• Carin84

judiskt namn?

en nyfiken fraga bara.
    konverterade till ismal 2 ar sen.
    pa min mammas sida e vi judar men var aldrig praktierande.
    pa min papas sida vet jag inte rikgit har inte haft kontakt med honom sa mycket, vet att han heter israelsson i efternamn o manga har fragat mej sa manga ganger e din pappa jude??e isralesson ett judiskt namn? nan annan som heter det i efternamn?
    min mama hette silverstein sa det visar gansak tydligt att hon kommer fran judiskt fsmilj.
    nan som vet

tack

• Svar på tråden judiskt namn?
  • Collesmamma

Nej.. har inte fått intrycket att det ska vara ett judiskt namn.. men å andra sidan så kan ju judar heta vad somhelst Men inte att det ska vara specifikt judiskt,,, nej..

• Andreas tjej

Israelson kommer ju från Israel son och Israel är ju ett judisk namn. Svar Ja alltså.

• MsBeauty

som muslim bör man heta sin pappas efternamn OM föräldrarna var gifta när du "blev till". I annat fall ska du ha din mammas efternamn.
    Man ska inte ta sin mans efternamn när man gifter sig (det vet du säkert redan, men skriver det till andra).

• elims

Har träffat både judar och icke-judar som heter Israelsson i efternamn, så det behöver inte betyda något säkert.

Alla judiska efternamn är för övrigt tagna (en gång i tiden) eftersom efternamn inte är en judisk grej från början. Det var ett sätt att anpassa sig till det omgivande samhället eftersom det inte räckte att heta tex "Jakob son till Simon" längre (så byggs alla judiska namn upp egentligen, man är son eller dotter till X)

• Milkina cerka

Har Israelsdotter längre tillbaka i min svenska släkt.
    Då har jag lärt mig ngt idag med

• MsBeauty
    elims skrev 2008-06-12 09:53:41 följande:
    Har träffat både judar och icke-judar som heter Israelsson i efternamn, så det behöver inte betyda något säkert. Alla judiska efternamn är för övrigt tagna (en gång i tiden) eftersom efternamn inte är en judisk grej från början. Det var ett sätt att anpassa sig till det omgivande samhället eftersom det inte räckte att heta tex "Jakob son till Simon" längre (så byggs alla judiska namn upp egentligen, man är son eller dotter till X)
    det är samma med muslimska namn. Då heter man "Ben Ahmed" (son till Ahmed) eller "Bint Ahmed" (dotter till Ahmed). Finns många som har 'vanliga' efternamn, t.ex efter den by de kommer från, men det korrekta vore att heta "son av"/"dotter av".
  • Ummi07

Yepp jag heter BintLars på en del forum, hehe det klingar ganska roligt

• Vrodim

BS"D

Carin84

* "e isralesson ett judiskt namn? nan annan som heter det i efternamn?min mama hette silverstein sa det visar gansak tydligt att hon kommer fran judiskt fsmilj."

Det finns inga "judiska efternamn" som Elims med flera redan har påpekat. Om det nu hade funnits "judiska efternamn" så skulle man ändå inte kunna säga vem som är jude/judinna eftersom efternamn går (oftast) ffrån far till son och judiskheten går från mor till barn. (Jag hoppas ni förstår hur jag tänker?)

MsBeauty.

* "Man ska inte ta sin mans efternamn när man gifter sig (det vet du säkert redan, men skriver det till andra).."

Varför inte? *Nyfiken*

* "det är samma med muslimska namn. Då heter man "Ben Ahmed" (son till Ahmed) eller "Bint Ahmed" (dotter till Ahmed). Finns många som har 'vanliga' efternamn, t.ex efter den by de kommer från, men det korrekta vore att heta "son av"/"dotter av".."

Inom judendomen används de här namnen fortfarande, till exempel Shimon ben Yisrael, Simon son till Israel och Dinah bat Yisrael, Dina dotter till Israel, på till exempel Ktubah:N (bröllopskontraktet). Används de inom islam också? Sen om man ber för någon används moderns namn istället.

• Lättnad

Ja dessa används även inom Islam. Låt oss säga att jag heter Fatimah Muhammed. Det ska då egentligen skrivas, Fatimah bint Muhammed, Fatimah, dotter till Muhammed.

• Ummi07
    Vrodim skrev 2008-06-15 15:19:43 följande:
    MsBeauty.* "Man ska inte ta sin mans efternamn när man gifter sig (det vet du säkert redan, men skriver det till andra).."Varför inte? *Nyfiken** [/citat]

Detta är vad våra lärda säger om detta...
    As-salamu Alaikum,
    Many sisters in our community have taken the names of their husbands without realizing that they should have kept their father's name. Should they change their name back to the father's name or is it allowed to keep the husband's name?
    Jazak Allah Khair.

