2011-12-09 14:14:38 följande:
    Har haft det alla mina tre graviditeter och har varit sjukskriven för det vid två och det har blivit värre vid varje graviditet. Nu har jag ganska nyss fött tredje barnet och smärtan försvann direkt efter förlossningen och de flesta bråcken är borta men några syns fortfarandet lite  men de gör inte alls ont och är inte så lila längre. Det är ett skönhetsfel men så länge jag inte har ont så är jag nöjd. Det är bara om man har inuti som det kan vara en risk att de spricker under förlossningen men det är jätte ovanligt. Så länge de sitter på blygdläpparna och runt klitoris så är det ingen fara. Men tycker du skall kolla upp det så kanske du också kan få bli sjukskriven.
    Hur vet man att åderbråcken sitter inuti? Jag har åderbråck i underlivet och hade även med sonen för 2 år sedan. Födde vaginlt utan några problem med honom och frågade min bm denna gången då jag läst denna tråden där vissa påstår att det kan spricka vid en vaginal förlossning och hon hade aldrig hört talas om det. Min yttre blygdläppar är lite svullna och har utomliggande lila "maskar" på sig och slidan är igensvullen och lila (har för mig att det såg likadant ut med sonen) har även ett ljumksbråck "läkaren trodde att det var det i alla fall, en liten svullnad på vänster sida av venusberget som dock inte gör så ont längre utan nu är det mest åderbråcken som gör ont)
  • minjalin

PS. Läkarn som jag var förresten hade heller aldrig hört talas om att man inte skulle kunna föda vaginalt med åderbråck i underlivet. DS

• minjalin
    Happiest skrev 2011-12-10 15:29:17 följande:
    Mig kollade de både i gävle och uppsala. De sa att det var väldigt ovanligt men att de ibland kunde sitta i riskzonen att spricka om man spricker mycket vid förlossningen. Men i mitt fall var det ingen fara att föda vaginalt. Det var väldigt skönt att vara sjukskriven. Jag hade inte fixat att jobba.
    Dom borde väl ändå säga ifrån i så fall vid förlossningen om dom ser att man har riskfyllda i så fall? Och jag såg värre ut med sonen, i alla fall på blygdläpparna. Mina har gått tillbaka en hel del sen jag blev sjukskriven. Sen vet jag inte hur jag såg ut inuti slidan med sonen men antar att det inte var mindre än jag har nu i alla fall med tanke på att jag hade väldigt mycket på utsidan då. Känner ju att om både läkaren och min bm säger på mvc att dom inte ens har hört talas om att man inte ska kunna föda med åderbråck så kan det ju inte vara vanligt att det skulle vara några problem utan borde ju vara extremfall tycker man ju. Så jobbigt att man ska behöva noja över sånna här saker bara för att alla säger så olika =/ Som om jag inte har nog att noja över att bebis ligger med ryggen mot min rygg så det kan bli en tuffare förlossning. Men min bm sa att jag har alla fördelar som är omföderska plus att min första förlossning gick snabbt och lätt. Sen kan dom tydligen vända sig rätt under förlossningen precis som att dom kan vrida sig fel under förlossningen om dom legat rätt från början så finns ju aldrig några garantier. Men man är duktig på att noja när man är gravid ;)
Svar på tråden Hjälp, fruktansvärda åderbråck i hela underlivet....