Inlägg från: Snurre Sprätt |Visa alla inlägg
  • Snurre Sprätt

Förbjuden kärlek

Om det inte är fel att två människor har känslor för varandra o inte borde vara lag på det...då ska det vara ok för en förälder att ha ett kärleksförhållande med sitt barn med så länge båda är med på det menar du?

santos deluxe skrev 2008-06-06 10:40:31 följande:
    Lurven: Du misstolkar mig gång på gång. så jag tänker i framtiden addresera andra så kan du läsa vad jag skriver. Men snälla, försök läsa noga och förstå.Snurre: Jag kan med gott samvete jämnställa homo/hetrosexualitet och incest förhållanden. Det handlar om två vuxna människor som älskar varandra mer än bara vänner. Och jag trir en homosexuell kan förstå motgångarna och det förbjudna i kärleken, att man måste hålla det hemligt osv.Jag har skrivit det innan och skriver det igen.Ta bort lagen som gör att t.ex syskon inte får ha ett kärleksförhållande. Sätt istället en lag som säger att det är sraffbart för incest förhållanden att skaffa barn. Jag menar incest förhållanden är väldigt ovanligt, och att dom skaffar barn är också ovanligt.Att utnytja någon är aldrig okej, vare sig det är ett barn, syskon eller djur. Men när två vuxna personer har känslor för varandra borde inte en lag gå emot dom. Det är fel.
  • Snurre Sprätt

Santos skrev innan om att ta bort lagen där syskon inte får inleda ett förhållande men att en lag skulle sättas så de inte får skaffa barn.

Barnen skaffas o det är barnen som straffas!

Skulle ett kärleksförhållande mellan syskon accepteras i lagen så tror jag att det skulle födas ännu fler barn än vad det gör idag i de förhållandena!

Finns lagen at de inte får ha sex med varandra då träder de inte bara över den utan även över att skaffa barn. Det är två "lagar" de träder över i stället för en.

Jag tror de tänker mer än en gång om lagen finns!

Jag tycker inte att lagen ska ändras. Tycker INTE att syskon ska få ha ett kärleksförhållande...

Någon skrev att halvsyskon fick ha ett förhållande med varandra...o vad jag senast fick läsa om det så får dom INTE ha det. De är syskon o de har EN förälder gemensamt!

• Snurre Sprätt

Läste nu att halvsyskon kan få gifta sig men de måste söka till länsstyrelsen

• Snurre Sprätt

En pappa som lever ett kärleksförhållande med sin dotter eller son...eller en mamma med sin dotter eller son. En syster med sin bror...en förälder med sona båda barn...ja varför inte. Det låter ju hur normalt som helst!?

JAG anser att det är mycket onormalt att leva så! Jag hoppas att det aldrig kommer att bli lagligt iaf inte här i Sverige.

Jag vet att det finns mycket annat som andra tycker är onormalt o som de tycker borde förbjudas enligt lag...o jag vet att vi alla tycker olika.

Sen att det inte skadar andra...vad vet du om det? Det KAN bli barn! Vem kan skadas då?
    Vi pratar inte bara om samma kön utan även de som är hetero o vad jag vet så kan de ju skaffa barn...vilket det finns dom som har gjort!

Triskele skrev 2008-06-07 11:00:01 följande:
    Svar på #60Så du tycker att det är ok att bestämma över vuxna människors sexliv när dom inte skadar någon?Hur skulle det kunna bli barn av att två vuxna syskon av samma kön har en kärleksrelation?
  • Snurre Sprätt

ALLA är INTE homosexuella som har en kärleksfull relation!
    ...sen tyvärr så är det mycket som är konstigt med våra lagar. Vissa får för lite tsraff o vissa får inget alls. Domaren avgör hur stor skada ett offer har tagit o det kan jag tycka är jävligt fel!

Vad jag menar med det är att...om två människor har blivit utsatta för samma saker men enligt den domare som sitter så kan han eller hon tycka att det ena fallet är värre än det andra...det ena offret har tagit mer skada än det andra...men vad vet domaren om det egentligen?

Alla sår o skador är inte alltid synliga!