Praise be to Allaah.
    It is not permitted for anyone to claim to belong to anyone other than his father. Imitating the kuffaar by dropping the wife?s surname and giving her the husband?s name is haraam; it is also a form of falsehood, and humiliation of the woman. Anyone who has done this must repent to Allaah and put it right by going back to her father?s name.
    Islam Q&A
    Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
    islamqa.com/en/ref/2537/getting%20husbands%20name

[/citat]"det är samma med muslimska namn. Då heter man "Ben Ahmed" (son till Ahmed) eller "Bint Ahmed" (dotter till Ahmed). Finns många som har 'vanliga' efternamn, t.ex efter den by de kommer från, men det korrekta vore att heta "son av"/"dotter av".."Inom judendomen används de här namnen fortfarande, till exempel Shimon ben Yisrael, Simon son till Israel och Dinah bat Yisrael, Dina dotter till Israel, på till exempel Ktubah:N (bröllopskontraktet). Används de inom islam också? Sen om man ber för någon används moderns namn istället.
    Det islamiskt korrekta vore att använda dem, men vad jag förstått så e det olika med om man fortfarande gör så, tror att det kan vara olika i olika delar av den muslimska världen. Min make tex har ett "vanligt" efternamn, han heter Neghiz..och detta kommer från den tiden då hans hemland stod under det franska imperiet, då skulle allt som var arabiskt och muslimskt bort och de fick istället franskklingande efternamn. i dag så har vi gett vår son min makes förnamn som mellan namn... Vad jag förstår så kan det vara problem att ge pappans namn som mellan namn till flickar. Skatteverket sätter stopp. Vet en syster som vill ge sin dotter Hannah sin faders namn(Anders tror jag han heter) som mellan namn, men det blev stopp, men jag tror att de godkände hans muslimska namn Abdullah som mellan namn...

Vad gäller äktenskapskontrakten så skrivs de namn som man bär som man har, alltså de namn som e registrerade humm ja du förstår hur jag menar ens vanlig namn.. lool blev kompliserat detta hahaha

Håller med dej från den andra tråden, detta e kul och intressant att veta hur andra gör och varför...

Du skriver att när man ber för någon så används moderns namn, hur menar du.. alltså om något dött eller bara om man ber Gud om välgång för någon? Snälla utveckla, detta e intressant som sagt.
  • Ummi07

oj blev lite fel, men inshallah så ser du att mitt svar på första frågan hamnadem ed inne i citatet lool

• PiceaX

Så är det ju i Sverige med. Vi använde patronymikon som standard in på 1900-talet, de flesta Andersson och Svensson syftar på Anders och Sven som levde runt sekelskiftet 1900. De tidigaste tagna namnen är från 1700-talet, det fanns släktnamn även innan, men de användes inte till vardags, och inte som efternamn, utan även folk från adelssläkter hette Gabriel Michaelsson, av ätten Rosenkrantz, eller liknande.

Det finns fortfarande kvar, bl a i Dalarna förekommer det ofta att man heter "gårdsnamn förnamn patronymikon". Nuförtiden registreras namnen som efternamn, men det är fullt tillåtet att ta sin pappas eller mammas namn och sätta -son eller -dotter efter, som efternamn.

• PiceaX

P.S. Detta kan ju vara en ide för dem som vill ge sin pappas namn som mellannamn, att i stället ge namnet Andersdotter, om det funkar med traditionen, för det funkar enligt skatteverket.

• Ummi07

Ahmedsson hahah eller Muhammedsdotter lool
    Jag blir då Täpp (mitt gårdsnamn från Dalarna) Elin Larsdotter Andersson hahaha
    Jag och mina systrar har döpts med gårdsnamn villket är otroligt ovanligt i dag.. de flesta har i dag tagit gårdsnamnen son efternamn i stället typ Jobs, Erkers, Goop mm

• Rabelais
    Vrodim skrev 2008-06-15 15:19:43 följande:
    "e isralesson ett judiskt namn? nan annan som heter det i efternamn?min mama hette silverstein sa det visar gansak tydligt att hon kommer fran judiskt fsmilj."Det finns inga "judiska efternamn" som Elims med flera redan har påpekat. Om det nu hade funnits "judiska efternamn" så skulle man ändå inte kunna säga vem som är jude/judinna eftersom efternamn går (oftast) ffrån far till son och judiskheten går från mor till barn.
    Fast jag har hört (och jag orkar inte styrka det) att judar för länge sedan "köpte" efternamn och att de "kostade" olika mycket beroende på hur fina de var.
    Sedan finns det ju "judiska" efternamn som Goldstein, Goldfarb, Edelstein, Singer, Gerschbein, Rosenbaum och så vidare i.e efternamn som är vanligare bland judar än bland icke-judar.
  • elims

Rabelais
    Man köpte nog inte namn, men man tog namn efter sin by eller sitt yrke. tex schumacher, goldschmidt osv.

• Lättnad
    Ummi07 skrev 2008-06-17 23:29:36 följande:
    Ahmedsson hahah eller Muhammedsdotter loolJag blir då Täpp (mitt gårdsnamn från Dalarna) Elin Larsdotter Andersson hahaha Jag och mina systrar har döpts med gårdsnamn villket är otroligt ovanligt i dag.. de flesta har i dag tagit gårdsnamnen son efternamn i stället typ Jobs, Erkers, Goop mm
    lol sobhanallah. Jag tycker att vi ska återuppliva sunnahn och börja använda oss av bint/bin mellan namnen.
Svar på tråden judiskt namn?