• Moira

Ägglossning alltid 14 dagar innan mens?

Ja, enligt min gynekolog kommer ägglossningen ALLTID 14 dagar innan mensen, oberoende av menscykelns längd. Kan detta verkligen stämma?

• Svar på tråden Ägglossning alltid 14 dagar innan mens?
  • TuSSen09

individuellt

jag brukar få mensen på dag 11 el 12 efter ägglossning!

• Ludden

Fel fel fel... Det kan variera och senast hade jag en lutealfas på endast 8 dagar. Dock är 14 dagar det normala.

• Missne

Det är en myt att lutealfasen alltid är 14 dar, själv har jag 10-11 dar. lutealfasen är individuell och kan variera mellan olika personer. Det mest normala är ca 14 dagar men det kan som sagt variera. Är den för kort så kan det vara svårare att bli gravid då ägget inte hinner fästa ordentligt innan man får mens. Lutealfasen kan dock inte vara så mycket mer än 16 dagar då gulsäken inte kan proucera proesteron mer än det.

• Teskedsmamman

Normalt är 12-16 dagar. Jag har även märkt att man är inte konstant heller... efter att ha testat med älstickor inför 4 graviditeter har jag märkt att jag har en luthealfas på 13-16 dagar... så din gyn har fetfel.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • MrsM

Jag funderar också på det här med lutealfasen. Har testat med äl stickor nu och hade jätte sen äl. kom fram till att jag hade 9-10 dagar mellan äl och mens. Trodde jag hade ca 14, för det hade jag sist jag blev gravid. Kan ägglossningen variera varje cykel,eller kan den ha blivit rubbad. För detta är bara andra mensen sen förlossningen...

• Moira

Tack för alla svar.

Har funderat mycket på det här. Hon sa nämligen, som sagt att äl alltid infaller 14 dagar innan mens trots att min menscykel varierar mellan 28-35 dagar!

Dessutom sa hon att när jag känner ägglossningssmärta är det försent att bli gravid eftersom ägglossningen precis varit då. Men när jag räknar från äl-smärta till mens är det ca 16-17 dagar ofta... Så hon kan inte ha haft så bra koll...

• Hallonet80

Hej !

Jag har oxå funderat en del på dagarna mellan äl å mens. Jag har haft en cykel på 31 dagar sista tiden. Och tror att jag har haft äl på ca dag 15-16. Men den här gången kände jag tydliga äl symtom redan på dag 9-10. Och undrar då om jag har bim ca 14-16 dagar efter det, då blir det ju en cykel på bara ca 23 dar, vilket är ganska lite. I annat fall blir ju lutealfasen jättelång, typ 22 dar....hmm

• Testartest

Min BM sa också att ÄL alltid är 14 dagar innan mens, eller 12-18, men läser man på så kan det vara kortare... Om man har kort cykel kan det vara från dag 8-12..

Svar på tråden Ägglossning alltid 14 dagar innan mens?