Triskele skrev 2008-06-07 12:55:02 följande:
    Svar på #63Det blir inga barn i en homosexuell relation.Det är en fysisk omöjlighet.Så länge alla inblandade är samtyckande vuxna människor så ser inte jag varför man som samhälle ska moralisera över detta.Vi ska inte ha lagar om sexbrott utan offer. Och om alla inblandade ska straffas så har vi en jävligt konstig lagstiftning.
  • Snurre Sprätt

Skulle en 16 åring vara tillsammans med en 14 åring så åker h*n dit för sexuella övergrepp för enligt lagen så är ju inte 14 åringen mogen...men den tex 20 åring som är förståndshandikappad är mogen för h*n har åldern inne?!

VEM avgör vem som är mogen eller inte mogen?

Triskele skrev 2008-06-07 12:55:02 följande:
    Svar på #63Det blir inga barn i en homosexuell relation.Det är en fysisk omöjlighet.Så länge alla inblandade är samtyckande vuxna människor så ser inte jag varför man som samhälle ska moralisera över detta.Vi ska inte ha lagar om sexbrott utan offer. Och om alla inblandade ska straffas så har vi en jävligt konstig lagstiftning.
  • Snurre Sprätt

Föds ett barn till världen så blir det barnet ett offer!

Triskele skrev 2008-06-07 13:01:35 följande:
    Svar på #65Ja, men nu pratar vi om ett sexualbrott utan offer. Ett brott där båda straffas.För att dom älskar och åtrår varandra. Det ska inte vara brottsligt. Oavsett hur vi omkring känner.
  • Snurre Sprätt

chingShihTang...om ett syskonpar har en kärleksfull natt o det resulterar i barn. Barnet föds till världen o får en skada för livet pga de nära genetiska banden mellan barnets syskon...är inte det barnet ett offer då?

Ett barn kan inte välja sina föräldrar...men föräldrar kan välja att skaffa barn. Alla vuxna har ett ansvar o alla borde ha sunt förnuft o vett.

JAG anser att barnet är ett offer...o jag har lika mycket rät att tycka det som du har rätt att tycka det är ok att syskon ligger med varandra.

VAR i lagen står det att en förälder får ligga med sitt barn eller ett syskon med sin syster eller bror?

• Snurre Sprätt

Jag förstår vad du menaro kan delvis hålla med dig.

Vad jag menar med att sätta lag på det försvårar kanske att få "offer". Att gå över gränsen en gång är kanske lättare än att gå över två?!

En gång=samlag mellan syskon...syskon/föräldrar
    Två ggr=barn "offer"

Triskele skrev 2008-06-07 13:24:30 följande:
    Svar på #73Det är lagen jag argumenterar emot.Se ovan, den är citerad.Om det inte finns ett barn, så finns det inget offer. Alltså ska det inte vara brottsligt.Det handlar om att man inte ska kriminalisera sex, kärlek och åtrå när detta inte leder till något offer.Tills det finns ett offer ska detta inte vara ett brott.
  • Snurre Sprätt

Visst ska ingen bestämma över andras liv o speciellt inte vem de ska leva tillsammans med...men jag anser inte att det är normalt att syskon ska få leva i ett kärleksförhållanden o inte föräldrar o barn heller!

• Snurre Sprätt

Allt sådant som kan skada andra borde förbjudas!
    Föds ett barn med syskon som föräldrar så kan barnet skadas.
    Ingen skadas utav att ha kiss o bajs sex!

Nej jag vet att det KANSKE inte föds några barn men det VET man inte!

santos deluxe skrev 2008-06-09 10:38:16 följande:
    Nej men det är precis det som är grejen, DU tycker inte det är OKEJ, men dom två vuxna sykonen som är kära i varandra tycker det.Vill en Pappa leva med sin dotter som är under 18 är det ett brott, utnytjande är aldrig okej. Men att någon annan MORAL ska få bestämma över två andra vuxna människor.Jag tycker kiss/bajs/kräk-sex är jävligt motbjudande. Det kan i mån och mycke också vra farligt, någon kan få bajs i munnen och bakterier bla bla bla någon dör.Men om två vuxna personer tänder på kiss och bajs så är det deras vilja, inte min. Så länge dom inte bajsar på mig eller på någon som inte vill bli bajsad på.Samma sak där, så länge det inte kommer en lag som säger att man MÅSTE inleda sexuella förhållanden med sina syskon så är det ju alltid deras vilja som måste ses till. Inte alla andras.
  • Snurre Sprätt

När två personer som är syskon eller föräldrar o syskon blir gravida så vet de om innan att de kan skada sitt barn...PGA deas genetiska band!

