• Nenne76

Är medium bara en bluff.

Jag tror spöken, andar och att det finns en ?andra sida?. Jag har upplevt en hel del själv som jag sett med mina ögon, känt och har hört. Detta resulterade i att jag för 2 år sedan gick till ett medium Hasse Nyander i Göteborg. Jag gick dit i hopp om att jag skulle få en del beskrivet för mig och bekräftat. Han borde ju kunna se det ena än det andra, men samtidigt ville jag vara kritisk och inte köpa allt. Jag va försiktig med att ge han information som han kunde spinna vidare på. Sittningen spelades in på band och jag blev under sittningens gång övertygad om att han kunde se ?nåt? och att jag i min tur faktiskt inte gav han någon vidare information för att komma fram till allt det där som va både privat och omöjligt att veta.
    Jag trodde helt enkelt på allt som sades Jag va fascinerad av vad han kunde få fram, för hur sjutton skulle han kunna veta allt det här?

Idag lyssnade jag igenom bandet igen, för första gången på 2 år och får en helt annan bild av det jag då upplevde som sanning. När jag lyssnade igenom bandet kan jag lätt höra att jag faktiskt gav han information och ledande svar för att han i sin tur kunde dra slutsatser som faktiskt är ganska vaga och inte alls sätter fingret direkt ?på? så som jag upplevde då..

Jag ställer mig oerhört kritisk till att inte dessa medier faktiskt bluffar. Jag blev lurad och gick rakt in i bluffen och det är lite pinsamt. För är vi så lättlurade? Vilken tur att jag sparat bandet så att jag så här långt efteråt kan lyssna igenom det och få en helt annan bild av vad som faktiskt hände och vad som sades mellan oss. Han kom med rena gissningar på sina områden och kunde med det spinna vidare på detta, baserat på mina svar som jag faktiskt gav.

Hmm?det va ingen trevlig upptäckt för att vara ett sånt erkänt och respekterat medium. Men för den saken skull vill jag inte påstå att det inte skulle finnas ?nåt? på andra sidan. Där känner jag mig övertygad i vad jag själv har sett och upplevt. Men jag vill uppmana folk i att vara försiktiga i att ta allt på allvar av vad som sägs. Spara en inspelning, så som jag gjorde och lyssna på det efter en lång tid, så kanske du blir av en annan uppfattning. Hur troende jag än är i vad jag själv har upplevt så köper jag inte detta till 100 %.

• Svar på tråden Är medium bara en bluff.
  • Teskedsmamman

Vissa är underbart träffsäkra, den du beskriver har jag aldrig hört talas om... Gå till Petra på Regnbågen (Haga Nygata) hon kanske vet någon som är vettig....

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • tristania

Visst ska man vara försiktig, absolut.  Det finns säkert medium som är oerhört duktiga, det tvivlar jag inte på, men man ska alltid vara försiktig.....

• Rabelais

Uppenbarligen är alla medium bluffmakare som utnyttjar de godtrogna och desperata. Du borde analysera dina egna övernaturliga upplevelser på samma sätt som bandet och du kommer då att komma fram till att det finns helt naturliga förklaringar.

• 7småtroll

Alla medium är INTE bluffmakare, det är jag övertygad om.

Jag var på seans tidigt i våras. Vi var väl 10-12 pers och det enda vårt medium visste om oss var våra förnamn då vi anmält oss innan. HOn fick kontakt med andevärlden och började prata om de (andarna) som kom.

Vi ställde inga frågor alls, åtminstone inte jag. Jag fick besök från andevärlden och det var ingen tvekan om vem det var. Jag blev väldigt chockad över vem som kom och allt var klockrent. Detta var ngt mediet aldrig kunde gissat sig till. Jag fick namn bl a och dessutom så kände jag själv att anden som kom kom till mig.

Hon som är medium var under utbildning och var elev hos Terry Evans men är nu "godkänd" som medium.

• sunmaid78

Jag tror på medium. Men tyvärr finns det väl en hel del som inte är seriösa..
    Och de drar ner ryktet för alla.
    Var noga innan du väljer vem du ska gå till..hör dig för och gå på rekommendationer. Sen får man väl lita på känslan om det känns rätt el fel inombords när man går därifrån..?
    Att de ställer lite frågor tror jag är oundvikligt, de kan behöva lite vägledning för att tolka svaren rätt och komma in på rätt spår kanske?
    Men ingen kan ju veta säkert..man får gå på magkänslan helt enkelt

• R Franklin
    Teskedsmamman skrev 2008-06-03 23:14:29 följande:
    Vissa är underbart träffsäkra, den du beskriver har jag aldrig hört talas om...
    Det är lite skrämmande att du aldrig hörttalas om det eftersom cold reading (som det handlar om här) är välkänt, väl dokumenterat och vanligt förekommande hos medium (Det finns mängder av exempel på kända medium som använder den tekniken).
  • appapp2

>Är medium bara en bluff
    ja.

• EddieGW

Hej.

Jag är helt övertygad om att alla som påstår sig vara ett medium antingen bluffar eller (vilket säkert också förekommer) faktiskt tror att dom har någon slags övernaturlig förmåga. Det finns flera fall där 'mediet' har varit övertygat om sin förmåga, men senare kommit till insikt om att h*n bara varit ovanligt duktig på cold/varm reading o.s.v.

Det har gjorts ett antal mer eller mindre vetenskapliga test av mediers förmåga, men det har aldrig kunnat visas att dom besitter något speciellt eller att dom skulle vara mer träffsäkra än vad slumpen tillåter. Nä, jag tycker att det vore rimligt att förbjuda deras verksamhet eller i vart fall förbjuda dom att ta betalt av sin kunder. Det handlar ju trots allt bara om lurendrejeri/bedrägeri och inget annat.

Några länkar där man kan läsa om hur bedrägerierna fungerar.

www.vof.se/folkvett/20063terry-evans---mastare-i-cold-reading

www.vof.se/folkvett/20044godtrogenhetens-psykologi

www.vof.se/folkvett/20063overnaturligt-trolleri

sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

Svar på tråden Är medium bara en bluff.