• Tessa17

Kan en 16 och 8 årig flyga ensamma till utlandet?

Hej, tror Ni att det går bra att skicka en 16 årig och hans 8 årig halvbror ensamma till ett annat EU land på semester. De blev naturligtviss hämtate på flygplatsen av släktningar.Och själva flygtiden är inte mer än 1 timme.
    Hur ser flygbolagets personalen på detta har de ingenting emot att 2 barn reser ensamma?

• Svar på tråden Kan en 16 och 8 årig flyga ensamma till utlandet?
  • Soul

Det tror jag inte är något problem. Se till att de har en mobiltelefon med släktingarnas mobilnummer med sig och att de vet exakt vart de ska gå när de har landat. Om du är orolig så ring och prata med flygbolaget i förväg. Vissa flygbolag är väldigt hjälpsamma och ställer dessutom upp med personal som ser till att ungdomarna hamnar rätt när de är framme.

• Bevabus

Det går alldeles utmärkt. Säg bara åt dom på flygplatsen så dom vet att barnen flyger ensamma.

• kolakaka

det går nog bra en 16-åring borde kunna se efter en 8-åring under resan

• 1814

Det är inte säkert att flygbolaget tillåter det, så hör med dem först om vad de måste ha med sig för intyg eller liknande med er föräldrars nummer osv på.

♥ bebis i magen ♥
  • siamusen

Jag flög själv när jag var yngre än sa. Sma barn far flyga sjâlva sa vitt jag vet. Brukar fa en namnlapp runt nacken.

• FOA

Det ska nog inte vara nagra problem - antar att de sjalva tycker att det ar helt ok och inte ar radda. Du maste nog saga till da du bokar biljetterna att de kommer aka utan malsman.

• Anna 73a

Min dotter flög själv för 1a gången när hon va 7 år flygresan tog sammanlag 2 timmar och en mellanlandning.

Va inga problem alls.
    Hon fick gå på planet först och titta inne i copiten sen hade hon en flygvärdinna som gav henne målapennor och block och satt och pratade med henne.

När dom mellanlandade då va det nästan 3 timmar innan nästa plan lyfte,då va värdinnan med henne hela tiden.Dom hade en biosalong där barn som flög ensamna kunde kolla film tillsammans med värdinnorna.

Sedan följe dom med henne av och letade upp hennes pappa där han då fick legimetera sig för att dom skulle släppa dottern till honom och likadant fick jag göra när jag hämtade henne när hon kom hem igen.

Så det ska säkert inte vara några problem.

• 1814

Ni som säger att det inte var några problem - var det inrikes eller utrikes?
    Jag skulle flyga utrikes som 15-åring men blev stoppad innan jag gick på planet och var på väg att inte komma iväg alls, så det är nog bäst att kolla med flygbolaget först... jag tror de flesta flygbolag har sin policy ang minderåriga som flyger själva på deras respektive hemsidor också.

♥ bebis i magen ♥
  • siamusen
    1814 skrev 2008-06-06 19:03:51 följande:
    Ni som säger att det inte var några problem - var det inrikes eller utrikes?Jag skulle flyga utrikes som 15-åring men blev stoppad innan jag gick på planet och var på väg att inte komma iväg alls, så det är nog bäst att kolla med flygbolaget först... jag tror de flesta flygbolag har sin policy ang minderåriga som flyger själva på deras respektive hemsidor också.
    Utrikes flög jag.
  • Aquila

Min 6-åring har flygit själv till Spanien till mormor och morfar sen han var 5 år. Från den ålder får de flyga själva. Meddela flygbolaget innan bara och kolla vad som behövs göras.

• abnocto

Mina barn fick flyga själva hem från Dominikanska när de var 9 o 10 år gamla då min sambo blev sjuk o jag var tvungen att stanna kvar. Jag frågade om de ville stanna kvar med mig men båda ville hem. Resan tog 13 timmar och ingen sa något eller tog hand om dem, lustigt nog. Kanske är det annorlunda när det är regulärt för Apollo brydde sig inte ett dugg.
    Men bra gick det trots att båda kräktes på hemvägen

• velicious

Det finns pa sas flyg en barngrupp. Där hjälper personalen barn under 16 att känna sig trygga och tar hand om dom.
    Jag är 20 och när jag var 16 sa fick jag ga med i en barngrupp, inga problem alls dom var trevliga och hjälper alltid till om man har fragor mm :)
    Säg till flygbolaget innan om de finns barngrupper pa just de flyg de ksa aka ;)

• Myhipsdontlie

Vissa flygbolag brukar ha just den servicen som många här har skrivit. Man lämnar barnen på flygplatsen får legitimera sig, skriva å papper m.m. i vissa fall får man även följa med ända fram till gaten medan vissa tas om hand direkt efter incheckningen. Sedan finns det alltid personal ombord som skall "se till barnet". Efter landning följs sedan barnet åt av personal tills dess att anhörig hämtar barnet, får legitimera sig och skriva på papper m.m. Man brukar även få en slags plastficka hängandes runt halsen med info om barnet, föräldrar, kontaktinformation och att barnet ska tas om hand av personal m.m.

• Cocarola

Hos SAS så kan man få ledsagare för barn som är mer än 5 år. Tjänsten för tillsyn av barn kostar pengar, och måste bokas i förväg. Barn mellan 5-11 måste använda sig av tjänsten, för barn 12-15 är den frivillig. Barn mellan 5-11 år får resa tillsammans med en person som är minst 16 år, så i ert fall går det utmärkt för dem att resa själva.

• Cocarola

Ooops, trådstarten var visst gammal, de har säkert redan semestrat! Men kanske nyttig info för någon annan?

• Coccolina

Jobbar på flygplats och ser barn i alla åldrar som flyger ensama både inrikes, inom europa och längre... Man måste dock säga till när man beställer tror jag eller när man checkar in... Nåja.. iallfall så följs små barn till och från gater och tas om hand på bästa sätt... har sett 6 åringar som flyger ensamma till Australien!!!!

Life's a bitch get used to it!!!
Svar på tråden Kan en 16 och 8 årig flyga ensamma till utlandet?