När två "vanliga" personer skaffar barn så visst kan det bli fel på barnet men inte pga att de är syskon eller föräldrar o barn iaf!

• Snurre Sprätt

Ja o för min del så tycker jag att det är bra!
    Oavsett om det finns offer eller ej...det KAN bli offer o det är bra att försöka förebygga INNAN det blir barn. Hur man förebygger så gott man kan är tydligen bara att förbjuda sex inom familjen (med varandra)
    Annars så får man kanske tvångssterilisera dom?

Triskele skrev 2008-06-09 11:01:18 följande:
    Svar på #119Många personer med farliga gener skaffar barn tillsammans trots vetskapen om dessa risker för barnen.Äldre kvinnor skaffar barn trots riskerna för skadade barn.Vi reglerar inte barnskaffande i övrigt.Trots att dom skador som kan uppstå vida överträffar dom som drabbar barn ur incestförhållanden.Det vi diskuterar är att det idag är olagligt att ha sex med ett syskon, detta straffas med fängelse, trots att det inte finns ett offer.
  • Snurre Sprätt

O vart fick du våldta ifrån?
    De straffas kanske för att de är just syskon? Det är vad lagen säger...o JAG tycker att just den lagen är bra för skulle samhället tillåta incest då har vi sänkt oss själva rätt så djupt anser jag!
    Vi blir till sist en enda STOR familj! Blir inte lätt på familjeträffarna sen o komma ihåg vem som är vem...
    Kan bli svårt o reda ut familjeförhållandena där.

Dom är inte bara syskon till sist utan de är mostrar o fastrar o föräldrar samtidigt till ett o samma barn!

Triskele skrev 2008-06-09 11:07:20 följande:
    Svar på #121Det kan inte bli barn om syskonen har samma kön, likväl straffas detta med fängelse.Jo, varför inte våldta direkt. Så dom lär sig.
  • Snurre Sprätt

Ja för att inte det ska riskeras att bli offer så får man ju antingen förbjuda som det är nu...eller sterilisera dom så det inte blir några offer som ska ta skada utav vuxnas handlingar!

Triskele skrev 2008-06-09 11:15:22 följande:
    Svar på #123Det var du som tog upp tvångssterilisering, ett övergrepp att likna vid våldtäkt.Ja, dom är släkt.Så?Ska dom straffas med fängelse för att dom älskar och vill leva med en person som önskar detsamma?En annan vuxen människa.Det är sjukt att kriminalisera samtyckande sex mellan vuxna när detta inte skadar någon.
  • Snurre Sprätt

Stor skillnad med att våldta o sterilisera.
    Skulle man tvinga någon att bli våldtagen så skadas den personen o det är inte heller rätt. Du tror att man är personligen emot dessa personer som väljer att leva tillsammans fast de är syskon?

Snurre Sprätt skrev 2008-06-09 11:17:00 följande:
    Ja för att inte det ska riskeras att bli offer så får man ju antingen förbjuda som det är nu...eller sterilisera dom så det inte blir några offer som ska ta skada utav vuxnas handlingar!
  • Snurre Sprätt

Ja jag ignorerar för att jag har sagt innan att jag anser att det inte är rätt att två personer som har så nära genetiska band ska ha ett förhållande sexuellt...o har poängterat flera ggr att syskon (med olika kön vilket jag tror de flesta har förstått med tanke på då jag har skrivit barn) eller barn o föräldrar kan skaffa barn!

Triskele skrev 2008-06-09 11:20:19 följande:
    Svar på #125Begå övergrepp i samhällets tjänst alltså.Nej tack.Du totalignorerar det faktum att två personer av samma kön inte kan producera avkomma.Alltså finns det inte någon chans att en sån relation skulle leda till barn. Ändå vill du straffa.
  • Snurre Sprätt

Detta var en dokumentär som inte gick för så längesen. Kommer inte ihåg vilken kanal det gick på men det handlade om 3 st olika par. Ett syskonpar som inte hade barn...o ett syskonpar som hade fått 4 st barn. 2 av barnen hade fått en skada pga de nära genetiska banden o 2 av dom var friska. Det 3:dje paret var en mamma o son!

