• Missne

Tyder koagulerad mens på koagulationsproblem?

Jag undrar om någon vet ifall koagulerad mens tyder på t ex koagulationsproblem eller kanske nåt annat. JAg har nästan bara koagulerat blod som mens och har så haft hela mitt liv (från puberteten) och har därför inte vetat att det är nåt konstigt. Min klinik låter mig inte ta koagulationstest. Är det nån annan med samma problem som kanske fått en diagnos? Eller är det några av er som fått diagnos att ni har koagulationsproblem som inte har koagulerad mens?

• Svar på tråden Tyder koagulerad mens på koagulationsproblem?
  • Krusbär

Missne skrev 2008-06-18 09:40:20 följande:

Jag har gått i akupunktur i 6 månader (2 ggr/v) och nu har hon sagt att jag är färdigbehandlad och inte ska ha fler behandlingar.
    Vad sa akupunktören? Fick du ta örter också? Märkte du någon skillnad?
  • Missne
    Topdog skrev 2008-06-18 10:13:03 följande:
    Annars är ju klumpar i mensen och smärtfri mens väldigt vanligt när man har regelbunden mens men ingen ägglossning.
    Det är möjligt, men ja har nog alltid ägglossning. Har alltid utslag på äl-test och har kollat med både VUL och blodprov rätt många gånger och det har alltid visat på ÄL, och det har de kommit fram till i utredningen att jag har normal ÄL och även normal tjocklek på livmoderslemhinnan (vid ÄL iallafall). Så kliniken säger att alla förutsättningar är såååå bra.
  • Missne
    Krusbär skrev 2008-06-18 12:02:31 följande:
    Missne skrev 2008-06-18 09:40:20 följande:
    Vad sa akupunktören? Fick du ta örter också? Märkte du någon skillnad?
    Nej, jag har inte fåt örter. Däremot sa hon att jag inte skulle ta några mediciner, det var inte bra för mig. Om jag inte skulle ha lyckats på 3 månader efter sista behandlingen så kunde jag komma tillbaks så kunde hon ge mig örter.
  • Krusbär

Annars är ju klumpar i mensen och smärtfri mens väldigt vanligt när man har regelbunden mens men ingen ägglossning.
    Smärtfri och sparsam (tunn) blödning är väl vanligt vid utebliven äl, men klumpar är väl vanligare om man har mer riklig mens? Jag tycker att det låter som om TS har äl.
  • Krusbär

Missne: Minns inte riktigt hur det var, har du svårt att bli gravid eller har du fått flera mf? Har ni gjort spermaprov?

• Topdog
    Krusbär skrev 2008-06-19 09:01:06 följande:
    Smärtfri och sparsam (tunn) blödning är väl vanligt vid utebliven äl, men klumpar är väl vanligare om man har mer riklig mens? Jag tycker att det låter som om TS har äl.
    Näe, inte vad dom sa till mig på Sofiahemmet. Enlig dom så var smärtfri mens, klumpar i mensen och utdragen mens tecken på utebliven ÄL. Hur mycket man blöder var individuellt, vissa blödde sparsamt andra mer men i perioder under mensen.

Ja, TS har ju helt klart ÄL eftersom hon har kollat upp det. Själv hade jag smärtfri mens och klumpar och ingen ÄL och det fanns ett samband enlig min doktor.
  • Krusbär

Topdog skrev 2008-06-19 09:08:17 följande:

Näe, inte vad dom sa till mig på Sofiahemmet. Enlig dom så var smärtfri mens, klumpar i mensen och utdragen mens tecken på utebliven ÄL. Hur mycket man blöder var individuellt, vissa blödde sparsamt andra mer men i perioder under mensen. Ja, TS har ju helt klart ÄL eftersom hon har kollat upp det. Själv hade jag smärtfri mens och klumpar och ingen ÄL och det fanns ett samband enlig min doktor.
    Ja, det stämmer nog att det är väldigt individuellt. När jag har haft mens utan äl har det varit betydligt mindre mångd och inga klumpar. Mens efter äl är mycket mer riktlig, smärtsam och klumpig.
  • didda

Jag har också nästan bara koagulerat blod vid mens men jag har efter 2 ma fått göra koagulationstest och det var helt normalt så för min del fanns där inget samband iaf. Att jag fick göra dessa tester efter "bara" 2 ma berodde nog på att min privata läkare var snäll plus att min ålder ligger mig i fatet (fyller 38 i juli).

• Missne
    Krusbär skrev 2008-06-19 09:03:18 följande:
    Missne: Minns inte riktigt hur det var, har du svårt att bli gravid eller har du fått flera mf? Har ni gjort spermaprov?
    Jag hade aldrig blivit gravid, trots 3 års försök, innan IVF. Under ET plussade jag men fick missfall v5 och under senaste FET så plussade jag ruvardag 10-13 sen tidigt missfall. Det var dock första gången som jag testade före BIM, jag brukar alltid vänta, så rent teoretiskt kan det vara så att jag har plussat många gånger före BIM men att det blivit missfall innan jag testat.

Spermaprovet är jättebra. Vi har fått diagnosen "oförklarligt barnlösa" eftersom de inte hitta några fel i utredningen som gjorts. Har dock inte fått göra någon avancerad utredning än eftersom jag inte haft några kända missfall när utredningen gjordes.

mom70: Jag ska försöka tjata till mig en avancerad utredning efter sommarstängningen. Jag börjar ju också bli till åren (71:a)
  • Krusbär

Missne: Beklagar verkligen, vilken otur ni har haft! Jag förstår verkligen att du vill utreda allt som går. Hoppas att du får göra en bra utredning efter sommaren. Lycka till!

• dallas
    Missne; Förstår dina funderingar ang koagulerat blod. Har själv haft mkt av det, frågade en gynekolog om mina "klumpar" när jag hade kollat äggledarnas passage under utredningen- han menade att om man hade riklig mens så kunde det bli så. Jag köpte inte riktigt det svaret helt, sedan efter titthåls op. fick jag konstaterat endometrios och jag trodde det kanske hade med det att göra.

Och nu kommer jag till saken Började äta kosttillskottet "Efanatal" Dvs Omega-3 och jättenattljusolja mest för att jag hade hört det kunde hjälpa till så man blev gravid lättare och dels för det skall vara bra emot endon. Det som jag märkte ganska snart efter jag börjat med dom kapslarna var att min mens blev mer som förr dvs mer rinnande och nästan alla klumparna försvann! (det är ju lite blodförtunnande) Jag har oxå läst att "Gurkfröolja" skall vara bra ("Glandin25") eller vad det heter. Kanske är det så att om man har obalans på fettsyrorna i kroppen så funkar det inte?? Bara en tanke.

Jag har fortsatt att äta dom och är nu gravid (blev gravid förra året oxå men fick mf) efter 2 IVF.

Hoppas du snart är gravid igen och slipper mf!! KRAMIS
    Äntligen!!
Svar på tråden Tyder koagulerad mens på koagulationsproblem?