• Ina79

    Läggning av vilda barn?!

    Jag har två pojkar, en på 4 år och en på 19 månader. Senaste tiden har de blivit riktigt vilda och jobbiga, envisa och höggljudda och är väldigt dåliga på att visa respekt för mig. Vi har försökt ha rutiner på sängläggning, men de kör slut på mig och mitt tålamod att jag inte alls blir lika go och gullig och tålamodig vid läggdags och de har olika viljor men samtidigt triggar de varandra. Springer upp ur sängen och ut och kan inte/vill inte sova. välling får de, 4 åringen brukar vi läsa saga för, men har han varit jobbig och olydig m.m under dagen brukar vi inte läsa saga och då blir det ett herrans liv. minstingen får nån slags överskottsenergi tror jag, för han skriker, bölar,om vi "tvingar" honom sova. Men försöker vi varva ned, som t.ex i soffan eller vår säng så kämpar han emot till varje pris och vill gärna upp och springa. Sambon lyckas hålla fast honom och ha honom på magen oftast men inte jag. För mig funkar INGENTING Snart för nån av dom.

    Mår dåligt av detta...

  • Svar på tråden Läggning av vilda barn?!
  • A73H

    När lägger du dem? Kanske är det så enkelt att den tiden du tycker att de borde sova är för tidig och därför är de inte trötta när det är läggdags och speedar därför upp sig? Sover de middag? Det kan ju också påverka. Annars är nog mitt bästa råd tiil dig; Stå ut! Det blir bättre! Plötsligt är de stora och vill ligga och läsa själva innan de somnar och inte bli nattade av dig alls.... Läskigt (eller lockande? ) men sant...

  • Kajsan

    Eller så går det inte över.
    Min sambo har nu kämpat en timme med dottern och hon kommer inte sova före 12, garanterat.
    Det gör hon ALDRIG.
    En del barn har jobbigt med sömnen , och visste jag vad man kunde göra åt det så skulle jag ge dig råd

  • Lilla Morran

    Det enda (och bästa) du kan göra är vad du redan försöker: Håll stenhårt på rutinerna och ge inte med dig! Barnen känner ju direkt när du blir trött och inte orkar. När du känner att tålamodet sviker - byt av med barnens pappa.

    Och som någon skrev:
    *Är de trötta när det är läggdags?
    *Sover de middag? Behöver de det?
    *Har de ätit innan det är dags att sova?
    *Samma rutiner varje kväll vid samma tid?

    Jag tycker du verkar göra vad du kan för att få dem i säng - så kör hårt på dina regler och håll ut!

    Kram

  • Petrah

    mina pojkar är 2 och 6 år. dom är vakna än jag vet hur dt är. dom vägra sova & vi blir galna. dom trissar upp varann.


    Wild, Raw and Beautiful
  • A73H

    Lilla Morran: (Bara skrivet som en intressant reflektion och inte som kritik mot ditt inlägg!) Och jag har gjort precis tvärtom! Känt av när tjejerna blivit tillräckligt trötta och lagt dem då. Hellre 22.00 och middagssovning dagen efter än 19.00 och fight varje kväll. Inget av mina barn har någonsin haft bekymmer med sömnen utom de gånger då vi har "tvingat dem i säng" innan de varit redo för det. Spännande spännande!

  • Felicia6

    Många säger att du kanske lägger dom för tidigt.. Det kan va tvärtom oxå.. Att du lägger dom försent så dom hinner bli övertrötta.

    Så är det med min pojke. Lägger man han försent är han så trött så han blir uppåt väggarna jobbig :S


    Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -26.7kg
  • Tjohalia

    skaffa en takgunga som minstingen kan sitta i och varva ner, har funkat jättebra på mina barn. Tanken när vi skaffade gungan till första barnet var för nervarvning, men det slutade alltid med att hon somnade där och sen bar vi isäng henne. Nu är det lillebror som har gungan, den hänger i vardagsrummet och han somnar i den varje kväll och ofta på dagen med. han är 15 månader.

