Inlägg från: Vinbärssaft |Visa alla inlägg
  • Vinbärssaft

Förbjuden kärlek

Det ska absolut vara fortsatt förbjudet. Vi är inne på ett "slippery slope" annars, där det inte längre kommer att finnas samma känsla av tabu för dessa relationer. Och då kommer det att ligga närmare till hands för fäder och bröder som känner lust till sina döttrar/systrar att övertala, utnyttja eller helt enkelt förgripa sig på flickan.

Och det kommer att bli svårare för de flickor som blivit utsatta att få upprättelse i en rättsprocess.

Det är jätteviktigt att lagen finns kvar! Den mycket stora risken för recessiva sjukdomar hos ev. barn är ett annat viktig skäl. Som någon skrev ovan - OM dessa par tillåts ha sex, så hur ska man kunna kontrollera att det inte blir barn?

Enda sättet är ju att återinföra tvångssteriliseringarna i så fall - men då är vi inne på ytterligare ett slippery slope; vilka mer bör hindras från att skaffa barn när vi ändå håller på..? Och tänk om de gör slut, och den steriliserade parten hittar en ny partner som han/hon inte är släkt med, och vill ha barn..?

• Vinbärssaft

santos deluxe skrev 2008-06-05 14:41:12 följande:

jojo, NI tycker det är sjukt. men antagligen tycker inte dom två syskonen som är kära det.Det finns många svenskar som tycker homosexualitet är äckligt och fortfarande boerde vara olagligt, det gör det inte rätt. Vem är NI att dömma ANDRA
    ...och vad vet vi, homosexuella handlingar kanske kommer att bli olagliga igen..? Om Sverige blir ett muslimskt land med tiden - och ibland verkar vi vara på god väg! - så blir det med all sannolikhet så.

De här moraliska lagfrågorna kan liksom aldrig bli avgjorda en gång för alla, utan man får räkna med att gränserna flyttas fram och tillbaka beroende på vilka strömningar som ligger i tiden. Dock hoppas jag att sex med syskon och avkomlingar ALDRIG blir lagligt...
  • Vinbärssaft
    Lurvenpajsaren skrev 2008-06-05 20:44:48 följande:
    Så du tycker att det är utveckling...hmmm...tillåt mig att betvivla det hela. Jag blir fett orolig av alla här på FL som förespråkar incest och djursex.Och vet du vad! Jag har rätt att tycka det också! Goder afton.
    Håller med dig, du! :)
  • Vinbärssaft

santos deluxe skrev 2008-06-06 09:41:31 följande:

Förespråkar incest och djursex.Jag är för att två vuxna människor ska få välja om dom vill leva med varnadra, vare sig dom är man-man, kvinna-kvinna, sykon eller vad det nu kan vara. Dom är vuxna och kan själva välja.Att utnytja någon är alltid att utnytja någon, vare sig det är djur, döttrar, barn, syskon etc. Men när två vuxna människor själva väljer borde ingen annan försöka bestämma åt dom.Vad är det som är så konstigt med det ?
    ...fast när det gäller två så nära släktingar som "vill" ha sex med varandra, så har någonting gått fel någonstans i uppväxten. Familjerelationer är inte som andra relationer, med människor som man möter när man är vuxen. I det senare fallet har man möjlighet att välja hur nära relation man vill ha med människor, eller om man vill dra sig ur och inte ha någon relation alls.

Men förhållande mellan förälder-och-barn och mellan syskon, startar när barnen är små och hjälplösa inför sina föräldrar, och när i alla fall en lillasyster är hjälplös inför sin storebror. De här mönstren går ALDRIG riktigt ur! Det finns 40-åringar som är rädda för att göra något som föräldrarna inte skulle tycka om...

Och i 20-25-årsåldern är många t.o.m. praktiskt beroende av mat och husrum av sina föräldrar fortfarande, för att det helt enkelt inte finns jobb och bostäder åt alla unga. En flicka i den situationen kan inte vägra sin pappa eller sin bror sex, om det innebär att hon kommer att bli hemlös...