driver28 skrev 2008-06-16 10:08:12 följande:
    Det här var en lång och hätsk diskussion minsann...Jag såg även jag dokumentären om förbjuden kärlek. Outsiders på Kanal 5. Antar att det är den vi talar om? Eller har det gått nån annan dokumentär nyligen på området?I den handlade det övervägande om 2 HALVSYSKON i Skottland som träffats i vuxen ålder och blivit kära. De ville leva ihop som ett par, men det är inte tillåtet i Skottland.Däremot funderade de på att emigrera till Frankrike där det är tillåtet. Även i Belgien och Sverige är detta tillåtet. För åktenskap mellan halvsyskon krävs särskild prövning i åtminstone Sverige.Men varför ser lagstiftningen ut som den gör tro? I Sverige handlar det mest om kalkylerad risk för missbildningar av avlade barn i närbesläktade relationer.Statistiken säger att det finns en 25% chans för missbildningar vid barnafödsel av helsyskon. Denna siffra för personer med genetiska ärftliga sjukdomar är 12,5%. Samma 12,5% gäller vid avlande av barn mellan halvsyskon.Det är alltså lika stor risk för missbildningar för barn avlade av föräldrar med ärftliga genetiska åkommor som det är för haövsyskon. Det är svårt eller nästan omöjligt att förbjuda att personer med ärftliga genetiska sjukdomar att skafa barn särskilt som många ät lyckligt ovetande bärare av sådana sjukdomar. Alltså är det lika orimligt att förbjuda halvsyskon att skaffa barn, eftersom risken är den samma ovetande eller ej. Sedan kan man ju fundera på om det är lämpligt att skaffa barn när man vet om riskerna...Det är inte kärleksrelationen mellan mor/son, far/dotter, Helsyster/bror som är förbjudna utan handlingen som medför risk för barnafödande. SAMLAGET är straffbart, inte kärleken. Tror ingen skulle dömas för petting heller för den delen...Vad gäller homosexuella helsyskon så är det ju kanske litet konstigt att dessa drabbas av lagstiftningen, men eftersom hela gay communityt kämpat för lika villkor i sammhället och att inte bli utsatta för diskriminering kanske man får utstå att bli dragna över samma kam här även om det är till nackdel? Man kan inte begära lika villkor och sedan plocka russinen ur kakan, eller hur?Annsofie 100:Bevare oss för dina medeltida åsikter! Om vi skall hålla oss till medeltiden kanske vi skall kolla huruvida du flyter eller inte? Du kan inte heller plocka russinen ur kakan med dina åsikter. Santos... har rätt, det kallas utveckling och det vore synd om den inte fortsatte. MEN jag håller med om beroendeställningen mellan hemmavarande barn / föräldrar och eventuella relationer dem emellan. Det är komplicerat. Jag tror däremot att du är helt ute i skogen om vuxna inte skulle få bestämma själva. Det finns idag 20 halvsyskonpar som lever som äkta makar i Sverige, och som har fått tillstånd efter särskild prövning. Ett typiskt exempel i förarbetet till äktenskapsbalken är halvsyskon som inte har vuxit upp tillsammans utan träffats och blivit kära i vuxen ålder likt de som tas upp i dokumentären. Dessa har alltså aldrig levt under syskonliknande förhållanden, och kan inte förväntas känna för varann som syskon som vuxit upp tillsammans gör, men man kan förvänta sig att känslan av samhörighet, sökandet efter likheter och så vidare gör att dessa halvsyskon snabbt känner en känsla av närhet och tillhörighet som borde finnas i varje hälsosam kärleksrelation. Och att denna samhörighet till och med kan stärka relationen ytterligare likt det som de i dokumentären känner, eller?Jag tycker att lagarna om relationer mellan syskon och rakt upp/nedstigande led är vettiga, med undantag för homosexuella syskon, och adopterade helsyskon som likställs med biologiska helsyskon. De finns inte för att förbjuda känslor utan för att minimera offer för genetiskt arv.
  • Snurre Sprätt

Äcklas? Jag äcklas inte ärligt talat men jag anser inte att det är normalt!

Triskele skrev 2008-06-17 08:10:45 följande:
    Tja, så länge vi inte gör lagen rimlig, alltså låter den handla om genfel och dess effekt på efterkommande så ser inte jag vitsen med den. Vi ska inte ha morallagar bara för att vissa av oss äcklas av vissa fenomen.
  • Snurre Sprätt

Javisst gör det det!

driver28 skrev 2008-06-17 06:05:27 följande:
    Aha, en annan dokumentär än den jag tänkte på då. Likväl passar diskussionen kring detta delvis in även på den dokumentär jag nämnde.
Svar på tråden Förbjuden kärlek