    Lägger ni dom samtidigt? Vi lägger storasyster först och lillebror sedan.
    Är dom övertrötta eller tillräckligt trötta när ni läger dom?

    Vi har börjat läsa sagan för storasyster (3 år) i soffan iställer för i sängen, sen går vi och lägger henne, säger gonatt och går ut, det funkar bättre än att läsa sagan i sängen för då vill hon bara att vi ska stanna kvar och ropar en massa efter att vi gått ut.

  • Junip

    Alltså hur kan ingen annan regerat på att det du beskriver är helt galet och på gränsen till vanvård och misshandel? 

    Att straffa en liten fyraåring med att inte lösa godnattsaga skapar ju en enorm otrygghet och kan verkligen skada hans självkänsla. Skulle aldrig behandla mina barn så. Som att ta bort mat eller kudde? En trygg nattning med kärlek är i min värld ett grundläggande behov.

    Och hallå va? Vad då hålla fast på magen? Jag hoppas inte att ni tvingar honom att ligga stilla med våld? Låter hemskt. 

    hoppas ni själva inser detta och slutar.
    tvång på detta sätt är övergrepp 

  • Räkan77
    Junip skrev 2023-07-26 22:20:30 följande:

    Alltså hur kan ingen annan regerat på att det du beskriver är helt galet och på gränsen till vanvård och misshandel? 

    Att straffa en liten fyraåring med att inte lösa godnattsaga skapar ju en enorm otrygghet och kan verkligen skada hans självkänsla. Skulle aldrig behandla mina barn så. Som att ta bort mat eller kudde? En trygg nattning med kärlek är i min värld ett grundläggande behov.

    Och hallå va? Vad då hålla fast på magen? Jag hoppas inte att ni tvingar honom att ligga stilla med våld? Låter hemskt. 

    hoppas ni själva inser detta och slutar.
    tvång på detta sätt är övergrepp 


    Håller med. En fyraåring jävlas inte med sina föräldrar och ska inte straffas för sitt beteende. 

    Kontakta BVC för att få hjälp hur ni bör bemöta era barn på ett tryggt sätt. Läs även boken Fem gånger mer kärlek av Martin Forster för att öka er förståelse för barns behov och vad vi som föräldrar behöver göra. 

    Sen är det fullt normalt att tappa tålamodet ibland när nattningen drar ut på tiden och barnen är vilda och man själv trött. Men då är det bara att ta nya lugna tag. 
  • Maymom
    Junip skrev 2023-07-26 22:20:30 följande:

    Alltså hur kan ingen annan regerat på att det du beskriver är helt galet och på gränsen till vanvård och misshandel? 

    Att straffa en liten fyraåring med att inte lösa godnattsaga skapar ju en enorm otrygghet och kan verkligen skada hans självkänsla. Skulle aldrig behandla mina barn så. Som att ta bort mat eller kudde? En trygg nattning med kärlek är i min värld ett grundläggande behov.

    Och hallå va? Vad då hålla fast på magen? Jag hoppas inte att ni tvingar honom att ligga stilla med våld? Låter hemskt. 

    hoppas ni själva inser detta och slutar.
    tvång på detta sätt är övergrepp 


    Förhoppningsvis sover barnen bättre nu, åtminstone 19-åringen..... 
  • Elin P

    Natta dem inte tillsammans utan en och en. Sen skulle jag absolut inte ha använt utebliven saga som straff för något som hänt tidigare under dagen. Ett såpass litet barn kan inte göra den kopplingen att det hör ihop utan det blir bara obegripligt och bråk.

    Gör ett litet bildschema till 4-åringen med rutiner för kvällen. Där sagan ingår och gärna annat som känns positivt. Ändra inte den rutinen oavsett dag och oavsett vad barnet gjort/beteende. Jag upplever med min son som är 6 år att det funkar absolut bäst med exakt samma varje dag och att det är förutsägbart. Förbered också inför varje moment så barnet vet vad som ska hända. 

Svar på tråden Läggning av vilda barn?!