Och som sagt, det känslomässiga beroendet varar ofta mycket längre. Barn som isolerats och inte fått ha kamrater och flick- eller pojkvänner, har kanske ingen annan än sin mamma eller pappa som vuxen heller. I det läget kan han eller hon inte vägra föräldern/syskonet sex, om det innebär att han/hon blir helt övergiven och ensam i världen...
  • Vinbärssaft
    Reglementet skrev 2008-06-06 17:41:13 följande:
    AnnVarför utgår du alltid från att det är pappan eller sonen som vill sätta på sin dotter eller syster?Tror du aldrig på att en mamma eller en syster kan vilja sätta på sin son eller bror? Eller en dotter sin far?
    Det KAN hända, men det är mycket ovanligt. Männen har ju vanligen fördelen att vara fysiskt starkare också (som fullvuxna i alla fall). Men självklart ska sådana relationer vara lika mycket förbjudna.
  • Vinbärssaft
    Reglementet skrev 2008-06-06 17:48:34 följande:
    AnnVarför skulle det vara ovanligare? Kvinnor är lika dåliga kålsupare som män.
    Man vet att det är så. Läs vilken bok i ämnet som helst.
  • Vinbärssaft
    Triskele skrev 2008-06-07 12:55:02 följande:
    Svar på #63Det blir inga barn i en homosexuell relation.Det är en fysisk omöjlighet.Så länge alla inblandade är samtyckande vuxna människor så ser inte jag varför man som samhälle ska moralisera över detta.Vi ska inte ha lagar om sexbrott utan offer. Och om alla inblandade ska straffas så har vi en jävligt konstig lagstiftning.
    Fattade du inte vad jag skrev förut..? Jag skrev att det inte är så enkelt att ett barns beroendeställning till sin förälder upphör på 18-årsdagen. Av både praktiska, ekonomiska och känslomässiga skäl, så är många i underläge gentemot sina föräldrar mycket längre än så. Ibland upp i 40-årsåldern!

Och detta gäller även syskonförhållanden - storebror är fortfarande den större och dominerande i bådas medvetande, då han är 40 och lillasyster är 37..! Det här har jag sett många gånger. I min pappas familj t.ex. var det självklart att den äldsta systern skulle bestämma allt som hade med släkten att göra - vems bröllop som skulle bojkottas och vilka som skulle få ha sina namn på begravningskransarna - när hon var 82, min pappa 70 och de andra syskonen däremellan! INGEN kom sig för att ifrågasätta, för det var självklart att Storasyster hade makten!

Man kan alltså inte veta hur "frivilligt" ett sådant förhållande är, på alla plan...
  • Vinbärssaft

Free Spirit skrev 2008-06-08 13:18:28 följande:

Klart det er galt at søsken, eller mor sønn lever i et kjærlighets forhold. Kjærlighet er til for mann og kvinne som ikke er i slekt!! Det viser av frukten på et søskenpars kjærlighet. Det samme gjelder vel også mor og sønn.Forstår ikke hvordan en ikke kan se det!! All kjærlighet er IKKE rett!!
    Håller med dig. Jag blir faktiskt RÄDD när jag läser att det finns människor i Sverige idag som liksom har tappat alla normala gränser. Det är samma mekanism som gör att ungdomsgäng kan slå på dem som redan ligger, att unga kan råna gamla, att män kan misshandla kvinnor, att det inte ens finns någon heder mellan "tjuvar" längre och så vidare. En underlig normlöshet som har brett ut sig...
  • Vinbärssaft
    Triskele skrev 2008-06-08 13:39:42 följande:
    Svar på #83Jag klarar mig utan er moral.Kristendom är inte den enda tron eller den enda moraliska hållningen.
    ...men nu är ju inte kristendomen den enda religionen som förbjuder incest - eller för den delen homosexualitet. Tvärtom, så intar islam en ännu mer förbjudande hållning. Och detta gäller även ateistiska samhällen, som t.ex. Kina och (det gamla) Sovjet.

Jag kan faktiskt inte påminna mig ett enda samhälle som accepterar incest - utom inom t.ex. kungahuset i extremt udda samhället som det gamla egyptiska. Men även där var det väl aldrig meningen att bror och syster skulle ha sex. Kleopatra vigdes ju t.ex. vid sin bror i mycket ung ålder - men sina barn hade hon med Caesar och Antonius....

Förbuden mot incest, homosexualitet, pedofili, nekrofili och så vidare går mycket djupare än så i den mänskliga naturen.
  • Vinbärssaft

santos deluxe skrev 2008-06-08 15:08:57 följande:

Förstår ni inte, ni motarbetar en självklar utveckling. Människan är mer komplex än vad ni tydligen är. Allt är inte så vitt och svart. Homo eller Hetro.Om två vuxna människor älskar varandra, vem är ni att dömma
    Det är INTE en självklar utveckling. Jag tror tvärtom: att vi är inne i en tillfällig vågdal av pervesitet. Som vi snart har sett slutet på, och då börjar pendeln mycket snabbt att svänga åt det andra hållet! Läs lite historia, så får du se att det ALLTID har gått så, när depraverade grupper har fått hållas..!
Svar på tråden Förbjuden kärlek